وقتی بعد هر سختی خداوند نعمتی اعطا می‌کند، باید عامل ذکر باشد نه عامل فخرفروشی
وقتی بعد هر سختی خداوند نعمتی اعطا می‌کند، باید عامل ذکر باشد نه عامل فخرفروشی

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اعطای نعمت یا ستاندن آن نشانه محبت یا غضب الهی نسبت به انسان نیست، گفت: وقتی بعد هر سختی خداوند نعمتی اعطا می‌کند، باید عامل ذکر باشد نه عامل فخرفروشی. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن […]

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اعطای نعمت یا ستاندن آن نشانه محبت یا غضب الهی نسبت به انسان نیست، گفت: وقتی بعد هر سختی خداوند نعمتی اعطا می‌کند، باید عامل ذکر باشد نه عامل فخرفروشی.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم در مصلای اعظم امام خمینی(ره) با اشاره به آیه شریفه‌ای از جزؤ سیزدهم اظهار کرد: خداوند می‌فرماید اگر از جانب خویش نعمتی به انسان بچشانیم و سپس این نعمت را از او بگیریم، بسیار ناامید و ناسپاس می‌شوند و اگر بعد از شدت و رنجی که به او رسیده، نعمت‌هایی به او بچشانیم، می‌گویند مشکلات حل شده و دیگر باز نمی‌گرد و در این حال غرق غفلت و فخرفروشی می‌شوند.

وی با اشاره به نکات موجود در این آیه شریفه گفت: باید بدانیم که هر محبت و نعمتی که از جانب خداوند متعال اعطا می‌شود، نشانه محبت خدا به ما نبوده و گرفتن  نعمت نیز نشانه قهر و غضب خداوند نیست بلکه همگی آزمایش الهی هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خاطرنشان کرد: انسان به دلیل اینکه حکمت الهی و مصالح امور را نمی‌داند، زود قضاوت کرده و مأیوس می‌شود و حتی کفر می‌ورزد و از کوره در می‌رود.

وی افزود: دلیل کفر ورزیدن‌ها این است که انسان حکمت الهی را نمی‌داند و حتی ممکن است کاری به مصلحت ما نباشد ولی خداوند مصلحت ما را در همه حال در نظر می‌گیرد.

آل‌هاشم با تاکید به اینکه نعمت‌های الهی فضل و رحمت خداوند است، افزود: طبق آیه شریفه، اینکه خداوند نعمتی را به انسان اعطا کرد، به منزله این نیست که حتما ما استحقاق  این نعمت را داریم بلکه به خاطر فضل و رحمت الهی است.

امام جمعه تبریز متذکر شد: انسان کم ظرفیت است و با اندک نعمتی که خداوند برایش نازل می‌کند، خود را گم کرده و فخرفروشی می‌کند.

آل‌هاشم بیان کرد: روزگار همیشه یکسان نیست و طبق روایت روزگار دو چهره دارد، به طوریکه گاهی با توست و گاهی علیه توست.

وی، با استناد به فرمایش حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه روزگار دو چهره دارد، تصریح کرد: احتمال دارد روزی به نفعمان باشد و موجبات خوشحالی فراهم شود در حالیکه آن زمان نباید مغرور شد و در مقابل روزی علیه ماست و در آن حال باید صبر پیشه کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خاطرنشان کرد: صبر امری پسندیده‌ است که باید انسان در همه شرایط آن را به کار گیرد زیرا در هر حال ما مورد آزمایش الهی هستیم و باید صبر پیشه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انسان در هوای گرم تابستان صبر کرده و روزه می‌گیرد و یا در سرمای زمستان با آب سرد وضو گرفته و نماز می‌خواند و در هوای سوزان عربستان حج به جا می‌آورد، اینها همگی نشانه صبر است.

امام جمعه تبریز با تاکید به اینکه انسان باید وقتی با معصیت روبه‌رو می‌شود، خود را نگه داشته و کنترل کند، گفت: نعمت‌هایی که پس از سختی و مشکلات به انسان می‌رسد، باید عامل شکر و ذکر باشد و ما به سبب این نعمت‌ها از خداوند متعال شاکر باشیم و ذکر بگوییم نه اینکه آنها را وسیله فخر قرار دهیم و شادی بیش از حد بکنیم.