واکنش اتحادیه اروپا به تمدید تفاهم فنی ایران و آژانس اتمی
واکنش اتحادیه اروپا به تمدید تفاهم فنی ایران و آژانس اتمی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «انریکه مورا»، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا از تمدید توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد. مورا در توییتر، خبر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس اتمی، تمدید توافق فنی میان ایران و این نهاد بین‌المللی را «خبر خوب» توصیف کرده است.  او […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «انریکه مورا»، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا از تمدید توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد.

مورا در توییتر، خبر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس اتمی، تمدید توافق فنی میان ایران و این نهاد بین‌المللی را «خبر خوب» توصیف کرده است. 

او در توییتر نوشت: «خبر رافائل گروسی درباره تمدید تفاهم فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر خوبی است. این، فضای بیشتری برای حصول توافق در وین را فراهم می‌کند. فردا کارمان را شروع می‌کنیم. تلاش‌ها را برای رسیدن به اجرای کامل برجام مضاعف خواهیم کرد.»

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) طی یک کنفرانس خبری از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) خبر داد.

وی در آغاز کنفرانس خبری خود در خصوص تمدید تفاهم ایران و آژانس گفت: «امروز بحث‌ طولانی و مفصلی با دکتر (علی اکبر) صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم و توانستیم در خصوص دو موضوع با یکدیگر توافق کنیم».

گروسی در خصوص این دو مورد توضیح داد: «این توافق به تفاهم فنی دوجانبه موقتی مربوط می‌شود که در ماه فوریه در تهران در خصوص آن به توافق رسیدیم. اول اینکه، اطلاعاتی که توسط تجهیزات فنی ما در مکان‌های مختلف در تهران جمع‌آوری می‌شود، همچنان ذخیره خواهد شد. مورد دوم این که تجهیزات، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت که در خصوص آن توافق کردیم، از همین حالا برای مدت یک ماه همچنان ادامه خواهد داشت و در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ (سوم تیرماه ۱۴۰۰) منقضی خواهد شد و این چیزی است که امروز در خصوص آن توافق کردیم».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد.

سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.

ایران و آژانس اتمی پس از آن به توافقی سه ماهه برای تداوم فعالیت‌های دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل رسیدند.

انتهای پیام/