ورود سالانه بیش از ۱۰۵ میلیون متر مکعب پساب به دریاچه ارومیه از سال های آینده
ورود سالانه بیش از ۱۰۵ میلیون متر مکعب پساب به دریاچه ارومیه از سال های آینده

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: سالانه بیش از ۱۰۵ میلیون متر مکعب پساب از سال های آینده به دریاچه ارومیه وارد می شود. به گزارش قلم پرس، فرهاد سرخوش در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با افتتاح تصفیه خانه مدول ۳ ارومیه در دهه فجر و تکمیل […]

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: سالانه بیش از ۱۰۵ میلیون متر مکعب پساب از سال های آینده به دریاچه ارومیه وارد می شود.

به گزارش قلم پرس، فرهاد سرخوش در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با افتتاح تصفیه خانه مدول ۳ ارومیه در دهه فجر و تکمیل خطوط انتقال آن در این روز و همچنین با شروع به کار تصفیه خانه شهرک گلمان، سالانه در مدار بهره برداری۵۴ تا ۵۵ میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه وارد می شود.
وی انتقال پساب توسط شرکت آب و فاضلاب را یکی از مهمترین پروژه ها در کمک به دریاچه ارومیه خوانده و گفت: پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب از جمله پروژه های مهم و راه نجات دریاچه ارومیه است که سالانه بیش از ۱۰۵ میلیون متر مکعب پساب از طریق شبکه های جمع آوری و بهره برداری تصفیه خانه ها را وارد دریاچه ارومیه می‌کند.
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در خصوص پساب های وارد شده به دریاچه، بیان کرد: پساب های وارد شده به دریاچه ارومیه حاصل جمع آوری جویبارهای تشکیل شده از بارش باران و تصفیه خانه های شهری و غیره بوده و وزارت بهداشت بر روند تصفیه آن نظارت دارد، همچنین احتمال پرت آب از خط انتقال آن صفر است.
وی پروژه انتقال آب سد سیلوه را از اقدامات مهم برای احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده و تصریح کرد: مدار بهره برداری و آبگیری پروژه انتقال سد سیلوه به دریاچه ارومیه از سال گذشته شروع شده و در حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب در حد سریز در آن وجود دارد.
سرخوش بیان کرد: آب سد سیلوه در کانال انتقالی به طول ۲۳ کیلومتر به سد چپر آباد در رودخانه ای به طول ۱۱ کیلومتر به رودخانه کانی رش و از آنجا به رودخانه گدار و از آنجا به دریاچه ارومیه می‌ریزد.
وی علت عدم شروع انتقال آب از سد سیلوه را وجود مشکل در رودخانه کانی رش دانسته و گفت: تنها مشکل انتقال آب سد سیلوه به دریاچه ارومیه عدم آزاد سازی اطراف رودخانه کانی رش ، عدم لایروبی وهمچنین آماده نبودن زیر ساخت های لازم برای انتقال آب سد چپرآباد به این رودخانه است.