کاهش ۳۰ درصدی آتش‌سوزی نسبت به سال ۹۷/ تبریز نیازمند ۳۵ ایستگاه آتش‌نشانی است
کاهش ۳۰ درصدی آتش‌سوزی نسبت به سال ۹۷/ تبریز نیازمند ۳۵ ایستگاه آتش‌نشانی است
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز از کاهش ۳۰ درصدی آتش سوزی نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش قلم پرس، محمد قلیزاده در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تبریز با اعلام این خبر گفت: با توجه به دستور اکید شهردار محترم، بحث آموزش را از ابتدای سال آغاز کرده و در بازار، مجتمع های مسکونی و محلات آموزش های لازم را به شکل چهره به چهره انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به آموزش‌های لازم، در سال جاری ۳۰ درصد آتش سوزی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

قلیزاده عنوان کرد: موضوع آموزش در مدارس به صورت جدی ادامه دارد و پیش از این نیز در بحث چهارشنبه سوری آخر سال، در ۳۰۰ مدرسه آموزش های لازم به دانش آموزان داده شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفت: پس از موضوع آموزش، دومین موضوع بحث پژوهش است که متاسفانه سند آسیب شناسی در تبریز وجود ندارد و از واحد پژوهش شهرداری باید در این زمینه استفاده کنیم تا این سند تکمیل شود که با تکمیل آن، مشکلات زیادی حل می شود.

وی با بیان اینکه نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها از دست آتش نشانی خارج شده است، گفت: طرح های ایمنی ساختمان ها از سال ۹۵ به نظام مهندسی داده شده است که طرح آنها مورد قبول سازمان آتش نشانی نیست و اگر این موضوع مثل سابق به سازمان آتش نشانی برسد، درصد قابل توجهی از آتش سوزی ساختمان ها کاهش می‌یابد. به عنوان مثال در ساختمان آفتاب ولیعصر آتش سوزی رخ داد که در عرض هشت دقیقه ما توانستیم آتش را خاموش کردیم چراکه در آن ساختمان طرح ایمنی کاملا اجرا شده بود.

قلیزاده با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم، اظهار کرد: در وضعیت اقتصادی فعلی شهر و شهرداری امکاناتی نیاز داریم که نمی توانیم بخریم. ما در شهر تبریز باید ۳۵ ایستگاه آتش نشانی داشته باشیم که فقط ۲۱ ایستگاه داریم و این موجب می شود تا آتش نشانان سختی های زیادی را متحمل می شوند.

وی افزود: برای برخورداری از ۳۱ ایستگاه لازم، به امکانات و خودرو نیز نیاز است که در این راستا نیازمند کمک شورای شهر هستیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی یادآور شد: ما آموزش به رانندگان تاکسی را شروع کرده ایم و هر راننده ای که در مسیر بتواند آتشی را خاموش کند، کپسول آتش نشانی وی را بصورت رایگان پر کرده و از او تقدیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: تاثیر آموزش شهروندی در پاساژها تا حدود زیادی موثر واقع شده و پس از آتش سوزی بازار تبریز، ۱۵ مورد آتش سوزی در داخل بازار و پاساژ ها داشته ایم که خود اهالی پاساژ آتش را خاموش کرده اند و ما نیز کپسول ها را رایگان پر می کنیم.

قلیزاده گفت: البته تعدادی از این موارد توسط گشت پیاده آتش نشانی کشف و خاموش شده و تعدادی نیز توسط خود اهالی پاساژها اطفا حریق شده است.