هلال احمر به هیچ وجه نگاه جناحی نداشته و نخواهد داشت
هلال احمر به هیچ وجه نگاه جناحی نداشته و نخواهد داشت
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر به هیچ وجه وارد کار سیاسی نخواهد شد و به هیچ وجه نگاه جناحی نداشته و نخواهد داشت.

به گزارش قلم پرس، سیدحسین نقوی‌حسینی در تشریح نشست اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی امروز(یکشنبه ۱۹ خرداد ماه) با رئیس جمعیت هلال احمر، اظهار داشت: در ابتدای جلسه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت نقش هلال احمر ابراز امیدواری کرد تا این جلسه منجر به نتایج مناسبی در شرایط فعلی کشور شود.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه در ادامه جلسه اعضای فراکسیون نقطه نظرات خود را در مورد هلال احمر ارائه کردند، بیان کرد: رسیدگی به هلال احمر استان‌ها و شهرستان‌ها به ویژه در ساخت و ساز ساختمان‌های هلال احمر، توجه به نقش هلال احمر در تحقق اقتصاد مقاومتی و ضرورت بهره وری بهتر از این امکانات تولیدی و تجاری و ضرورت افزایش اعتماد ملی و مردمی به هلال احمر به عنوان مراجع اصلی کمک رسانی به آسیب دیدگان از موارد بیان شده توسط نمایندگان مجلس بود.

وی افزود: همچنین نمایندگان معقتد بودند که هلال احمر باید پیگیری کند تا مشخص شود مبالغ واریزی به حساب سایر افراد چگونه هزینه شده است، همچنین تاکید شد تا هلال احمر تبدیل به حیاط خلوت دولت‌ها، احزاب و گروه‌ها نشود یا به بیان دیگری هلال احمر ستاد انتخاباتی گروهی نشود.

وی افزود: در حوادث اخیر در میدان عمل واقعیتی دیده می‌شد و آن عبارت از این بود که نهادهایی که امکانات داشتند در صحنه حضور نداشتند و بسیج مردمی و حضور داوطلبانه مردم نیز به دلیل عدم وجود امکانات کاری را از پیش نمی‌برد، شاید لازم باشد ماموریت هلال احمر بازتعریف شود.

نقوی حسینی ادامه داد: پس از اظهار نظر اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، پیوندی رئیس سازمان هلال احمر مطالب خود را ارائه کرد.

پیوندی: هلال احمر از منابع خود حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در سیل اخیر هزینه کرد

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر اظهار داشت: مساله مطرح موضوعات خوبی بود با توجه به اینکه  ۲۴ استان درگیر سیل بودند، تقریباً همه کشور را درگیر خود کرده بود. امداد و نجات اصلی‌ترین وظیفه هلال احمر است در همه این حوادث ما ابتدا باید افراد را نجات دهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان کرد: ما حدود ۲۰ هزار نیرو را در این راستا بسیج کردیم از ناوگان هوایی هلال احمر استفاده خیلی خوبی شد. هزار و ۴۵  ساعت پرواز داشتیم، هزار تن مواد غذایی و محمولات با ناوگان هوایی حمل و نقل شد. دومین وظیفه ما اسکان اضطراری بود که ۱۵۰ هزار نفر اسکان داده شدند، وظیفه بعدی تغذیه اسکان یافته است.

وی افزود: ۶۰ هزار چادر توزیع شد و در کنار آن درمان اضطراری بود که با اکیپ‌های پزشکی به نقش درمانی خود پرداختیم و آخرین وظیفه ما در این زمینه کنترل فضای روانی و اجتماعی آسیب دیدگان است. هلال احمر از منابع خود حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در سیل اخیر هزینه کرد. هلال احمر از فدراسیون جهانی صلیب سرخ درخواست کمک کرد. ۱۵ کشور در این زمینه کمک‌هایی ارسال کردند. ۲٫۵ میلیون یورو در فدراسیون جهانی جمع شد ولی اجازه ندادند این پول به ایران اعطا شود زیرا کارشکنی‌های آمریکا مانع از تحقق این امر شد. هلال احمر نهایت تلاش خود را کرد تا از منابع مردمی و سازمان‌های مردم نهاد استفاده کند.

پیوندی ادامه داد: ایران عضو فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ است و اعتراضات خود را هم نسبت به تحریم کمک‌های جهانی از سوی آمریکا اعلام کرده‌ایم. دبیر کل فداسیون هم قول داده موضوع را پیگیری کند و کمک‌های مذکور را آزاد کند و در اختیار ایران قرار دهد.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: کمک‌رسانی به سیل زدگان انصافاً یک کار ملی با انسجام و حضور فعال همه نهادها، ارگان‌ها به ویژه مردم‌، بسیج، سپاه و ارتش بود.

وی افزود: لازم می دانم از کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان مجلس تقدیر و تشکر کنم که در اعتبارات هلال احمر مساعدت کرده و اعتبارات خوبی را برای هلال احمر پیش‌بینی کردند.

پیوندی اظهار داشت: آموزش همگانی مهمترین برنامه سال آتی هلال احمر است. سرمایه اجتماعی حضور مردم را باید با آموزش‌های لازم تکمیل کنیم. صرفه‌جویی در دستور کار هلال احمر است. تقویت ناوگان هوایی هلال احمر مهم است و باید در دستور کار قرار گیرد. تقویت ارتباط متقابل با داوطلبان هلال احمر، ایفای نقش پررنگ در راهپیمایی بزرگ اربعین، تقویت توانبخشی هلال احمر از سایر برنامه‌های امسال و سال آتی هلال احمر است.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان کرد: پروژه‌های زیادی در سطح کشور از چهار دهه قبل هنوز باقی مانده و نیمه کاره است که باید اعتبارات زیادی از ناحیه خیرین تأمین شود تا آن‌ها را تکمیل کنیم.

وی افزود: هلال احمر باید برای چهل هزار خانواده بسته لوازم خانگی حدود پنج میلیون تومانی تهیه کند ولی ساخت و ساز و نظم و امنیت کار هلال احمر نیست، تصویب لایحه مدیریت بحران کشور هم در مجلس کار ارزشمندی است.

پیوندی ادامه داد: هلال احمر به هیچ وجه وارد کار سیاسی نخواهد شد و به هیچ وجه نگاه جناحی نداشته و نخواهد داشت.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در مرحله بعدی، اگر فدراسیون به وظیفه خودش عمل نکند از امکانات و راه‌حل‌های حقوقی استفاده خواهیم کرد.

حاجی بابایی: دولت مصوبه در مورد اصلاح حقوق کارکنان را اجرا نکرده است

در ادامه جلسه حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به شرایط فعلی گفت: دولت مصوبه در مورد اصلاح حقوق کارکنان را اجرا نکرده است. ما در مجلس تصویب کردیم که ۴۰۰ هزار تومان به همه اضافه شود و ۱۰ درصد هم علاوه بر آن اضافه شود. اما دولت آمده از کمیسیون مجوز گرفته بدون تصویب مجلس که حتی در کمیسیون هم تصویب نشده است. دولت به هر کارمند چهارصد هزار تومان اضافه کرد که به پایین‌ترین حقوق کمترین میزان اضافه شده و بالاترین حقوق‌ها بیشترین دریافتی را گرفته است، چهارصد هزار تومان باید به همه اضافه می‌شد ولی الان این موضوع محقق نشده است.

وی افزود: در همسان سازی حقوق بازنشستگان هم دولت طوری عمل کرد که هیچگونه درکی از همسان‌‌سازی وجود ندارد یعنی همسان‌سازی را در همان افزایش حقوق‌ و چهارصد هزار توان محاسبه کرده‌اند و لذا همسان سازی انجام نشده است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: ما خواهان اجرای مصوبه مجلس هستیم. در حال حاضر دولت مصوبه مجلس را عمل نکرد، هدف مجلس ایجاد عدالت بوده ولی دولت افزایش بی‌عدالتی را دنبال کرده است و استناد می‌کند به یک مجوزی از کمیسیون برنامه و بودجه که قطعاً آن مجوز جایگاه قانونی ندارد در این زمینه اقشار ضعیف مثل دانشجو، معلمان و معسرین بیشترین ضرر را کرده‌اند و حقوق‌های بالا، بیشترین سود را برده‌اند. دولت موظف است با اصلاح احکام، مصوبه مجلس را اجرا کند./

  • منبع خبر : خبرگزاری خانه ملت