کوتاه قامتان آذربایجان‌شرقی با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
کوتاه قامتان آذربایجان‌شرقی با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟

به گزارش قلم پرس، فریبا اسکندری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که از سال‌های گذشته، شناسایی و جمع کردن کوتاه قامتان دورهم جزو دغدغه‌های اصلی‌ام بود، اظهار کرد: از همان دوران کودکی دغدغه‌ام این بود که آیا فقط من کوتاه قامت هستم یا کوتاه قامتان دیگری نیز زندگی می‌کنند تا اینکه در زمان دانشگاه […]

به گزارش قلم پرس، فریبا اسکندری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که از سال‌های گذشته، شناسایی و جمع کردن کوتاه قامتان دورهم جزو دغدغه‌های اصلی‌ام بود، اظهار کرد: از همان دوران کودکی دغدغه‌ام این بود که آیا فقط من کوتاه قامت هستم یا کوتاه قامتان دیگری نیز زندگی می‌کنند تا اینکه در زمان دانشگاه پی بردم افراد کوتاه قامت دیگری نیز مثل من وجود دارند، سال ۸۸ انجمنی با عنوان کوتوله‌های ایرانی در تهران تاسیس شد که در اولین دیدار با آن‌ها من نیز به عنوان مدیر انجمن جهت شناسایی کوتاه قامتان آذربایجان شرقی انتخاب شدم.

شناسایی ۱۶۰ کوتاه قامت در آذربایجان شرقی

وی با بیان این‌که در حال حاضر ۲۸۰ کوتاه قامت عضو انجمن استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل هستند، گفت: براساس لیست نزدیک به ۱۶۰ نفر کوتاه قامت در آذربایجان شرقی شناسایی شده و عضو انجمن هستند.

رئیس انجمن کوتاه قامتان آذربایجان شرقی ادامه داد: در ابتدای کار،  شناسایی کوتاه قامتان کاری بسیار سخت بود و اکثرا از طریق دوست و آشنا به انجمن معرفی می‌شدند ولی اکنون با فعالیت در فضای مجازی و اطلاع رسانی گسترده، کسانی که تمایل دارند، به راحتی عضو انجمن می‌شوند.

وی با بیان این‌که اکثر کوتاه قامتان تمایلی به عضویت در انجمن ندارند، ادامه داد: برخی از افراد بر این باورند که انجمن باید حمایت مادی از آن‌ها داشته باشد در صورتی که این انجمن زمانی می‌تواند کاری را پیش ببرد و خواسته‌های افراد را محقق کند که اعضای آن افزایش یابد.

ازدواج و اشتغال دو چالش بزرگ کوتاه قامتان

اسکندری، ازدواج و اشتغال را بزرگ‌ترین دغدغه‌ی کوتاه قامتان عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی از افراد از دادن شغل به کوتاه قامتان خودداری می‌کنند چرا که بسیاری از کارفرمایان در نگاه اول به ظاهر و تیپ افراد توجه کرده و تنها با اکتفا به ظاهر، توجه زیادی به تفکر و سایر توانایی‌های فرد کوتاه قامت نمی‌کنند در حالی که با توجه به وضعیت ویژه‌ی کوتاه قامتان باید نسبت به وضعیت اشتغال این عزیزان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها در ازدواج کوتاه قامتان، ادامه داد: برخی از کوتاه قامتان به راحتی نمی‌توانند همدیگر را پیدا کنند، نزدیک به ۹۸ درصد از مردان کوتاه قامت براساس خواسته‌ی خانواده با دختران قد بلندتر از خود ازدواج می‌کنند با این تصور که فرزندانشان قد بلند به دنیا بیاید، متاسفانه فرهنگ نادرست اینکه «جنس مرد بودن در انتخاب زوج هیچ محدودیتی ایجاد نمی‌کند»، در جامعه این تفکر را به وجود آورده تا مردان کوتاه قامت با دختران بلند قدتر از خود ازدواج کنند در حالیکه درصد ازدواج دختران کوتاه قامت با مردان قدبلند بسیار کمتر است.

رئیس انجمن کوتاه قامتان استان ادامه داد: زمانی که دو فرد کوتاه قامت با یکدیگر ازدواج می‌کنند قطعا اسباب و تجهیزات خانه نیز براساس شرایط و وضعیت جسمانی زوجین خریداری و هر نقطه از خانه براساس وضعیت کوتاه قامتان مناسب سازی می‌شود.

وی افزود: ازدواج دختر کوتاه قامت با پسری قدبلند در فرهنگ جامعه‌ی ما جاافتاده نشده است، شاید برخی از مردم نسبت به نامتعادل بودن زوجین از خود واکنش نشان دهند و این امر باعث ناراحتی و آزرده خاطر شدن زوجین شود.

اسکندری  بیان کرد: در حال حاضر هیچ گونه امکانات از لحاظ مسکن، امکانات شهری و غیره برای کوتاه قامتان فراهم نیست، یکی از دختران کوتاه قامت با داشتن ۲۹ سال سن تعریف می‌کرد تاکنون نتوانسته یکبار از عابر بانک به تنهایی پول دریافت کند.

وی با انتقاد از عدم مناسب سازی حمل و نقل عمومی برای کوتاه قامتان، ادامه داد: کوتاه قامتان با توجه به شرایط جسمی نمی‌توانند سوار اتوبوس‌های شهری شوند یا اینکه حتی در مدرسه صندلی مناسب برای نشستن این افراد طراحی نشده است، تا زمانی که امکانات مناسب شرایط کوتاه قامتان در جامعه فراهم نشده است، معتقدم به دنیا آوردن فرزند کوتاه قامت دیگری در این نوع جامعه خیانت و ظلم به این کودک است.

رئیس انجمن کوتاه قامتان استان با بیان اینکه اکثر ازدواج کوتاه قامتان پایدار است، گفت: اکثر زوجین کوتاه قامت عضو انجمن، زندگی بسیار خوبی دارند تاکنون تنها یک مورد منجر به طلاق شد که دلیل آن نیز هیچ ربطی به مشکل کوتاه قامتی زوجین نداشت.

وی افزود: زوجین کوتاه قامت یکدیگر را از لحاظ جسمی به دلیل مشابهت‌ها بسیار خوب درک می‌کنند اما زوجی که یکی کوتاه قامت و دیگری بلند قامت است، در زندگی مشترک شاید به دلیل فرهنگ جامعه یا حرف مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

انجمن هیچ مکانی برای حضور کوتاه قامتان ندارد

رئیس انجمن کوتاه قامتان استان با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر انجمن به دلیل هزینه‌های بالا، هیچ دفتری ندارد، اظهار کرد: زمانی که دفتر داریم تمامی کوتاه قامتان انجمن دور هم جمع شده و با یکدیگر فرصت آشنایی پیدا می‌کنند ولی اکنون دفتری نداریم، اگر بتوانیم مکانی به عنوان خانه‌ی کوتاه قامتان اجاره کنیم این امر می‌تواند حرکت مثبتی برای تعامل و حل مشکلات کوتاه قامتان باشد، کوتاه قامتان مددجو نیستند و نیازی به برنج و سایر اقلام ندارند بلکه هدف انجمن ایجاد مکانی برای توانمند شدن این افراد جهت متکی شدن به خود است.

وی با تاکید بر اینکه از مردم خواهش می‌کنیم که به کوتاه قامتان نگاه عجیبی نداشته باشند، خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از کوتاه قامتان قبل از اینکه با انجمن آشنا شوند به بیرون از خانه قدم نمی‌گذاشتند ولی در حال حاضر بسیاری از افراد به خوبی در جامعه حضور می‌یابند، چندین نفر از اعضای انجمن در زمینه‌ی ورزش بسیار فعال هستند و برخی نیز در تئاتر فعالیت می‌کنند امیدواریم بعد از تامین مکان برای انجمن، فعالیت‌هایی در زمینه‌ی کارآفرینی، آموزش، ورزش و غیره برای کوتاه قامتان انجام دهیم.

وی با بیان این‌که برخی از کوتاه قامتان شهرستانی برای مراجعه به انجمن با مشکل اسکان مواجه می‌شوند، گفت: اختصاص دفتری کوچک برای انجمن فایده‌ای ندارد اگر بتوانیم مکانی حداقل ۲۰۰ متری برای انجمن اجاره کنیم قطعا می‌توانیم بخشی از آن را برای اسکان کوتاه قامتان شهرستانی اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: اجاره‌ی مکان برای دفتر در مرکز شهر بسیار مناسب است اگر فضای مناسبی برای انجمن اجاره کنیم می‌توانیم در بخشی از آن جلسات خود را برگزار کرده و حتی کلاس‌های آموزشی مانند صنایع دستی، بافت فرش، عروسک سازیو غیره برای کوتاه قامتان اختصاص دهیم.

تاکنون خیری برای کمک به انجمن، جذب نشده است

اسکندری در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که تاکنون خیری برای کمک به انجمن کوتاه قامتان جذب نشده است، اظهار کرد: در گذشته بهزیستی برای اعزام ۱۵ نفر از کوتاه قامتان به مشهد اقدام کرد، بسیاری از کوتاه قامتان آروزی دیدن مشهد مقدس را دارند و بسیار علاقمند به این سفر زیارتی هستند، از مردم عزیز بسیار قدردانی می‌کنم چرا که تاکنون توانسته‌ایم بخشی از کمک‌های مردمی را برای اعزام این عزیزان به مشهد مقدس را جمع آوری کنیم، اکنون ۱۵ میلیون تومان کسری داریم.

هیچ ارگانی پاسخگوی کوتاه قامتان نیست

رئیس انجمن کوتاه قامتان استان با بیان این‌که هیچ ارگانی برای حمایت از کوتاه قامتان وجود ندارد، گفت: هیچ کدام از کوتاه قامتان انجمن حتی تحت پوشش بهزیستی نیستند تنها کوتاه قامتانی که دچار معلولیت هستند می‌توانند تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرند، متاسفانه هیچ وظایفی برای رسیدگی به حق و حقوق کوتاه قامتان برعهده‌ی ارگانی نهاده نشده است.

وی با بیان این‌که نشاط اجتماعی از اهداف اصلی انجمن کوتاه قامتان است، گفت: اکثر کوتاه قامتان از لحاظ روحی افسرده هستند بعد از این مشکل، اشتغال و ازدواج دغدغه‌ی مهم این افراد محسوب می‌شود.

_________

ایسنا