کودتای ترکیه بازتاب بی ثباتی و ناآرامی در داخل ترکیه است
کودتای ترکیه بازتاب بی ثباتی و ناآرامی در داخل ترکیه است

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری «پرنسا لاتینا» کوبا در مورد کودتای ترکیه گفت که کودتا در این کشور بازتاب بی ثباتی و ناآرامی در داخل این کشور است و موضوع مهمتر از کودتا اقدامات اردوغان و گروهش طی روزهای گذشته است. به گزارش قلم پرس به نقل […]

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری «پرنسا لاتینا» کوبا در مورد کودتای ترکیه گفت که کودتا در این کشور بازتاب بی ثباتی و ناآرامی در داخل این کشور است و موضوع مهمتر از کودتا اقدامات اردوغان و گروهش طی روزهای گذشته است.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایرنا، به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، اسد افزود: رجب طیب اردوغان طی روزهای گذشته تلاش کرده است از کودتا به عنوان ابزاری برای اجرای اهداف افراطی که همان طرح اخوان المسلمین در داخل ترکیه است بهره برداری کند و این مساله برای ترکیه و کشورهای همسایه از جمله سوریه خطرناک است.
وی در مورد جنگ علیه سوریه گفت که این یک جنگ همه جانبه است و در حمایت طرف های خارجی از تروریست ها خلاصه نمی شود؛ چرا که ما شاهد جنگ سیاسی علیه سوریه در سطح بین المللی هستیم و تروریست ها با حمایت حامیان خود اقدام به تخریب زیر ساخت های سوریه کرده و مرزهای کشور را به محاصره درآوردند.
وی در عین حال تاکید کرد که دمشق همه تلاش خود را برای توسعه زیربنایی اقتصاد سوریه با وجود اقتصاد کنونی بویژه پس از پیشروی ارتش در مناطق مختلف کشور به کار می گیرد.
رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه مخالف واقعی همان است که به خاطر ملت سوریه تلاش می کند و در داخل کشور نیز سکونت دارد، گفت: واژه مخالف (اپوزیسیون) به معنای استفاده مسالمت آمیز از ابزارهاست و نه حمایت از تروریست ها و چنین اپوزیسیونی دارای پایگاه مردمی است و نه اینکه وابسته به وزارت خارجه کشورهایی نظیر انگلیس، فرانسه و یا سرویس های اطلاعاتی قطر، عربستان و آمریکا باشد.
اسد با بیان اینکه غرب نمی پذیرد که هیچ کشوری مستقل باشد و سوریه نیز بهای استقلال خود را می پردازد، افزود: هماهنگی قوی میان سوریه و آمریکای لاتین در سطح سیاسی وجود دارد و آمریکای لاتین مثال مهمی در جهان در مورد بازپس گرفتن استقلال کشورها توسط ملت هاست.
رئیس جمهوری سوریه در ادامه گفت و گو با خبرگزاری کوبایی تصریح کرد: پیش از هر چیزی اولویت ارتش سوریه مبارزه با داعش، جبهه النصره، احرار الشام و جیش الاسلام است، این چهار گروه ترورریستی از لحاظ ایدئولوژیک به صورت مستقیم با القاعده در ارتباط هستند و هر کسی که با آنها اتفاق نظر نداشته باشد را به قتل می رسانند.
وی با اشاره به حمایت شدن تروریست ها از مناطق مختلف جهان، گفت: تروریست هایی با بیش از ۵۰ ملیت در جنگ علیه سوریه مشارکت دارند و از کشورهای خاصی مثل عربستان و قطر حمایت مالی و از ترکیه حمایت لجستیکی می شوند که البته این اقدامات با موافقت و نظارت کشورهای غربی بویژه آمریکا، فرانسه و انگیلس صورت می گیرد.
اسد ادامه داد: از زمانی که روس ها تصمیم به مداخله و حمایت از ارتش سوریه در مبارزه با تروریست های جبهه النصره، داعش و سایر گروه های تروریستی گرفتند، کفه ترازو علیه این گروه ها سنگینی کرد، ارتش سوریه پیشروی هایی را در مناطق مختلف سوریه محقق ساخت و همچنان به پیشروی ادامه می دهد و به شکست کامل تروریست ها مصمم است.
‘در مورد حمص و حلب نیز باید گفت که شرایط در حمص از زمانی که تروریست ها این شهر را ترک کرده اند بسیار بهتر شده است، در برخی مناطق درگیری هایی وجود داشت، ولی در حال حاضر روند آشتی طی می شود که به موجب آن تروریست ها سلاح خود را بر زمین گذاشته و شامل عفو دولتی می شوند. در حلب اوضاع متفاوت است، چرا که ترک ها و متحدانشان مثل عربستان و قطر اکثر برگه های خود را در میدان های جنگ سوریه باخته اند و برگه آخر آنها بویژه برای اردوغان شهر حلب است به همین علت با همکاری سعودی ها تلاش می کند، تروریست های زیادی که شمار آنها بیش از پنج هزار نفر برآورد می شود، به این شهر اعزام کند.’
بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره رابطه دولت سوریه با معارضان داخی و تفاوت آنها با سایر گروه ها اظهار داشت: ما با معارضان داخلی روابط خوبی داریم که این روابط بر اساس اصول ملی و میهنی است و می توان با آنها به صورت مستقیم یا از طریق صندوق های رأی که نوع دیگری از گفت وگو است، وارد تعامل شد.
رئیس جمهوری سوریه در مورد پافشاری آمریکا و متحدانش بر کناره گیری وی از قدرت و تلاش آنها برای تخریب چهره دولت سوریه گفت: آنها از پنج سال پیش می خواهند من کنار بروم که اصلا به آنها توجهی نکردیم و به فضل حمایت مردم سوریه اینجا هستم.
اسد گفت: آمریکایی ها از جنگ جهانی اول که جای انگلیس استعمار گر را گرفتند متوسل به تخریب چهره مخالفان خود شدند و همیشه دروغ می گویند.
وی در مورد نقش سازمان ملل در نزاع سوریه گفت: می توان گفت که نقش سازمان ملل یا شورای امنیت، گمراه کننده بوده است و در حال حاضر بازوی آمریکایی ها هستند که از این دو نهاد برای تحمیل معیارهای دو گانه خود بهره برداری می کنند و اگر مواضع روسیه و چین درباره موضوعات مشخصی نبود، سازمان ملل بطور کامل آمریکایی می شد؛ ولی نقش روسیه و چین باعث ایجاد توازن در برخی مسائل شده است.
‘به عنوان مثال می توان در مورد نقش سازمان ملل در مورد مساله سوریه گفت که تمام نماینده های این سازمان در سوریه اعم از دی میستورا و پیش از او کوفی عنان و حتی اخضر ابراهیمی مستقل نبودند، بلکه انعکاس دهنده فشارهای کشورهای غربی یا گاهی اوقات گفت و گوهای میان قدرت های اصلی بویژه روسیه و آمریکا هستند، در نتیجه نمی توان از نقش سازمان ملل سخن گفت.’
رئیس جمهوری سوریه در مورد نقش به اصطلاح ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در مورد گروه های موجود در شمال سوریه به ویژه گروه های کُرد گفت: دولت های آمریکا با هر گروه و یا مجموعه ای در هر جامعه یا کشوری در ارتباط باشند، این ارتباط به نفع آن کشور یا مردم آن نیست، بلکه در خدمت اهداف آمریکاست، در نتیجه می توان گفت که حمایت آمریکایی ها از هر گروهی در سوریه برای تحقق اهداف خودشان است و تجربه نشان داده است که اهداف آمریکا در همه کشورها همیشه در راستای ایجاد شکاف و اختلاف بوده است، آنها به دنبال متحد کردن مردم نیستند بلکه می خواهند شکاف ایجاد کنند.
بشار اسد در مورد کودتای ترکیه تصریح کرد: این کودتا در وهله اول منعکس کننده بی ثباتی و ناآرامی در داخل ترکیه به ویژه در سطح اجتماعی است که ممکن است تاثیر آن سیاسی باشد، ولی صرف نظر از اینکه چه کسی در ترکیه حکومت خواهد کرد و چه کسی رئیس جمهور و یا رهبر ترکیه خواهد بود، باید گفت که این یک مساله داخلی است و ما مداخله نمی کنیم و چنین اشتباهی را که بگوییم اردوغان باید برود یا بماند را مرتکب نمی شویم، این یک مساله داخلی است و ملت ترکیه در این مورد تصمیم گیری می کند.
وی ادامه داد: اما باید توجه داشت که مساله مهمتر از کودتا اقداماتی است که اردوغان و گروه وی طی روزهای گذشته انجام داده اند، بیش از ۲۷۰۰ قاضی، ۱۵۰۰ استاد دانشگاه و بیش از ۱۵ هزار کارمند بخش آموزش برکنار شدند، ارتباط دانشگاه ها، قضات و جامعه مدنی با کودتا چیست؟ این اقدامات نشان دهنده نیت ها و رفتار بد اردوغان در قبال حوادث به وجود آمده است، چگونه تصمیم به عزل این مردم گرفتند، بنابراین می توان گفت که از کودتا برای اجرای اهداف افراطی که همان طرح اخوان المسلمین است بهره برداری شد و این برای ترکیه و کشورهای همسایه از جمله سوریه خطرناک است.
وی در مورد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت: از سال ۱۹۷۴ که روابط با آمریکا را شروع کردیم، ما شاهد روسای جمهور متعددی در آمریکا بودیم و طی این سال ها به این نتیجه رسیدیم که نباید کسی به هیچ یک رئیسان جمهوری آمریکا دل خوش کند.
رئیس جمهور سوریه ادامه داد: آمریکایی ها نهادها و اهداف خود را دارند و بطور کلی اهداف رئیسان جمهوری آمریکا نظامی است و تنها روش آنها در اجرا متفاوت است، یکی مثل بوش ارتش اعزام می کند و دیگری مثل اوباما مزدوران و دست نشانده های خود را اعزام می کند، ولی در نهایت همه آنها به دنبال اجرای اهداف خود هستند. به همین علت فکر نمی کنم به رئیس جمهوری آمریکا اجازه داده شود که باورهای سیاسی خود را دنبال کند و باید از نهادها و گروه های فشار پیروی کند.