کار مقدس مبارزه با قاچاق نباید تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار گیرد
کار مقدس مبارزه با قاچاق نباید تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار گیرد

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که مبارزه با قاچاق به نفع تولید داخلی و سلامت مردم است، گفت: این کار به‌حق و مقدس نباید تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار گیرد. اسماعیل جبارزاده در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، ضمن قدردانی از اقدامات این کمیسیون و […]

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که مبارزه با قاچاق به نفع تولید داخلی و سلامت مردم است، گفت: این کار به‌حق و مقدس نباید تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار گیرد.

اسماعیل جبارزاده در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، ضمن قدردانی از اقدامات این کمیسیون و کارگروه‌های تخصصی آن در بحث فرهنگ‌سازی و مقابله عملی با پدیده قاچاق، افزود: مبارزه با قاچاق یک کار مستمر است و این اقدامات باید با انگیزه و روحیه بیشتر ادامه یابد.

وی با بیان این که نباید به فضاسازی سودجویان اعتنایی کرد، گفت: البته در بحث مبارزه با قاچاق همیشه نباید سلبی عمل کنیم، بلکه کار ایجابی و تشویق بازرگانان به واردات قانونی کالاهای مورد نیاز از مبادی رسمی نیز لازم است.

جبارزاده تصریح کرد: امروز همه مسوولان و تصمیم‌گیران کشور در بحث مبارزه با قاچاق متفق‌القول هستند و این کار مقدس باید با تدبیر انجام شود تا تبعات اجتماعی کمتری داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به مصوبات جلسات گذشته کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، بر اهتمام دستگاه‌های مسوول در اجرای این مصوبات تاکید کرد.

وی در این راستا بر جداسازی گیت‌های مسافری و باری در ورودی منطقه آزاد ارس، تامین نیروی انسانی مورد نیاز گمرک توسط منطقه آزاد ارس و اجرای فنس‌کشی در محدوده این منطقه، تحویل پاسگاه بازرسی آزادراه پیامبر اعظم(ص) به نیروی انتظامی و رفع نواقص آن، تعیین تکلیف حق کشف ماموران دستگاه‌های مسوول، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قاچاق در دستگاه قضایی و پیگیری برای اخذ مجوز اتصال سامانه‌های گمرک و منطقه آزاد ارس تاکید کرد.

جبارزاده سامان‌دهی انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی را نیز ضروری دانست و از گمرک و سایر دستگاه‌های اجرایی استان خواست فضاهای خالی خود را در اختیار این سازمان قرار دهند.

وی افزود: محل نگهداری کالاهای مکشوفه تا زمان تعیین تکلیف آنها در مراجع قضایی باید از نظر امنیتی و بهداشتی قابل اطمینان باشد.

جبارزاده، معدوم کردن همه کالاهای مکشوفه را نادرست خواند و با تاکید بر این که نباید از اصول بهداشتی کوتاه بیاییم، گفت: اگر کالاهایی هست که از نظر بهداشتی و سلامت مشکلی ندارند و در بازار نیز تقاضا برای آنها وجود دارد بعد از تایید مراجع ذی‌صلاح می‌توانند وارد چرخه مصرف شوند.

وی، صادرات برخی از کالاهای مکشوفه را نیز از نظر قانونی امکان‌پذیر دانست و گفت: کالاهایی که قابل انهدام نیست و مشابه آنها در داخل تولید می‌شود می‌توانند صادر شوند و در این خصوص باید هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مسوول باید صورت گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص عرضه کالاهای قاچاق در فروشگاه‌های مجازی نیز گفت: در این زمینه نیز باید حرکت ایجابی صورت گیرد و فروشگاه‌های معتبر و مجاز نسبت به راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی تشویق شوند.

وی افزود: چنین فروشگاه‌هایی نیاز امروز جامعه ماست و اگر به شکل قانونی این نیاز پوشش داده نشود فضا برای ورود متخلفان فراهم می‌شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست با بیان این که موضوع فروشگاه‌های مجازی در کارگروه امنیتی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا مطرح شده است، گفت: از فعالیت فروشگاه‌های بدون مجوز جلوگیری و با فروشگاه‌های دارای مجوز که اقدام به عرضه کالای قاچاق کنند برخورد می‌شود.

سعید شبستری با اشاره به بزه‌های اخلاقی و عرضه مواد مخدر در قالب شبکه‌های هرمی و فروشگاه‌های مجازی بر ضرورت آگاه‌سازی آحاد جامعه در مود این گونه مفاسد و تخلفات اینترنتی تاکید کرد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی و دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد این کمیسیون در هشت ماه گذشته ارایه کرد.

جهانگیر اسکندرزاده همچنین از کشف کالای قاچاق به ارزش ۲۴۸ میلیارد ریال در ۶ ماهه اول سال‌جاری در استان خبر داد و گفت: با توجه به این که در ۶ ماهه سال گذشته این رقم ۱۸۴ میلیارد ریال بوده، رشد ۳۴ درصدی مشاهده می‌شود.

وی اظهارکرد: این در حالی است که تعداد پرونده متشکله ۲۶ درصد و تعداد دستگیرشده‌ها ۱۹ درصد کاهش یافته است.