هر ملتی که از هویت و فرهنگ خود غافل شود سرنوشت مبهمی خواهد داشت
هر ملتی که از هویت و فرهنگ خود غافل شود سرنوشت مبهمی خواهد داشت
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: هر ملتی که از تاریخ، هویت و فرهنگ خود غافل شود و نتواند به پیشینه‌ی خود افتخار کند سرنوشت مبهمی خواهد داشت.

به گزارش قلم پرس، حسن گلی” در همایش حکیم نظامی گنجه‌ای که در دانشگاه تبریز در حال برگزاری است با اشاره به اهمیت برگزاری همایش بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای  اظهار داشت: این شاعر شهیر نقطه عطفی در داستان سرایی منظوم ادبیات ما محسوب می‌شود  و  بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ و هویت و چیستی و کیستی ما را تشکیل می دهد.

وی افزود: امروز اگر همه بزرگان به اتفاق بر بازخوانی تاریخ و  نقش آذربایجان در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی تاکید دارند به دلیل حضور بزرگانی است که از این دیار برخاسته و آثاری فاخر در عرصه‌های مختلف خلق کرده‌اند.

گلی تاکید کرد:‌ ما باید نسل جوان را با بزرگانی که بر تارک تاریخ و فرهنگ ما درخشیده و در آسمان علم و ادب پرتوافشانی کرده و شکوه تاریخ ایران عزیز را رقم زده‌اند آشنا سازیم.

وی افزود: هر ملتی که از تاریخ، هویت و فرهنگ خود غافل شود و نتواند به پیشینه‌ی خود افتخار کند سرنوشت مبهمی خواهد داشت.

 

 

معاون  فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل تصریح کرد: ما گذشته را به سان چراغی برای آینده و نسل‌های آینده و توسعه هم جانبه فرا راه خود قرار می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مولفه‌های قدرت در برهه‌ی کنونی الزاما مولفه‌های سنتی نیست گفت: وسعت سرزمین و قدرت نظامی و … بخشی از قدرت کشورها را تشکیل می دهند در حالی که امروز بزرگان و عالمان و آثار فاخر آنان در هر جامعه‌ای مصداق قدرت محسوب می‌شوند.

وی افزود: در دوران کنونی کشورهایی که پیشینه و سبقه‌‌ای از لحاظ فرهنگی و هویتی ندارند به هویت‌سازی روی آورده‌اند و این در حالی است که ما با تمدنی چندین هزار ساله می‌بایست بر داشته‌های قرهنگی و تمدنی خویش ببالیم و آن را شناخته و بشناسانیم.

وی از برگزاری ویژه‌برنامه های هفته بزرگداشت نظامی گنجه‌ای با رویکردی مردمی خبر داد و گفت: برنامه های متعددی در این راستا اجرا شده و دانش آموزان و هنرمندان و دیگر اقشار مردم مخاطبان این بزرگداشت بوده‌اند.

گفتنی است همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی و هنری  در تبریز برگزار شده که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری همایش ملی نظامی گنجه‌ای، برگزاری کارگاه خوشنویسی از اشعار نظامی گنجه‌ای، برگزاری مسابقه نظامی‌خوانی در میان دانش‌آموزان برتر استان و برگزاری شب شعر نظامی گنجه ای اشاره کرد.

برگزاری  نمایشگاه خوشنویسی از اشعار نظامی  گنجه‌ای،  برگزاری نمایشگاه کتاب‌های منتشر شده با موضوع اشعار نظامی گنجه‌ای،  برگزاری کارگاه بررسی تصحیحات آثار حکیم نظامی گنجه‌ای، انتشار کتاب نمایشنامه لیلی و مجنون، اثر مرحوم اسد صادقی ، برگزاری میزگردهای رسانه‌ای تخصصی با موضوع نظامی گنجه‌ای و انتشار ویژه‌نامه نظامی گنجه‌ای از دیگر برنامه‌های هفته نظامی گنجه‌ای در تبریز  است.