پیگیر ارائه خدمات عمرانی به محلات الحاقی در حد بودجه مصوب هستیم
پیگیر ارائه خدمات عمرانی به محلات الحاقی در حد بودجه مصوب هستیم
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ما در شورای شهر همواره پیگیر ارائه خدمات عمرانی در حد بودجه مصوب به محلات الحاقی از جمله آناخاتون و دیگر محلات بودیم و این روند را در دوره فعلی نیز ادامه خواهیم داد.

به گزارش قلم پرس، فریدون بابایی‌اقدم در حاشیه جلسه این هفته کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ و هنگام تصویب سومین طرح جامع شهر، ۹ محله جدید در مناطق ۵، ۶، ۷ و ۹ به شهر تبریز الحاق شدند که به ترتیب در منطقه ۵ محله کرگه، در منطقه ۹ فتح اباد و کندرود، در منطقه ۶ آناخاتون، اوغلی سهلا ن و الوار علیا و در منطقه ۷ کجوار و خلجان است که محلات الحاقی شهر تبریز هستند.

وی افزود: در مصوبه طرح جامع در دو بند مصوباتی مطرح شده است و در بند ۱۱ نظر بر این است که طرح تفصیلی برای این محلات انجام شده و اگر بنایی قرار است احداث شود، این بناها بر اساس طرح موضعی باشد و شهرداری در این حوزه مسئولیت قبول کرده است.

وی اضاقه کرد: با توجه به اینکه اکثر این محلات جمعیت پذیر و مهاجر پذیر هستند و ساخت و ساز به سرعت در آنجا انجام می‌شود، ارائه و اجرای طرح تفصیلی و موضعی باید تسریع می یافت که امروز خواستیم شهرداران مناطق گزارشی در این رابطه اعلام کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا تصریح کرد: در دو محله فتح آباد و خلجان طرح‌ها نهایی و ابلاغ شده و در سیستم شهرسازی منطقه ۷ و ۹ قرار گرفته است و طرح ۳ محله با توجه به این که شهرداری منطقه کار کرده است ولی توسط استانداری به مسکن و شهرسازی عودت داده اند که باید ابتدا کد آبادی آن حذف و سپس ابلاغ شود.

وی ادامه داد: کندرود نیز وضعیتی مشابه دارد و طرح‌های محلات الحاقی دیگر به کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی ارجاع داده شده است.

بابایی‌اقدم با اشاره به پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در محلات الحاقی نیز گفت: بحث پیشگری قبل از درمان حتما در حوزه سلامت مطرح نیست و می‌تواند در حوز ه شهرسازی نیز اتفاق بیافتد؛ بهتر است در فضایی که مردم از اراضی آن استقبال دارند، طرحی از قبل وجود داشته باشد تا مردم پشت سر ما بیایند، نه اینکه مردم ساخت و ساز بکنند و سپس ما به آنها خدمات بدهیم.

وی ادامه داد: این نقد به مجموعه مدیریت شهری از چند سال گذشته وجود داشت و ما همواره در شورای شهر تأکید داشتیم که اگر ما طرح خود را نهایی کنیم، مطمئنا پیشگیرانه خواهد بود و ساخت و سازهای ما اصولی و از نظم خاصی برخورار می‌شوند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به تاریکی مسیر محلات الحاقی به خصوص آناخاتون نیز اظهار کرد: تاریکی مسیر محلات الحاقی تنها مربوط به آناخاتون نیست و اوغلو، سهلان، خلجان و کجوار نیز مسیرهای اینچنینی دارند.

وی تأکید کرد: سه دستگاه در این حوزه ذینفع هستند، برق منطقه‌ای استان، راه و شهرسازی و شهرداری که نتوانستیم این سه دستگاه را همراه خود سازیم. و رو ز به روز هزینه‌های آن بالا می‌رود.