همکاری‌های تهران – آنکارا در حوزه‌های بانکی، بیمه و بورس شتاب بیشتری خواهد گرفت
همکاری‌های تهران – آنکارا در حوزه‌های بانکی، بیمه و بورس شتاب بیشتری خواهد گرفت

رییس جمهوری در نشست مشترک شورای همکاری های راهبردی ایران و ترکیه در آنکارا؛ ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی دولت و ملت ترکیه، اظهار امیدواری کرد که در دوران ریاست ترکیه بر سازمان همکاری اسلامی دو کشور بتوانند با همکاری یکدیگر به حل و فصل مشکلات جهان اسلام کمک کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز […]

رییس جمهوری در نشست مشترک شورای همکاری های راهبردی ایران و ترکیه در آنکارا؛ ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی دولت و ملت ترکیه، اظهار امیدواری کرد که در دوران ریاست ترکیه بر سازمان همکاری اسلامی دو کشور بتوانند با همکاری یکدیگر به حل و فصل مشکلات جهان اسلام کمک کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه، ضمن اشاره به اینکه امروز خوشبختانه کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه بسیار فعال شده است، افزود: برطرف کردن تمام مشکلات در مسیر ارتباطات بانکی بخشهای دولتی و خصوصی،  مهم‌ترین اقدام در راستای توسعه مناسبات و روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه پس از رفع تحریم‌ها، شرایط بسیار مناسبی برای توسعه سریع و بیش از پیش همکاری‌های بانکی میان دو کشور ایجاد شده و امروز شاهد آغاز دور جدید این فعالیت‌ها هستیم؛ اظهار امیدواری کرد تا روابط و همکاری‌ها میان بانک‌های دولتی و خصوصی ایران و ترکیه با نشاط بیشتری گسترش یابد.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت تسهیل در روابط هر چه بیشتر کارآفرینان و بخش های خصوصی ایران و ترکیه و حمایت از ایجاد شرکت‌های مشترک که باید توسط کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دو کشور اداره شوند، گفت: تقویت خطوط مواصلاتی، هوایی، کشتیرانی و راه‌آهن براساس تصمیمات قبلی باید به عنوان شریان اصلی روابط اقتصادی و تجاری مد نظر قرار بگیرد.

رییس جمهوری همچنین تسهیل مقررات تجاری و حرکت تجارت ترجیحی به سمت تجارت آزاد میان دو کشور را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری برشمرد و افزود: اختیارات لازم به روسای کمیسیون‌های مشترک همکاری دو کشور برای تسهیل و تسریع برنامه ها و حل و فصل هر گونه موانع احتمالی در این مسیر داده شده است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش انرژی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در راستای تضمین امنیت انرژی ترکیه از جمله در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی و برق، اقدام کند.

دکتر روحانی تلاش برای ایجاد تحرک و شتاب در مسیر تحقق روابط ۳۰ میلیارد دلاری را ضروری دانست و ادامه داد: ایران و ترکیه می‌توانند در بخش‌های گوناگون از جمله گردشگری، انرژی، علم و فناوری و دیگر بخش‌های مورد علاقه طرفین روابط و همکاری‌های خوبی با هم داشته باشند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه ایران و ترکیه باید در حل و فصل مسایل مهم منطقه‌ای بویژه مقابله با تفکرات افراطی و نشان دادن اسلام واقعی به جهان، همکاری کنند، گفت: ما باید تفکرات تند تکفیری را کنار زده و اجازه ندهیم جوانان دنیای اسلام تحت تأثیر تبلیغات دروغین و خطرناک این گروه‌ها قرار بگیرند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز تروریسم برای بسیاری از کشورهای منطقه مشکلات بزرگی را بوجود آورده، بر ضرورت مبارزه با این معضل تأکید و اظهار امیدواری کرد در دوران ریاست ترکیه بر اجلاس همکاری اسلامی، بتوانیم در جهت رفع این مشکل و کمک به کشورهای اسلامی نظیر سوریه، عراق و یمن گام برداریم.

رییس‌ جمهوری ترویج وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب را از وظایف سازمان همکاری اسلامی برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در زمینه مقابله با افراطی‌گری، خشونت و تفکرات تکفیری و معرفی نقش و جایگاه فعال زنان مسلمان در جامعه امروز با سازمان همکاری اسلامی همکاری کند.

رجب طیب اردوغان رییس‌ جمهور ترکیه نیز در این نشست سفر رسمی رییس‌ جمهوری اسلامی ایران به ترکیه بلافاصله بعد از نشست سازمان همکاری اسلامی را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور دانست و گفت: ایران و ترکیه از هر نظر مکمل یکدیگر هستند و می‌توانند با برداشتی صحیح از شرایط بین‌المللی و استفاده از فرصت‌های جدید ناشی از رفع تحریمها، روابط خود را بیش از پیش گسترش دهند.

رییس‌ جمهور ترکیه افزود: باید اراده سیاسی و عالی خود را در مسیر گسترش روابط میان دو کشور و برداشتن موانع و مشکلات به نمایش بگذاریم چرا که امروز بستر لازم برای توسعه حداکثری مناسبات میان دو کشور مهیا شده است.

اردوغان با اشاره به اینکه هدف دو کشور در رسیدن حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار در شرایط پس از تحریم زودتر محقق خواهد شد، بر تلاش ترکیه در راستای عملیاتی کردن کامل قرارداد تجارت ترجیحی و تبدیل آن به تجارت آزاد تأکید کرد.

رییس‌ جمهور ترکیه توسعه همکاری‌ها و روابط بخش خصوصی دو کشور را در توسعه مناسبات ایران و ترکیه حائز اهمیت دانست و گفت: توسعه روابط تهران – آنکارا به نفع دو کشور بوده و به حل مشکلات منطقه‌ای هم کمک شایانی خواهد کرد.

اردوغان، ایران و ترکیه را به عنوان کشورهای تأثیرگذار با فرهنگ، تمدن و منافع مشترک در دنیای اسلام  برشمرد و افزود: ثبات و امنیت منطقه به نفع توسعه روابط دو کشور و دیگر کشورها خواهد بود و ما می‌توانیم با گسترش همکاری ها شرایط خوبی را برای ملتهای خودمان و منطقه محقق کنیم.

رییس‌ جمهور ترکیه اظهار داشت: ترکیه در زمینه بسیاری از مسایل و مشکلات منطقه؛ از جمله در سوریه و عراق در خصوص مبارزه با داعش و تروریسم، حفظ تمامیت ارضی، بازگشت آوارگان، یکپارچگی، ثبات و امنیت آنها با جمهوری اسلامی ایران هم‌عقیده است.