کلی‌گویی کافی است؛ برای تبریز ۲۰۱۸ برنامه‌های عملیاتی ارایه شود
کلی‌گویی کافی است؛ برای تبریز ۲۰۱۸ برنامه‌های عملیاتی ارایه شود

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی به دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادهای دخیل در امر آماده‌سازی تبریز برای سال ۲۰۱۸، ۱۵ روز مهلت داد تا برنامه‌های عملیاتی خود را اعلام کرده و اجرای آن را آغاز کنند. به گزارش قلم پرس، محمدصادق پورمهدی در نخستین جلسه کمیته های تبریز ۲۰۱۸ با بیان این که انتخاب تبریز […]

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی به دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادهای دخیل در امر آماده‌سازی تبریز برای سال ۲۰۱۸، ۱۵ روز مهلت داد تا برنامه‌های عملیاتی خود را اعلام کرده و اجرای آن را آغاز کنند.

به گزارش قلم پرس، محمدصادق پورمهدی در نخستین جلسه کمیته های تبریز ۲۰۱۸ با بیان این که انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام، فرصت بسیار مناسبی برای شکوفایی و توسعه همه جانبه استان است، افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی و دخیل در این مهم، باید به همراه بخش خصوصی، زیر ساخت‌های استان و به ویژه شهر تبریز را برای پذیرش و اقامت گردشگران داخلی و خارجی فراهم کنند.

وی به تمامی دستگاه‌های اجرایی استان دو هفته مهلت داد تا برنامه‌های عملیاتی خود برای تبریز ۲۰۱۸ با مطالعه علمی و کارشناسی شده اعلام کنند.

وی اظهار کرد: در کنار اعلام برنامه توسط دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، برخی تکالیف را در راستای آماده‌سازی هرچه بیشتر تبریز و سایر شهرستان‌های استان نیز برای سال ۲۰۱۸ از آن‌ها می خواهیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه تصریح کرد: محوریت اصلی برنامه ها در سال ۲۰۱۸، توسعه زیر ساخت های تبریز است ولی در کنار این مهم باید به توسعه و ایجاد زیر ساخت های گردشگری، تفریحی، اقامتی و حتی درمانی مناسب در شهرستان ها نیز اقدام کرد. به عنوان مثال فرودگاه تبریز باید برای سال ۲۰۱۸ برنامه داشته و بگوید آیا تعداد پروازها را می‌تواند افزایش دهد؟ برای ارایه خدمات به مسافران داخلی و خارجی چه برنامه‌ای دارد.

پورمهدی با انتقاد از کلی گویی برخی مسوولان تصریح کرد: زمان چندان زیادی تا سال ۲۰۱۸ نداریم. به همین دلیل باید با پرهیز از کلی گویی، تمامی کارهای خود را به صورت علمی و کارشناسی شده و با در نظر داشتن جزییات، پیش ببریم.

وی بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تا سال ۲۰۱۸ بخصوص نوسازی تعداد زیادی از تاکسی ها و اتوبوس ها تاکید کرد.

وی از تصویب کمیسیون ماده پنج ویژه گردشگری با محوریت تبریز ۲۰۱۸ خبر داد و افزود: اقداماتی را در خصوص تغییر کاربری اراضی در جهت احداث هتل، مراکز اقامتی و مراکز تفریحی انجام خواهیم داد.

پورمهدی همچنین گفت: قرار نیست تمامی هتل‌هایی که احداث می شود، هل پنج ستاره باشد. چون افزایش هزینه‌های اقامتی مسافران، ممکن است آن‌ها را از سفر به تبریز و استان ما دلزده کند و در سال های آتی دیگر به استان ما سفر نکنند.

وی از کمیته اقتصادی و سرمایه گذاری خواست تا در پیدا کردن سرمایه گذار داخلی و خارجی برای توسعه احداث هتل و مکان‌های اقامتی اقدام کند.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان این که طبق آمار، توریست‌های داخلی و خارجی بیش تر از هر مکان دیگری، مایل هستند که از موزه‌ها بازدید کنند، اظهار کرد: عمارت فعلی شهرداری تبریز در آینده نزدیک به موزه تبدیل می‌شود. امیدواریم تا تبریز ۲۰۱۸، موزه مطبوعات تبریز و چندین موزه دیگر و همچنین قهوه خانه‌های سنتی در این شهر ایجاد شود.

پورمهدی بر لزوم مدیریت گردشگران و هدایت آنان به سایر شهرستان‌های استان تاکید کرد.

وی همچنین از مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی به عنوان متولی اصلی برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ خواست تا با تیم متخصص مشاوره و پژوهش دانشگاه تبریز وارد مذاکره شده و از آن‌ها مشاوره و برنامه‌ریزی تخصصی دریافت کرده و در راستای اجرایی کردن دقیق آن ها تلاش کند.

وی همچنین بر لزوم تجهیز و آمادگی بقاع متبرکه، امام‌زاده‌ها و سایر مکان‌های اسلامی برای پذیرش از گردشگران داخلی و خارجی تاکید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه بر لزوم تلفیق نمادهای شهری و تاریخی تبریز برای سال ۲۰۱۸ تاکید کرد و افزود: علاوه بر توسعه گردشگری باید به ابعاد سیاسی، اجتماعی و بازرگانی موضوع نیز توجه کنیم.

فرزین حق پرست همچنین با تاکید بر ضرورت استفاده از تلفیق نمادهای شهری و تاریخی در راستای ایجاد برند مناسب برای تبریز اظهار کرد: ایجاد برند مناسب برای تبریز خواهد توانست نقش مهمی در آشنایی هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی ایفا کند.

وی با اشاره به ظرفیت های بی نظیر منطقه شمال غرب کشور در حوزه گردشگری ادامه داد: آماده‌سازی مسیرهای گردشگری منطقه با محوریت تبریز ۲۰۱۸ با همکاری استان‌های همجوار ضروری است و خوشبختانه مسیرهای گردشگری بین استانی در این خصوص طراحی و آماده‌سازی شده که در ۲۷ بهمن ماه سال جاری در تهران رونمایی می شود.