هدف جشنواره مطبوعات کشف استعدادها در عرصه رسانه بود
هدف جشنواره مطبوعات کشف استعدادها در عرصه رسانه بود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: جشنواره مطبوعات فرصتی برای ایجاد یک فضای رقابت سالم و معرفی دستاوردهای انقلاب است.

به گزارش قلم پرس، محمد محمدپور، در اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در تالار خاقانی تبریز اظهار کرد: ۴۶۶ نشریه، رسانه اعم از مکتوب و برخط در استان دارای مجوز بوده و فعالیت می‌کنند.

وی افزود: زمانی جشنواره اول و دوم را برگزار کردیم که تعداد نشریه کم بود ولی امروز با این تعداد رسانه یک فضای رقابتی ایجاد شده تا به یک نقطه کیفی برسیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: جشنواره سوم بعد از سال‌ها تعطیلی برگزار شد، چراکه این جشنواره چندین بخش ضروری داشت.

وی ادامه داد: سال ۹۷ جشنواره مطبوعات کشوری برگزار نشد ولی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مصمم شد تا به همت تشکل‌های رسانه‌ای این جشنواره را برگزار کند.

محمدپور بیان کرد: جشنواره پنجم نیز کلید زده شده تا هر روز شاهد فضای رقابت سالم بین رسانه‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در ۹ حوزه آثار خود را در معرض قضاوت قرار دادند، گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها به صورت شایسته به این رویدادها توجه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ابراز کرد: تلاش بر این بود تا در چهلمین سال پیروزی انقلاب دستاوردهای این انقلاب را تبیین کرد که رسانه‌ها نقش موثری دارند.

وی تصریح کرد: جشنواره مطبوعات فرصتی برای ایجاد یک فضای رقابت سالم و معرفی دستاوردهای انقلاب بود.

محمدپور افزود: البته انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری یک موضوعی شد تا در این جشنواره گنجانده شود.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره ظرفیت‌های استان را به نمایش می‌گذارند، توضیح داد: در سال‌های اخیر به لحاظ تعداد رسانه در جایگاه دوم بعد از استان تهران هستیم ولی این کمیت نقطه آمال و مطلوب نیست بلکه زمانی می‌توان در حوزه رسانه پیشرو حرف زد که به لحاظ تولید و تعامل به جایگاه لازم برسیم.

محمدپور با اشاره به اینکه این جشنواره در کنار تمام مزایا و معایب یک نقش موثر دارد، گفت: کشف استعدادها در عرصه رسانه از جمله هدف اصلی جشنواره است به طوریکه رویش‌های قطع و یقین در رسانه با وجود محدودیت‌ها و مشکلات بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان داشت: البته دولت حمایت لازم از نشریات دارد ولی باید رقم حمایت افزایش یابد.

وی به یارانه اختصاص یافته سال گذشته به روزنامه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: ۹۶۰ میلیون تومان براساس ارزیابی معاونت مطبوعات وزارتخانه به روزنامه‌ها تخصیص یافته است.

محمدپور اذعان داشت: امکاناتی که در تهران وجود دارد در اختیار شهرستان‌ها نیست و این موضوع را باید در تخصیص یارانه در نظر گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ آگهی‌های مطبوعاتی به روند قانونی سوق داده شد و این منجر به توزیع ۳۳ درصد یا ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: در سال ۹۸ نیز این مسیر آگهی‌ها را دنبال خواهیم کرد.

وی بیان کرد: برنامه‌های آموزشی و کارگاهی رسانه نیز از جمله برنامه‌های پربار سال‌جاری خواهد بود.

محمدپور تصریح کرد: در سال ۹۵ در حدود ۲۵۰ هزار تن کاغذ وارد کشور شده است ولی کل کاغذی که در تحریر توزیع شده است، نزدیک به ۲۰ هزار تن بود که یک دهم کاغذ وارد شده است.

وی افزود: در حوزه تحریریه ۲۱۸ هزار و ۲۳ تن وارد شده  ولی ۶۴۰ تن توزیع شده که آثار مخربی به دنبال داشت.

محمدپور متذکر شد: امید است تا با سوداگرانی که منافع خود را دنبال می‌کنند، برخورد شده و عرصه برای آنها تنگ شود تا در فضای فرهنگی و رسانه‌ای گام‌های بزرگی برداریم.