هیچ‌وقت اجازه نخواهیم داد تا به منبر و مسجد توهین کنند
هیچ‌وقت اجازه نخواهیم داد تا به منبر و مسجد توهین کنند

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه ما همراهی می‌کنیم و می‌گوییم مقررات میراث فرهنگی محترم بوده و همه باید رعایت کنند،گفت: اما به این معنا نیست که با کفش بر روی فرش‌های سجاده‌ای قدم بگذارند و بر روی منبر بروند و نهایت بی‌احترامی را به منبر کنند و ما ساکت بمانیم. به گزارش  قلم پرس […]

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه ما همراهی می‌کنیم و می‌گوییم مقررات میراث فرهنگی محترم بوده و همه باید رعایت کنند،گفت: اما به این معنا نیست که با کفش بر روی فرش‌های سجاده‌ای قدم بگذارند و بر روی منبر بروند و نهایت بی‌احترامی را به منبر کنند و ما ساکت بمانیم.

به گزارش  قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم پیش از ظهر امروز در دیدار آمران به معروف و ناهیان از منکر شهرستان تبریز بابیان اینکه امروز وظیفه‌داریم تقدیر و تشکر کنیم از فعالان امربه‌معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند اگر منکری مشاهده کردید تنها تذکر لسانی بدهید و منتظر نتیجه نمانید، نتیجه مربوط به مبادی ذی‌ربط قانونی بوده و اگر کسی می‌خواهد از نتیجه آگاه شود باید از طریق همین مبادی ذی‌ربط پیگیری کند.

وی بابیان اینکه وقتی می‌خواهیم امر به کارهای خیر و نیکی و نهی از زشتی و پستی کنیم باید نکات و معیارهایی که وجود دارد رعایت کنیم، افزود: زمانی که می‌خواهیم امربه‌معروف کنیم ابتدا خودمان باید معروف را بشناسیم شاید مسئله‌ای را که ما معروف یا منکر می‌دانیم آن‌گونه نباشد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: وقتی منکری را نهی کنیم ممکن است نه‌ تنها اثر مثبت نگذارد بلکه اثر منفی هم داشته باشد، در نحوه گفتار باید احتمال تأثیرگذاری در طرف داده شود اگر احتمال بدهیم که در صورت نهی از منکر تأثیر معکوس خواهد داشت نیازی نیست نهی از منکر کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از شرایط امربه‌معروف و نهی از منکر نرم‌خویی است، بیان کرد: با نرم‌خویی باید این کار را انجام بدهیم، بامحبت و خوش‌رویی باید این مسئله را مطرح کنیم که مؤثر باشد نه اینکه تأثیر منفی داشته باشد.

حجت‌الا اسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: باید خودمان را در کنار مردم قرار بدهیم نه در مقابل مردم تا کسانی که قصد امربه‌معروف و نهی از منکر آنها را داریم احساس کنند که ما در کنار آنها هستیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر وظیفه همه نیست تنها تذکر لسانی وظیفه همه است همچنان که در قرآن هم فرموده یک گروه و قومی این کار را انجام بدهد.

امام‌جمعه تبریز بیان کرد: وقتی مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود فکر همه متوجه چند تار موی خانم‌ها می‌شود، هرچند دراین‌باره نیز تذکر لسانی و امربه‌معروف واجب است اما منکر منکرات جامعه تنها این نیست، منکرات بسیاری ازجمله منکرات اجتماعی و سیاسی وجود دارد که باید گفته شود.

وی افزود: برای مثال در ادارات برخورد با مردم و مراجعین یک موضوعی است، اگر به‌صورت صحیح برخورد نشود منکر بوده و باید از طریق مسیر صحیح برخورد شود تا تأثیرگذار باشد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه در فضای مجازی در رابطه با مسجد کبود مشاهده کردیم یکسری از گردشگران خارجی با حضور بدون حجاب به مسجد و منبر توهین کرده‌اند، خاطرنشان کرد: هیچ‌وقت این اجازه را به مسوولان ذی‌ربط نخواهیم داد تا به منبر و مسجد توهین کنند ما نهایت همکاری را برای رعایت مقررات میراث فرهنگی می‌کنیم ولی به این معنا نیست که اجازه بدهیم به نام میراث فرهنگی هر کاری دوست دارند انجام بدهند این منکر است.

وی با بیان اینکه ما همراهی می‌کنیم و می‌گوییم مقررات میراث فرهنگی محترم بوده و همه باید رعایت کنند، اضافه کرد: اینکه مسجد کبود فیروزه جهان اسلام بوده و مقررات و نحوه نگهداری باید رعایت شود، اما این به معنای این نیست که با کفش بر روی فرش‌های سجاده‌ای قدم بگذارند و بر روی منبر بروند و نهایت بی‌احترامی را به منبر کنند و ما ساکت بمانیم.

حجت اسلام والمسلمین آل هاشم با تأکید بر اینکه هیچ‌وقت اجازه توهین به منبر و مسجد را نخواهیم داد، خاطرنشان کرد: در این رابطه اولین هشدار بود در صورت عدم رعایت مسائل از سوی مسوولان ذی‌ربط به وظیفه خودمان عمل خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه امروز جلوگیری از نفوذ دشمنان وظیفه همه بوده و این‌یک منکر است و کمک به استکبار منکر بوده و باید در مقابل آن بایستیم، گفت: همچنین امروز در جامعه کمک به مدافعان حرم یک معروف بوده و همه باید کمک کنند.

امام‌جمعه تبریز با اشاره به برخی حرکات خرافی در مراسم‌های عزاداری، بیان کرد: در برخی عزاداری‌ها یکسری خرافات و حرکات و رفتارهای زشت انجام می‌دهند که تشکیلات اباعبدالله الحسین (ع) را زیر سؤال می‌برند و مقابله با این مسائل نهی از منکر بوده و وظیفه همگانی است.

وی همچنین با تأکید بر حضور پررنگ در مساجد محلات و نمازهای جمعه شهرستان‌ها و دعوت جوانان برای حضور در مساجد و نمازهای جمعه، بیان کرد: یکی از موارد امربه‌معروف حضور در مساجد و پرشور کردن حضور در مساجد است مخصوصاً دعوت از جوانان و نوجوانان و کودکان به مساجد است باید کاری کنیم تا جوانان و نوجوانان در مسجد حضور پیدا کنند و عادت کنند، به بهانه اینکه کودکان در مسجد شلوغ می‌کنند نباید مانع حضورشان در مساجد شد.

حجت الا اسلام والمسلمین آل‌هاشم با تقدیر از استاندار سابق آذربایجان‌شرقی در خصوص تلاش در راستای بحث امر به معروف و نهی از منکر، ادامه داد: از این به بعد در جلسات ستاد امربه‌معروف و نهی در خدمت آقای خدابخش که خوشبختانه چهره فرهنگی و متدین هستند و قطعاً برای پیشرفت امربه‌معروف و نهی از منکر کمک خواهند کرد، خواهیم بود البته تنها برگزاری این ستاد کفایت نمی‌کند و همه باید احساس مسؤولیت کنند تا از ارزش‌های انقلاب و اسلام مراقبت کنند.