چرا حضور گسترده مردم در انتخابات مهم است؟
چرا حضور گسترده مردم در انتخابات مهم است؟

خبرگزاری فارس– جلال شیری: انتخابات سال ۱۴۰۰ در حالی نزدیک می‌شود که تحولات میدانی متعددی در عرصه ملی و بین المللی در شرف وقوع است. از منظر تحولات داخلی، ورود چهره های سرشناس احزاب و جریان‌های مختلف در کنار تعددی که بوجود آورده است می تواند به نوعی به عنوان یک ظرفیت برای تبیین گفتمانی جناح […]

خبرگزاری فارس جلال شیریانتخابات سال ۱۴۰۰ در حالی نزدیک می‌شود که تحولات میدانی متعددی در عرصه ملی و بین المللی در شرف وقوع است. از منظر تحولات داخلی، ورود چهره های سرشناس احزاب و جریان‌های مختلف در کنار تعددی که بوجود آورده است می تواند به نوعی به عنوان یک ظرفیت برای تبیین گفتمانی جناح های سیاسی کشور قلمداد شده و از این منظر زمینه ساز برگزاری یک انتخابات پرشور همراه با هوشمندی و بصیرت گردد.

از منظر تحولات خارجی و نحوه برخورد آنان با انتخابات که موضوع بحث حاضر است می توان در چندین موقف تامل اساسی کرد. نخست آنکه برخورد بیگانگان بویژه دشمنان ایران اسلامی در مواجهه با پدیده انتخابات عموما سلبی بوده و آنان از گزینه های تحریم یا تخریب برای کمرنگ یا بی اهمیت جلوه دادن انتخابات بهره می برند.

در گزینه تحریم، راهکارهای پیش روی دشمنان و رسانه های وابسته به آنان معمولأ سیاه نمایی، کوچک و حقیر جلوه دادن پیشرفت های کشور، بزرگ نمایی مشکلات مختلف کشور، پررنگ نشان دادن  وجود اختلاف سلیقه احزاب، مسائل معیشتی و … بوده و از این طریق سعی در دلسردی مردم نسبت به انتخابات و در نهایت تحریم آن و تشویق مردم به شرکت نکردن در انتخابات‌ است.

در گزینه تخریب نیز شایعاتی نظیر مهندسی آرای مردم، تقلب، تخلفات گسترده انتخاباتی، عدم وجود دموکراسی و … از جمله موارد مورد استفاده برای ایجاد فاصله بین مردم و نظام است‌. بسته به شرایط موجود در هر برهه از انتخابات یکی از این دو راهکار یا هر دوی آنها توسط بیگانگان بکار بسته می‌شود.

نکته دوم آنکه صرف نظر از گزینش نوع برخورد با انتخابات، هدف اصلی و اساسی دشمنان، نه تنها مساله انتخابات بلکه اصل نظام بوده و از این طریق سعی بر آن دارند تا با تضعیف یا تخریب انتخابات یکی از مولفه های مهم مشروعیت نظام اسلامی را که همانا مردمی بودن آن است ناچیز و یا حتی غیرواقع جلوه دهند.

پرواضح است انقلاب اسلامی که به پشتوانه اراده مردم و رهبری دینی به ثمر نشسته است هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ قالب و تبعات نقیض زیاده خواهی های دشمنان بوده و با منافع آنان در تعارض کامل است.

نکته سوم نیز در ارتباط بین طرفداری دشمنان از فرد یا افراد خاصی در داخل کشور شکل می‌گیرد که البته این امر مستلزم دقت و ریزبینی بسیار زیادی از سوی تمام احزاب و جریان‌های سیاسی کشور است. بی شک، طرفداری دشمنان از فرد یا افراد و جریان های خاص دقیقا در راستای کادرسازی برای مطامع خویش در داخل کشور بوده و چنین افراد یا جناح هایی نیز باید با هوشیاری کامل و سریع ترین زمان ممکن اقدام لازم در این خصوص بعمل آورند که این امر البته در راستای تدابیر و روشنگری ها نیز است.

از سوی دیگر در موارد متعددی نیز مشاهده می شود که بیگانگان اقدام به تخریب مستقیم یا غیرمستقیم افراد لایق و با کفایت کشور می کنند تا از این رهیافت بتوانند جایگاه مردمی نیروهای مومن انقلابی را تضعیف و به زعم خود آنان را از گردونه انتخابات یا شاید مسئولیت های حساس کنار بزنند. این امر نیز به نوبه خود بر لزوم دقت  در تبلیغات منفی یا مثبت بیگانگان  و تبیین و تحلیل دقیق آنها صحه می گذارد. 

در مجموع آنچه از بیان این مجمل برمی‌آید لزوم هوشیاری کامل در برابر توطئه ها و نقشه های دشمنان اسلام و انقلاب بوده و بصیرت نیز لازمه اساسی و رکن مهم در تمییز نیک و بد وقایع و رویکردها بشمار می رود.

یقینا عبرت آموزی از درس های گذشته تاریخ این مرز و بوم و شناخت صحیح و دقیق و کامل جبهه دشمن امری است که همگان با تمام سلایق سیاسی و گروه بندی های حزبی باید به آن عمل کرده و با پرهیز از رفتار و گفتارها و موضع گیری هایی که شاید دشمن را در رسیدن به هدفش یاری رساند؛ در یک رقابت سالم، پرشور و همگانی شرکت کرده و بدین نکته اساسی نیز توجه کنند که پیروز نهایی میدان انتخابات، همانا مردم عزیز ایران اسلامی است که البته با وجود این دیدگاه، رقابت در خدمت رسانی به مردم رنگ و بوی معنوی و عقلایی تری به خود خواهد گرفت. 

این نکته اساسی نیز باید توسط نامزدها و طرفداران آنان همواره در نظر گرفته شود که میدان خدمت به مردم بسیار گسترده و درعین حال دارای عقبه های دشوار و منازل سخت است و تمام حرکات و افعال آنان در عرصه مدیریتی در محضر پروردگار متعال و در ذهن و حافظه مردم ثبت خواهد شد.

هرچند آفت های مذکور در این نوشتار کوتاه عمدتا به آسیب های متوجه شده از ناحیه بیگانگان پرداخت، اما جا دارد در خصوص مسائل داخلی مرتبط با انتخابات نیز به نحو بایسته ای بحث شود که در موضوع گفتارهای آتی خواهد بود.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱