پهپادهایی که بر فراز وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به پرواز درآمدند
پهپادهایی که بر فراز وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به پرواز درآمدند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری الجزیره در گزارشی با عنوان «اولین هواپیمای عربی که بر فراز وزارت دفاع اسرائیل پرواز کرد . در مورد هواپیماهای بدون سرنشین القسام چه می‌دانید؟» مراحل ارتقای قدرت پهپادی مقاومت فلسطین در غزه را مورد تحلیل قرار داده است. متن کامل این گزارش در ادامه آمده […]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری الجزیره در گزارشی با عنوان «اولین هواپیمای عربی که بر فراز وزارت دفاع اسرائیل پرواز کرد . در مورد هواپیماهای بدون سرنشین القسام چه می‌دانید؟» مراحل ارتقای قدرت پهپادی مقاومت فلسطین در غزه را مورد تحلیل قرار داده است.

متن کامل این گزارش در ادامه آمده است:

در حالی که در آسمان غزه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در حال ریختن بمب به روی مردم محاصره شده این منطقه هستند، یک جسم کوچک به آرامی بر فراز آسمان سرزمین‌های اشغالی در حال پرواز است، آن هم در یک فضایی که مملو از رادارها و سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته است.

 این جسمی که از دور در اندازه کوچک دیده می‌شود و در معادلات تسلیحاتی و موازنه‌های قوا از لحاظ راهبردی خطرناک محسوب می شود، چیزی جز پرنده «ابابیل ۱ » نیست، پهپادی که گروه کتائب القسام، شاخه نظامی حماس، اولین بار از آن در جنگ «العصف الماکول»(عملیات علف خُرد شده القسام) در سال ۲۰۱۴ استفاده کرد و بر فراز وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو به منظور گرفتن چندین عکس به پرواز درآمد. القسام بعدها تعدادی از این تصاویر را منتشر کرد و خیلی از آن را باتوجه به حیاتی بودن آن محرمانه نزد خود نگاه داشت.

شگفت آورترین نکته این است که برخی از فیلم‌های منتشر شده توسط گردان‌های القسام  نشان می‌داد هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی حامل موشک‌های رزمی کوچک بر پشت خود هستند که توانایی اصابت اهداف خاص از فاصله دور را دارند. این حادثه رادیو ارتش اسرائیل را بر آن داشت تا بگوید: حماس در حالی قدرت ساخت چنین هواپیماهایی را پیدا کرده که هیچ کشور عربی هنوز به چنین قدرتی دست نیافته است.

 پهپادهای رزمی القسام مانند موشک‌های آن شهرت پیدا نکرده است؛ اما خبر چند روز قبل کتائب القسام درباره ورود پهپادهای بمب‌گذاری شده و بومی مدل شهاب که سکوی پتروشیمی رژیم صهیونیستی در ساحل نوار غزه و جمعی از نظامیان در پایگاه نظامی کیسوفیم را هدف گرفته است، ما را برآن داشت به بررسی موضوع پهپادهای مقاومت و میزان موجودیت فعلی آنها در زرادخانه مقاومت بپردازیم.

 کتائب القسام پس  از رونمایی از پهپاد شهاب از نسل جدیدی از پهپادهای بومی خود در جریان عملیات شمشیر قدس رونمایی کرد و در بیانیه‌ای گفت که پهپاد الزواری پروازهای کنترل وشناسایی اهداف و مواضع رژیم اشغالگر صهیونیستی را انجام داده است.

مقاومت فلسطین با شناخت خیلی از شکاف‌های بزرگ در موازنه های قدرت نظامی ، تلاش‌هایی را برای اجرای یک برنامه ساخت پهپاد بومی به کارگرفت.

نخستین تلاش‌های مقاومت برای ساخت پهپاد به سال ۲۰۰۳ برمی‌گردد که «نضال فرحات» مهندس فلسطینی که خودش نقش اساسی در ساخت نخستین موشک‌های القسام را داشته است، برای ساختن پهپاد هم وارد عمل شد؛ اما سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی با همکاری مزدوران خود و کارگذاشتن یک بمب دستی در محلی که نضال با همکاران خود در واحد توسعه و ساخت تسلیحات نظامی القسام فعالیت می‌کرد، او را ترور کرد.

اما ارتقای واقعی پروژه پهپادهای مقاومت از زمانی شروع شد که «محمد الزواری» یک مهندس تونسی تبار به کتائب القسام پیوست.الزواری استاد مدرسه ملی مهندسان صفاقس در تونس بود که در دوره رژیم «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور مخلوع تونس زندان و تبعید را تجربه کرده و از همین رو برای زندگی به سوریه مهاجرت کرد و در آنجا به کتائب القسام پیوست.

الزواری پیشرفت‌های قابل توجهی را در ساخت پهپادهای بومی مقاومت فلسطین ایجاد کرد و زمانی که جنگ الفرقان در سال ۲۰۰۸ درگرفت ،الزواری بر ساخت ۳۰ پهپاد مقاومت نظارت داشت.

در آن سال که پروژه پهپادهای مقاومت تازه به طور جدی کلیدخورده بود، منابع امنیتی رژیم صهیونیستی گفتند که ارتش این رژیم نگران این است که شاخه نظامی حماس به هواپیماهای کوچک بدون سرنشین دست یابد.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز همان زمان گفت که صنایع نظامی حماس در نوار غزه چندین درجه جهش داشته است و نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی نگران این موضوع هستند، چرا که حماس خودش دست به ارتقای هواپیماهایی بدون سرنشین زده است.

 کتائب القسام آن زمان یگان ویژه‌ای به نام یگان پهپادی تشکیل داد و الزواری یکی از فرماندهان آن بود .الزواری هم که تا آن زمان هنوز در غزه روی پروژه پهپادهای حماس کار می‌کرد،  بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به غزه دعوت شد و در این مدت او سه بار به غزه رفت و در مجموع نُه ماه را در آنجا اقامت داشت که در این مدت مشغول تکمیل ساخت و ارتقای پروژه پهپادهای مقاومت شد.

در سال ۲۰۱۴ مقاومت از پهپاد ابابیل ۱ رونمایی کرد، پهپادی که یکی از بدترین ترس‌های رژیم صهیونیستی را به واقعیت تبدیل کرد. دو سال پس از آن الزواری در پانزدهم دسامبر ۲۰۱۶ هنگامی که مقابل منزلش در شهر صفاقس تونس در حال روشن کردن خودروی خود بود، توسط دو نفر از داخل یک خودروی دیگر هدف شلیک ۲۰ گلوله قرار گرفت وبه شهادت رسید.

الزواری از سال ۲۰۰۶ با پیوستن به صفوف نیروهای مقاومت، یکی از فرماندهان ناظر بر پروژه پهپادهای ابابیل کتائب القسام بود که در جنگ العصف الماکول سال ۲۰۱۴ نقش مهمی در نبرد با دشمن صهیونیستی داشت.

هفت سال پس از ساخت پهپاد ابابیل کتائب القسام از دو نسل جدید از پهپادهای خود رونمایی کرد، یکی پهپاد شهاب نام داشت و دیگری هم الزواری خوانده شد، به احترام این مَرد که رویای فلسطینیان و عرب‌ها را برای پرواز بر فراز وزارت دفاع رژیم صهیونیستی به حقیقت تبدیل کرد.

 در نگاه اجمالی به کشورهای خاورمیانه متوجه می‌شویم که فقط دو قدرت بر جهان صنعت پهپادها در منطقه تسلط دارند که ترکیه واسرائیل هستند.

اسرائیل یکی از بزرگ‌ترین منابع صادرات هواپیماهای شناسایی در جهان پس از آمریکاست،  زیرا بر اساس واقعیت‌ها اسرائیل حکومتی در وضعیت جنگ دائمی محسوب می‌شود. این رژیم از زمان جنگ لبنان در سال ۱۹۸۲ استفاده از پهپادها را آغاز کرد و سپس شروع به فروش این پهپادها به آمریکا گرفت و به دنبال آن شش ارتش از ارتش های کشورهای عضو ناتو پهپادهای اسرائیل را به کار گرفتند.

هواپیماهای بدون سرنشین یکی از مهمترین سلاح‌ها در سطح راهبردی و عملیاتی است  و با وجود اینکه در مقایسه با سلاح‌های سنتی و معمولی ارزان‌تر است، اما ساخت آن امتیازی است که معدود کشورهایی که تعداد آنها از انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود از آن برخوردارند؛ از همین رو موفقیت در دستیابی به این پیشرفت کار ساده‌ای نیست  و سازنده آن را از نظر فنی و نظامی در رتبه بالایی قرار می‌دهد.

از همین رو ورود مقاومت فلسطین به باشگاه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین  تحولی بنیادین در موازنه‌های درگیری ایجاد کرده است، زیرا نوع شناسایی این هواپیماها به معنای قدرت مقاومت فلسطین در بالا بردن سطح عملیات کنترل و تعیین اهداف و شناسایی بُرد مطلوب شلیک موشک و دیگر مسائل مربوط به جنگ است، علاوه بر اینکه نقشه اماکن حساس را مشخص می‌کند.

مطمئنا یکی از دلایل اصلی اینکه مقاومت توانسته است مواضع حساس متعددی را در جنگ کنونی هدف بگیرد، بهبود قدرت آن در کنترل هوایی با استفاده از پهپادهاست.

وظایف هواپیماهای بدون سرنشین مقاومت محدود به کنترل و شناسایی نیست؛ بلکه کتائب القسام از آن برای بمباران سکوی گازی رژیم صهیونیستی در ساحل شمال نوار غزه استفاده کرد و همچنین جمعی از نظامیان رژیم صهیونیستی در نزدیک مرز با غزه هدف بمباران پهپاد مدل شهاب قرار گرفتند و این‌ها نشانه تحول واقعی به سمت استفاده از پهپادها در عملیات‌های رزمی است؛ علاوه بر اینکه بانک اهداف مقاومت را توسعه بخشیده و قدرت آن را برای حمله دقیق و غافلگیرانه به تاسیسات رژیم صهیونیسنی و نهادهای حساس این رژیم بالا می‌برد.

در اینجا به معرفی شماری از مهم ترین پهپادهای موجود در زرادخانه مقاومت خواهیم پرداخت که البته این پهپادها همه آن چیزی است که مقاومت خود از آن رونمایی کرده و مطمئنا انواع دیگری از پهپادها هم در اختیار مقاومت قرار دارد که بعدها از آن رونمایی خواهد کرد. 

ابابیل ۱ نخستین پهپاد کتائب القسام است که در سال ۲۰۱۴ برای نخستین بار به کار گرفته شد. این پهپاد در سه مدل (A1A) با ماموریت شناسایی و(A1B)  با ماموریت تهاجمی و(A1C)  با ماموریت حمله انتحاری است .

پهپاد انتحاری شهاب هم که در سیزدهم ماه مه جاری از آن رونمایی شد و کتائب القسام با چند فروند از آن سکوی گازی رژیم صهیونیستی در ساحل غزه و جمعی از نظامیان در نزدیک نواز غزه را هدف گرفت.

پهپاد الرزاوی هم که جدیدترین نسل از هواپیماهای شناسایی کتائب القسام است که در روز نوزدهم ماه مه از آن رونمایی شد و ماموریت آن کنترل و شناسایی اهداف و مواضع نظامی دشمن است.

در نهایت بخش بزرگی از زرادخانه تسلیحاتی کتائب القسام همچنان نامعلوم و محرمانه باقی مانده است؛ اما مطمئنا مقاومت فلسطین تسلیحات منحصر به فردی در اختیار دارد که معادلات رایج مناقشه را با تحولی اساسی روبه رو خواهد کرد.

انتهای پیام/.