همت شهرداری تبریز برای رفع حاشیه‌نشینی/ ساماندهی سکونت‌های غیرمجاز در تبریز
همت شهرداری تبریز برای رفع حاشیه‌نشینی/ ساماندهی سکونت‌های غیرمجاز در تبریز

تبریز بیش از ۴۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد و در این دوره از شهرداری شاهد همت مدیران شهرداری و شخص شهردار تبریز برای رفع معضل حاشیه‌ نشینی و ساماندهی سکونت‌های غیرمجاز تبریز هستیم. قلم پرس؛ تبریز از دیرباز با چالش سکونتگاه های غیرمجاز و پدیده حاشیه نشینی مواجه بوده است و در این ماه […]

تبریز بیش از ۴۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد و در این دوره از شهرداری شاهد همت مدیران شهرداری و شخص شهردار تبریز برای رفع معضل حاشیه‌ نشینی و ساماندهی سکونت‌های غیرمجاز تبریز هستیم.

قلم پرس؛ تبریز از دیرباز با چالش سکونتگاه های غیرمجاز و پدیده حاشیه نشینی مواجه بوده است و در این ماه های اخیر شاهد حرکت عظیم شهرداری تبریز برای حل بخشی از معضل حاشیه نشینی در این کلانشهر هستیم.

تبریز تنها کلانشهر کشور نیست که درگیر معضل حاشیه نشینی شده و بلکه دیگر شهرهای بزرگ کشور نیز با این چالش روبه رو هستند و در این بین شهرداری تبریز عزم خود را جزم کرده تا برای رفع معضل حاشیه نشینی اقدامات اساسی انجام دهد.

جالب اینکه شهرداری تبریز بدون توجه به اختصاص ردیف های بودجه ای از طرف دولت در این مسیر گام گذاشته و هدف، ساماندهی سکونت‌های غیرمجاز در تبریز است.

حاشیه نشینان تبریز در قسمت های شمالی شهر تراکم قابل توجهی را در یک مساحت اندک به خود اختصاص داده اند که پراکنش جمعیت حاشیه به این منطقه محدود نشده و در قسمت های جنوبی و غربی شهر نیز قابل مشاهده است.

شهرک ارم یکی از این مناطقی است که بافت حاشیه نشین زیادی در آن مستقر شده است و شهرداری تبریز برنامه های عمرانی برای ساماندهی بافت حاشیه نشین این منطقه دارد. ۱۷۰ واحد مسکونی در این منطقه برای حاشیه نشینان احداث و واگذار شد. یک پروژه بزرگ دیگر نیز در همین منطقه آغاز می شود تا قسمتی از سکونتگاه های غیرمجاز شهرک ارم ساماندهی شود.

شهرک اندیشه دیگر منطقه ای در تبریز است که سکونت‌های غیرمجاز در آن وجود دارد. برای رفع این معضل شهرداری تبریز ۶۰۰ واحد مسکونی در زمینی به مساحت بیش از ۱۴ هزار مترمربع در شهرک اندیشه تبریز برای جایگزینی واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده و حاشیه‌نشین درحال احداث دارد.

خدمات شهرداری تبریز بالاتر از وظایف محول در برنامه ملی بازآفرینی شهری

با نگاه به وظایف محول سازمان ها و نهادهای مختلف در برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار مشخص می شود که شهرداری ها در کلانشهرها وظیفه ساماندهی مناطق حاشیه نشین، مسیرگشایی و ایجاد فضای سبز برعهده دارند ولی شهرداری تبریز بالاتر از این وظایف درحال ارائه خدمات است و علاوه بر بحث‌های ساماندهی مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های غیرمجاز درحال ساخت مسکن برای حاشیه نشینان است.

احداث ۴۴۰ واحد مسکونی در بافت حاشیه نشین شهرک ارم

شهردار تبریز در گفتگو با شهریار با اشاره به اینکه حاشیه نشینی مهمترین مشکل در کلانشهر تبریز است، اظهار داشت: اگر زلزله‌ای با ریشتر بالا در مناطق حاشیه نشین اتفاق بیفتد تلفات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت که ضروری است تا مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های غیرمجاز ساماندهی شوند.

ایرج شهین باهر افزود: برای همین منظور شهرداری تبریز پروژه های عمرانی مختلفی در مناطق حاشیه نشین درحال اجرا دارد و برخی دیگر نیز به پایان رسیده است.

وی از احداث ۴۴۰ واحد مسکونی در بافت حاشیه نشین شهرک ارم تبریز خبر داد و گفت: طبق مطالعات اولیه این پروژه تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری می رسد.

شهین باهر گفت: ۲۰۰ واحد مسکونی جنب ایستگاه آتش نشانی شهرک ارم احداث می شود که در مرحله خاک برداری است. همچنین ۲۴۰ واحد مسکونی نیز در اسد گولی شهرک ارم احداث می شود.

حاشیه‌ نشینی تبریز طی ۵۰ سال اخیر تشکیل شده است

وی ادامه داد: این دو پروژه در مساحتی بالغ بر ۲۳ هزار متر مربع احداث می شود. مجری این پروژه به صورت مشارکتی به عهده سازمان عمران و توسعه آذربایجان و شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان با همکاری مستقیم شهرداری منطقه ۱۰ تبریز است.

وی گفت: برای اولین بار در کشور شهرداری تبریز بدون بهره مندی از ردیف بودجه دولتی اقدام به احداث واحد مسکونی جدید و جابجایی حاشیه نشینان کرده است.

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه حاشیه‌ نشینی تبریز طی ۵۰ سال اخیر تشکیل شده است، ادامه داد: ما به دنبال حل ریشه ای معضل حاشیه نشینی تبریز هستیم و در نقاط مختلف بافت حاشیه نشین تبریز پروژه های ساخت واحدهای مسکونی ایمن و استاندارد اجرا می شود.

برای ساخت مسکن حاشیه نشینان منتظر اعتبارات دولتی نمی‌مانیم

شهردار تبریز سپس گفت: برای ساخت مسکن حاشیه نشینان منتظر اعتبارات دولتی نمی‌مانیم چراکه تمام محلاتی که به عنوان حاشیه شهر معرفی می شوند محلات تبریز بوده و ساکنین آن محلات شهروند تبریز هستند.

وی سپس گفت: اصلاح بافت فرسوده و حاشیه‌ نشین در اولویت کاری شهرداری تبریز است.

شهین باهر ادامه داد: تنها متولی حل مسئله سکونت گاه های غیرمجاز شهرداری نیست و بر اساس سند بازآفرینی شهری، شهرداری موظف به ساماندهی و مسیرگشایی در این محلات است و در مسئله ساخت مسکن و جابجایی ساکنین شهرداری مسئولیت ندارد ولی با این حال ما به این موضوع نیز ورود کرده ایم و پروژه های بزرگی در حال اجرا است.

متولی سکونتگاه های غیررسمی دولت است

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز در گفتگو با شهریار گفت: متولی سکونتگاه های غیررسمی دولت است و این وظیفه ساخت مسکن برای حاشیه نشینان برعهده دولت است و باید این کار توسط راه و شهرسازی و سازمان بهسازی شهری انجام شود و متولی اصلی این دو نهاد هستند.

محمداشرف نیا سپس گفت: در این زمینه شهرداری به عنوان کمک به دولت می تواند فعالیت کند و در ارتباط با مسیرگشایی و معابر و احداث خیابان ارائه خدمات انجام دهد ولی در تبریز شاهد هستیم شهرداری خدمات بالاتری از وظایف مشخص شده در طرح بازآفرینی مناطق شهری خدمات ارائه می دهد و مسکن های مقاوم برای حاشیه نشینان احداث می شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مباحث فرهنگی و اجتماعی در مناطق حاشیه نشین گفت: درجاسازی در این مناطق ضروری است، فرهنگ آپارتمان نشینی خیلی پایین است و باید به این مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه شود.

اشرف نیا سپس در خصوص روش های ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی گفت: بهترین روش این است که استانداری و راه و شهرسازی وارد کار شده و از اعتبارات بازآفرینی شهری استفاده شود. شهرداری نیز طرح های مسیرگشایی در مناطق حاشیه نشین را در برنامه کاری خود قرار دهد.

وی در خصوص احداث مسکن های مقاوم گفت: باید این مسکن های ایمن در نزدیکی مناطق حاشیه نشین احداث شود. شهرداری تبریز تلاش زیادی در این مناطق انجام می دهد و خدمات آنها قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز با تاکید بر ضرورت همکاری دولت و شهرداری در بحث سکونتگاه های غیررسمی گفت: متولی اصلی دولت است و نباید شهرداری در این خصوص تنها بماند. ما نیز در شورای شهر آماده هرگونه همکاری و تعامل در این زمینه هستیم.