پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان به دو خودروساز
پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان به دو خودروساز

۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردشگر به دو خودروساز پرداخت می‌شود. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان […]

۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردشگر به دو خودروساز پرداخت می‌شود.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردشگر به آنان پرداخت خواهد شد.

عباس تابش افزود: افزایش قیمت خودرو در شرکت های تولید کننده با هدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان مشمول قیمت گذاری نمی شوند و شرکت های عرضه کننده باید قیمت نهایی مصرف کنندگان را اعلام کنند.
تابش افزود: تا ۳۱ مرداد امسال هیچ خودرویی مشمول افزایش قیمت نمی شود و همه قراردادهای فروش از جمله فروش فوری ۳۰ روزه و قطعی تا این تاریخ باید به قیمت منعقد در قراردادها تحویل شود.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان حق ندارند بیش از ۲۰ درصد تولیداتشان را به فروش نقدی اختصاص دهند و ۸۰ درصد باید به معوقات اختصاص یابد.
تابش با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا ۳۰۰ هزار معوقه دارند افزود: دو خودروساز بزرگ کشور تعهد ۹۳۰ هزار دستگاه خودرو را دارند و فروش سال ۹۸ هم در این تعداد وجود دارد

مدیرعامل ایران خودرو هم در این برنامه گفت: از خرداد سال جاری به بعد ایران خودرو خودروی معوق ندارد.
هاشم یکه زارع افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از اول شهریور تا آخر دی سال جاری قراردادهای فروش ایران خودرو با افزایش ۳۰ درصد خواهد بود.
وی گفت: هر چه در قراردادهای فروش قیمت قطعی ثبت شده باشد خودروها بدون حتی یک ریال افزایش به مصرف کنندگان تحویل می شوند.
یکه زارع افزود: قراردادهای فروش پژو پارس تا دو ماه دیگر اجرایی می شود.
وی با طرح این سؤال که چرا باید ۱۰ هزار میلیارد تومان پول مشتری و مصرف کننده به جیب دلالان برود؟ گفت: اگر زودتر برای افزایش قیمت خودرو تصمیم گیری می کردند ما هم زودتر به تعهداتمان عمل می کردیم.
یکه زارع با بیان اینکه ایران خودرو در سال ۹۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اموال مازاد خود را فروخت افزود: هم اکنون بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان ملک در ایران خودرو برای فروش وجود ندارد.
وی گفت: در پی آنیم تا شرکت های قطعه ساز را با شرایط خوب به بخش خصوصی واگذار کنیم.
یکه زارع افزود: مجموع اعضای هیأت مدیره شرکت های ایران خودرو ۲۳۲ نفر است که سعی در کاهش آنان داریم.
وی با تأکید بر لزوم کمک به قطعه سازان کشور گفت: ۹۵ درصد از کمک های نقدی به ایران خودرو به قطعه سازان پرداخت می شود.
یکه زارع افزود: تا پایان اردیبهشت ۹۸ شاهد ایجاد توازن در قیمت تولیدات کارخانه و بازار خودرو خواهیم بود

مدیرعامل سایپا هم در این برنامه گفت: آنچه باعث وقفه در تولید و عرضه خودرو شد محدودیت هایی بود که پیش آمد.
محمدرضا سروش افزود: تأمین نشدن ارز و قطعات مورد نیاز سازندگان موجب شد تا شرکت نتواند به تعهداتش عمل کند.
وی گفت: قیمت زمان تحویل مبنای محاسبه در قراردادهای ما با مشتریان است.
سروش افزود: بخش عمده تعهداتمان را تا پایان امسال تحویل می دهیم و بخش دیگر تا اردیبهشت سال آینده تحویل خواهد شد.
وی گفت: کاهش سرمایه در گردش باعث بروز مشکلات عدیده در سایپا شده است.
سروش افزود: سایپا بالغ بر هزار میلیارد تومان املاک مازاد دارد که تا پایان امسال بخشی از آن و بخشی از شرکت های مازاد را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.
وی گفت: فروش فوری خودروهای سایپا از یکشنبه ۲۳ دی آغاز خواهد شد.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: باید قبول کنیم ما هنوز خودروساز کامل نشده ایم و همچنان مونتاژکار خوبی هستیم.
محمد عزیزی افزود: هزینه های بنگاه داری در کشور بسیار بالاست و پیش فروش خودرو کاری عادی برای تأمین مالی خودروسازان بوده است