پیوند دست کودک سه ساله توسط جراح تبریز با موفقیت
پیوند دست کودک سه ساله توسط جراح تبریز با موفقیت

دست کودک سه ساله که در تسمه تراکتور گیرکرده و منجر به قطع آن شده بود، توسط جراح متخصص تبریزی پیوند خورد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، محمدامین ۳ ساله اهالی یکی از روستاهای شهرستان هوراند هنگام آبیاری زمین کشاورزی توسط برادرش در کنار تراکتور مشغول بازی بود و هنگام سوار […]

دست کودک سه ساله که در تسمه تراکتور گیرکرده و منجر به قطع آن شده بود، توسط جراح متخصص تبریزی پیوند خورد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، محمدامین ۳ ساله اهالی یکی از روستاهای شهرستان هوراند هنگام آبیاری زمین کشاورزی توسط برادرش در کنار تراکتور مشغول بازی بود و هنگام سوار شدن به تراکتور دست وی به تسمه پمپ آب پشت تراکتور گیرکرده و از ناحیه بازو قطع می‌شود.

خسرو آقاپور، مدیر روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) تبریز در این خصوص به خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: با هوشیاری و اقدام به موقع همراهان و خانواده بیمار همچنین انتقال سریع و بدون اتلاف زمان در این خصوص و تجربه و تخصص پزشک جراح این مرکز، این پیوند با موفقیت انجام شد.

وی ادامه داد: محمدامین ۳ ساله در یکی از روستاهای شهرستان هوراند مشغول بازی در کنار تراکتور بوده که برادر بزرگتر وی زمین کشاورزی را آبیاری می‌کرده است، وی هنگام سوار شدن به تراکتور دستش به پمپ آب بسته شده به پشت تراکتور گیرکرده و قطع شده بود که پس از انتقال به این مرکز و پس از پنج ساعت عمل جراحی، پیوند دست وی با موفقیت انجام شده و در حال حاضر از بخش آی. سی. یو به بخش جراحی انتقال یافته و وضعیت عمومی وی رو به بهبود است.

همچنین دارا الوندفر، فوق تخصص جراحی عروق و پزشک معالج وی در این خصوص گفت:کودک ۳ ساله که به دنبال قطع اندام فوقانی دست از ناحیه یک سوم میانی و از آرنج همچنین از ناحیه  مچ دست علاوه بر قطع از دو ناحیه هم شکستگی داشته و دچار تراش از نواحی مختلف نیز بود و کاملاً از ناحیه بازو کنده شده بود.

این فوق تخصص جراحی عروق در ادامه ابراز داشت: با توجه به اورژانسی بودن وضعیت، بلافاصله مصدوم به اتاق عمل انتقال داده شد و بعد از یک پروسه حدود پنج ساعته موفق به پیوند عروق از دو ناحیه شدیم و با گذشت حدود دو هفته وضعیت بیمار رو به بهبود بوده و انگشتان وی کم کم حرکت می‌کند.

الوند‌فر، در خصوص مدت زمان انتقال و نیز شرایط اندام قطع شده حین انتقال افزود: طلایی‌ترین زمان برای انتقال به مراکز درمانی ۶ ساعت اول بعد از قطع عضو است و البته در شرایط مساعد در درون یک کیسه یخ، اندام قطع شده باید در یک گاز آغشته به سرم در داخل کیسه یخ به صورت شناور انتقال داده شود.

وی تصریح کرد:گذشت زمان و شرایط نگهداری تا زمان پیوند مکمل هم بوده و برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است و مرحله بعد جلوگیری از خون‌ریزی و در حقیقت متوقف کردن خون‌ریزی و نجات از مرگ بیمار است، توصیه می‌کنیم برای کاهش آسیب‌های احتمالی مراقبت‌های حین انتفال بیمار به مراکز درمانی حتما باید به صورت اصولی انجام پذیرد.

گفتنی است، دارا الوندفر پیوندهای مختلفی را در مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) تبریز انجام داده که مهم‌ترین آنها پیوند سال گذشته دست دختر هشت ساله‌ای بود که با گذشت ۱۲ ساعت بعد از قطع، مورد عمل جراحی قرار گرفت و در حال حاضر به زندگی عادی خود بازگشته است.