واکنش‌ها به تحریم وزیر امورخارجه ایران
واکنش‌ها به تحریم وزیر امورخارجه ایران
بامداد پنج شنبه مقامات آمریکایی که از حدود یک ماه پیش گفته بودند، قصد دارند محمدجواد ظریف را تحریم کنند، اعلام کردند که وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرده است، هر چند همان یک ماه قبل برخی از رسانه‌های غربی گزارش دادند که آمریکا احتمالا به خاطر عواقب این موضوع در تصمیم خود تجدیدنظر خواهد کرد، ولی این اتفاق نیافتاد، و ظریف از سوی آمریکا تحریم شد.

به گزارش قلم پرس، تحریم محمد جواد ظریف از سوی آمریکا مانند دیگر اقدامات ماه‌های اخیر این کشور علیه ایران در تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپس حضرت آیت الله خامنه‌ای موجی از واکنش‌ها در سطح داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت که ایسنا به مرور آن بدین شرح پرداخت :

 

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران از اولین مقامات رسمی کشورمان بود که به خبر تحریم ظریف واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت :« اوج  تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره‌ای نمی دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم او می زنند آمریکایی ها از منطق دکتر ظریف و هنر مذاکراتی او به شدت واهمه دارند.»

 

خود محمد جواد ظریف نیز در همان ساعات اولیه به خبر تحریم شدنش از سوی آمریکا آن هم‌ در دوران مسئولیت، واکنشی در قالب یادداشت در توییتر داشت و نوشت :« ما می دانیم گفت‌وگو و صلح خواهی تهدیدی برای موجودیت «تیم بی» است؛ و از آنجا که دلیل تحریم من را سخنانم عنوان کرده اند، آیا مردم آمریکا به مجوز اوفک برای خواندن نوشته های من و یا گوش دادن به مصاحبه‌هایم نیاز دارند؟!»

 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از اولین مقامات آمریکایی بود که در پیامی توییتری با مطرح کردن ادعاهایی به تحریم شدن همتای ایرانی خود از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا واکنش نشان داد و با اشاره به اعمال تحریم‌های چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه رهبر معظم انقلاب، ظریف را مدافع مهم رهبری دانست.

 

حسام‌الدین آشنا مشاور رییس جمهور ایران نیز در واکنش به تحریم  وزیر امور خارجه کشورمان به نوعی گروه ب را رد این تصمیم تامل برانگیز آمریکا موثر دانست و در توییتر نوشت: «اگر خواستار مصالحه‌اید با دکتر ظریف طرف هستید؛ سردار سلیمانی هم پشتیبان اوست. ‏اگر خواستار مبارزه‌اید با سردار سلیمانی طرف هستید؛ ظریف هم پشتیبان اوست. ‏می‌دانید چرا؟ ‏چون ملت ایران فقط یک رهبر، یک رئیس جمهور و یک ستاد کل نیروهای مسلح دارد. ‏در ایران از تیم ب خبری نیست. ‏خیالتان راحت»

 

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور نیز در صفحه شخصی خود در توییتر با معمار دیپلماسی خواندن ظریف نوشت: «تحریم ⁧ظریف⁩ جز رسوایی عاید آمریکایی‌ها نمی‌کند. ظریف معمار دیپلماسی، صدای رسای حقانیت ایرانیان و نماد استقبال افکار عمومی دنیا از ⁧منطق ایرانی⁩ است. ‏منطق با تحریم از کار نمی‌افتد؛ بلکه کاراتر و موجب عزت و اقتدار بیشتر او می‌شود.⁩»

 

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در قالب پیام در توییتر تحریم ظریف را سند دروغ بودن ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران خواند و نوشت : «‏آمریکا نه تنها از موشک که از سخن گفتن ایران نیز هراس دارد. تحریم وزیر امور خارجه ایران یعنی دروغ بودن همه گفته های دونالد ترامپ و دیگر سران رژیم او برای تمایل به گفتگو و مذاکره. تحریم محمد جواد ظریف یعنی کذب بودن آزادی بیان مورد ادعای آمریکا. تحریم ظریف یعنی سقوط مجسمه آزادی.»

 

وندی شرمن، نماینده ارشد آمریکا در زمان مذاکرات هسته‌ای در واکنش به اعمال تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا بر وزیر امور خارجه ایران در صفحه توییترش نوشت: تحریم کردن ظریف، نشان می‌دهد که درخواست دونالد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط، دروغ است. این به وضوح چیزی بود که پس از تمدید معافیت تحریم‌های هسته‌ای به مدت ۹۰ روز، برای جلوگیری از شکایت تندروها [دولت آمریکا] انجام شد.

وی افزود: تحریم کردن ظریف هیچ‌گاه به دیپلماسی کمکی نمی‌کند.

 

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز مانند دیگر مقامات ایرانی به تحریم ظریف در قالب پیامی توییتری واکنش نشان داد و نوشت : «تحریم⁩ وزیر امور خارجه ایران از سوی ⁧دولت ترامپ⁩ نشانه جدیدی از ⁧بی‌منطقی، درماندگی و ماجراجویی یک قدرت زورگوست. دکتر ⁧ظریف نماد و نماینده توانای دیپلماسی مقبول و قانونمند ایرانی است. حتی دشمنان عاقلِ ظریف⁩ بر دانش، مهارت و توانمندی کم نظیرش در گفتگو و ⁧خلق فرصتهای پرهیز از منازعه و جنگ⁩ واقف‌اند. تحریم ظریف دلیل دیگری بر ⁧ریاکاری⁩ و ⁧دروغگویی⁩ در باب دعوت به ⁧مذاکره⁩ است.»

 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز که برای افتتاح چند پروژه به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود، پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم افتتاح بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس به تحریم وزیر کابینه خود از سوی آمریکا واکنش نشان داد و گفت: دشمنان ملت ایران که در یکسال و چند ماه گذشته ادعا می‌کردند قادرند نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند، امروز به واسطه ایستادگی ملت ایران و قرار گرفتن کشورمان در مسیر پیشرفت و توسعه، به اقدامات کودکانه‌ای مانند تحریم وزیر امور خارجه کشورمان متوسل شدند.

 

حسین امیرعبداللهیان نیز که زمانی از معاونین وزیر امور خارجه بود نیز در واکنش به تحریم رییس پیشین خود در صفحه شخصی اش در توییتر نوشت:

«تحریم دکتر ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دلیل روشنی بر رفتار غیرمعقول و غیرمتمدنانه سیاستمداران آمریکاست. ترامپ نه قادر به جنگ است و نه توانسته از مسیر تهدید ایران را وادار به مذاکره کند. تیم ترامپ به شدت دچار سرگیجه سیاسی شده‌اند و بی‌تردید انتهای این سرگیجه سقوط است.»

  • منبع خبر : ایسنا