وجود زبان‌ها هیچ خدشه‌ای به وفاق ملی وارد نمی‌کند
وجود زبان‌ها هیچ خدشه‌ای به وفاق ملی وارد نمی‌کند

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی از شناسایی هشت موضوع راجع به مزاحم‌های اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: باید متقاعد کنیم که با این وجود زبان‌ها هیچ خدشه‌ای به وفاق ملی وارد نمی‌شود و از برخی جهات بسیار هم تضمین کننده است. به گزارش قلم پرس، الهام امین‌زاده در نشست علمی با […]

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی از شناسایی هشت موضوع راجع به مزاحم‌های اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: باید متقاعد کنیم که با این وجود زبان‌ها هیچ خدشه‌ای به وفاق ملی وارد نمی‌شود و از برخی جهات بسیار هم تضمین کننده است.

به گزارش قلم پرس، الهام امین‌زاده در نشست علمی با اساتید دانشگاه تبریز، در خصوص منشور حقوق شهروندی، با اشاره به تهیه بانک اطلاعاتی از اساتید دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: با وجود این امر تلاش داریم از دانش اساتید برجسته در حوزه‌های مختلف برای یافتن مشکلات سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی و تسهیل راه، بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه عالم حقوق عالم محجوری است در کشور ما هنوز نمی‌دانیم که از علم حقوق می‌توانیم برای توسعه کشور استفاده کنیم. افزود: با توجه به آماده‌سازی بانک اطلاعاتی اساتید دانشگاه، ۸ موضوع راجع به مزاحم‌های اقتصاد مقاومتی شناسایی شده برای مثال شناسایی قوانین مزاحم در مسیر سرمایه‌گذاری خارجی، که در این خصوص می توانیم از دانش اساتید صاحب نظر کشور با توجه به داشتن بانک اطلاعاتی اساتید بهره‌مند شویم.

امین‌زاده در ادامه در رابطه با حقوق شهروندی، با بیان اینکه حقوق شهروندی یعنی عشق به تمام معنا، خاطرنشان کرد: زمانی که با کل مردم در تماس هستیم  و می‌خواهیم یک حقی را بگیریم جز اینکه این علاقه علاوه بر اینکه روز به روز یک علاقه‌ای را ایجاد می‌کند چیز دیگری نیست.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، با بیان اینکه در حوزه حقوق شهروندی کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده، اضافه کرد: هر کدام از استان‌ها یک پرچمی را در حوزه حقوق شهروندی بالا برده‌اند، اما در تبریز با توجه به اینکه زیبایی‌های فراوانی را دارد انتخاب یک موضوع سخت است چرا که در اکثر موضوعات تلاش‌هایی انجام گرفته و بسیار ارزشمند است، در اینجا باید به  همه گفت که از تبریز یاد بگیرید.

وی ادامه داد: اوایل تدوین منشور حقوق شهروندی ایراد می‌گرفتند که در کشور علاوه بر شهروند، عناوینی همچون روستا وند داریم، در حالی که همان شهروند مناسب است چرا که هر کجا در یک ساختاری افرادی در کنار هم زندگی می‌کنند ساختار اداره‌ای دارند می‌توان گفت آن افراد شهروند هستند و الزاما منظور یک شهر کلان نیست.

امین‌زاده، تصریح کرد: در حقوق شهروندی برخلاف حقوق بشر که حق تمتع انسان‌ها بوده، بحث استیفا و اجرا را مطرح کرده‌ایم و قرار نیست مثل اسناد بین‌المللی تنها در حد شعار باشد، این منشور می‌خواهد اجرا شود و اگر در منشور حقوق شهروندی به دنبال واقعیت باشیم در حقوق بشر که دنبال حقیقت بودیم، یکسری تفکیک‌هایی بین این دو هست که ارزشمند است.

وی ادامه داد: منشور حقوق شهروندی، چیز جدید و قانون‌گذاری جدیدی نیست، بلکه مجموعه از داشته‌ها بوده که جمع‌آوری شده و البته قوانین پشتیبان آن در پایان این منشور ذکر شده و یکسری مرجع در خصوص حقوق شهروندی داریم که هنوز مردم اطلاع ندارند و باید اطلاع رسانی در این مورد انجام شود.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، خاطرنشان کرد: هر پیشنهادی که بتواند پشتوانه قانونی این حقوق شهروندی باشد، آمادگی داریم آماده کنیم.

وی در ادامه در رابطه با بحث اصل ۱۵ قانون اساسی که یکی از اساتید مطرح کرد، گفت: اصل ۱۵ و ۵۰ قانون اساسی از اصول قابل اهمیت برای دولت تلقی می‌شود، در رابطه با اصل ۱۵ که زبان‌های محلی است بسیار کار کرده‌ایم و قرار است طرحی را آماده کنیم در  شهرستان‌هایی که مایل هستند جزو زبان‌هایی باشد که در دانشگاه‌ها تدریس و بر روی آن کار شود.

امین‌زاده تاکید کرد: باید متقاعد کنیم که با این وجود زبان‌ها هیچ خدشه‌ای به وفاق ملی وارد نمی‌شود و از برخی جهات بسیار هم تضمین کننده است.

وی در رابطه با افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی نیز گفت: رابطه با افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی در گذشته شکایتی داشتیم اما ما نمی‌توانیم در مصوبات مجلس دخالت کنیم، که بگوییم هر قانونی که تصویب می‌شود باید پیوست حقوق شهروندی داشته باشد اما در مصوبات هیئت وزرا می‌توانیم این مساله را مطرح کنیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، ادامه داد: در سال گذشته با توجه به افزایش آمار کشته شدگان در سوانح رانندگی در جاده‌ها، که هر روز  ۴۵ کشته در جاده‌ها داشتیم انگار در هفته یک هواپیمای بوئینگ به زمین برخورد می‌کند و به عبارتی ۶ هزار و ۶۰۰ تصادف در کشور داشتیم که ۳ هزار و ۲۰۰ مورد آن عامل انسانی بوده، که علاوه بر خواب آلودگی بخاطر عدم آگاهی و اطلاع از قوانین راهنمایی و رانندگی بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس پلیس راهور از ما خواست تا برای حفظ جان مردم افزایش جرایم تخلفات را داشته باشیم تا کشته‌ها را در روزهای عید کم کنیم، هدف ما بیش از هر مساله‌ای حفظ جان مردم بود.