نقش موثر پروژه‌های ترافیکی منطقه ۱ در سهولت تردد عابران و خودروها
نقش موثر پروژه‌های ترافیکی منطقه ۱ در سهولت تردد عابران و خودروها

شهریار تبریز – محمود نصیرپور: شهرداری منطقه ۱ طی ۹ ماه سپری شده از سال، پروژه های مختلفی را در حوزه ترافیک اجرا کرده که حاصل آن سهولت در تردد عابران پیاده و خودروها در معابر سطح منطقه بوده است. در این راستا، این منطقه پروژه های ترافیکی مختلفی را در این مدت به اتمام […]

شهریار تبریز – محمود نصیرپور: شهرداری منطقه ۱ طی ۹ ماه سپری شده از سال، پروژه های مختلفی را در حوزه ترافیک اجرا کرده که حاصل آن سهولت در تردد عابران پیاده و خودروها در معابر سطح منطقه بوده است. در این راستا، این منطقه پروژه های ترافیکی مختلفی را در این مدت به اتمام رسانده که از مهم ترین آنها، می توان به احداث پارک ترافیک تبریز با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال و در راستای ارائه آموزش‌های ترافیکی و راهنمایی و رانندگی نام برد.

پارک ترافیک، بستر آموزش‌های زیربنایی کودکان در حوزه قوانین راهنمایی و رانندگی

در ارتباط با ضرورت احداث چنین پارکی، اکبر پورخردمند، شهردار منطقه ۱ تبریز می‌گوید: پارک ترافیک موتور محرکه و بستر آموزش‌های زیربنایی ویژه کودکان در حوزه قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی است. مرگ و میر کودکان در تصادفات جاده‌ای و شهری افزایش یافته است و در راستای کاهش آمار تصادفات جاده‌ای اقدام به احداث پارک‌های ترافیکی و آموزش کودکان به عنوان پلیس‌یار کردیم. ارزش زمین این پارک دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که در کنار آن هزینه‌های اجرایی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی، جمعا ۳۰ میلیارد ریال هزینه داشته است.

وی اعتقاد دارد که آموزش رفتار ترافیکی و تردد در شهر باید از دوران ابتدایی آغاز شود تا کودکان آن را به حافظه بلندمدت بسپارند. در همین راستا این پارک در اختیار آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

رفع خطر تصادف با ساماندهی باند کندرو دروازه تهران

از دیگر پروژه های ترافیکی مهم شهرداری منطقه ۱ که عملیات آن به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است، ساماندهی باند کندرو دروازه تهران با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال و توزیع ۱۴۰۰ تن آسفالت است. پورخردمند با اشاره به لزوم ساماندهی این مسیر، می گوید: با توجه به اینکه بخشی از ورودی شهر در این مسیر واقع شده و طی سال‌های قبل آسفالت این محدوده بسیار نامناسب بوده، امکان خطر برای خودروها وجود داشت و باعث ترافیک می‌شد، طرح ساماندهی، زیرسازی، اصلاح و توزیع آسفالت در این خیابان اجرا شد. مساحت این محدوده ۱۲۰۰ متر مربع است که با ۱۴۰۰ تن آسفالت و با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال اقدامات ساماندهی آن انجام شده است.

اصلاح، ساماندهی و توزیع آسفالت اساسی در مسیرهای مختلف

اجرای ۱۸ هزار تن آسفالت با هزینه‌ای بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال در پنج مسیر، دیگر اقدام شهرداری منطقه ۱ در راستای اجرای پروژه های ترافیکی این منطقه بوده است.

همچنین اجرای ۴۰۰ متر عملیات خط کشی دو جزیی پیاده رو، نوشتاری نقوش و علائم هشدار دهنده در خیابانهای کریم خان و تقاطع رازی به قانون، اصلاح، ساماندهی و توزیع آسفالت اساسی در۱۴  مسیر از خیابانهای پرتردد سطح حوزه شهرداری منطقه ۱ بخصوص در مسیرهای ۷ تیر، صدرالشعرا، پل کابلی به قانون، رودکی، فرهنگ شهر، شهید مصطفی خمینی، بیلانکوه شرقی و …، نصب علائم ترافیکی در مسیر BRT هتل مرمر تا سه راهی ولی عصر (عج)، اجرای عملیات چاله زدائی و ساماندهی آسفالت سطح منطقه توسط هشت اکیپ به صورت همزمان، زیرسازی مسیر خیابان استاندارد، زیرسازی و لکه گیری مسیر خیابان شهید رجائی (یوسف آباد)، مسیر هتل مرمر، مسیر BRT  و … با تجهیزات کامل و همچنین ساماندهی و نصب تابلوهای معابر و کوچه های سطح منطقه جمله اقدامات ترافیکی شهرداری منطقه ۱ طی ۹ ماه سپری شده از سال است.

 شهرداری منطقه ۱ اما چند پروژه ترافیکی دیگر در دست اقدام دارد. پروژه نرده گذاری چند زیرگذر سطح منطقه در مسیرهای دروازه تهران، زیرگذر مقابل دادگستری، زیرگذر پل شهید بهشتی در محدوده منطقه ۱ و ضلع غربی در محدوده منطقه ۱۰ در دست اجرا است و به مراحل به پایانی خود نزدیک می شود. پروژه احداث پل جدید عابرگذر آخر خیابان شهید رجائی (یوسف آباد) از جمله پروژه های ترافیکی در دست اقدام این منطقه است.

اما بی شک یکی از مهم ترین پروژه های ترافیکی سطح شهر تبریز که توسط شهرداری منطقه ۱ در حال اجرا است، پروژه رمپ خیابان شهید رجائی است. این پروژه که در حال اتمام و افتتاح است، هم اکنون وارد مراحل عمرانی شده و در قسمت لاشه چینی و بتن ریزی فونداسیون ضلع غربی قرار گرفته و همچنان با سرعت تداوم دارد.

با توجه به اینکه مسیر خیابان شهید رجائی (یوسف آباد) یکی از پرترددترین مسیرهای سطح منطقه است و در آخر این خیابان چندین تقاطع وجود دارد و شهروندان نیاز به گذر از عرض خیابان دارند، لذا جهت تأمین ایمنی شهروندان و پیشگیری از مخاطرات احتمالی، اجرای پروژه پل عابرگذر در این محدوده در دستور کار منطقه ۱ قرار گرفته است.

پی‌گیری پیشرفت فیزیکی پروژه با وجود سرمای زمستان

در این خصوص، پورخردمند شهردار منطقه ۱ تبریز از تداوم اجرای پروژه رمپ خروجی شهید رجایی به اتوبان پاسداران در شرایط زمستانی با به‌کارگیری تمهیدات لازم فصلی خبر داده و می گوید: با توجه به حساسیت‌های این پروژه در مسیر خیابان شهید رجائی که با اتمام آن می‌توان شاهد روان‌سازی ترافیک و اتصال قابل توجه مرکز شهر با اتوبان و شمال شهر بود، تمهیدات لازم در فصل بارش‌ توسط پیمانکار و با نظارت کامل معاونت عمران و ناظران پروژه در جهت پیشبرد و اتمام آن به کار گرفته خواهد شد و هیچ عاملی از جمله سرما و بارش نیز نمی‌تواند باعث کندی یا توقف پروژه شود؛ چراکه با تمام توان در حال پی‌گیری وضعیت فیزیکی کار هستیم و سازمان عمران شهرداری به عنوان پیمانکار پروژه نیز اهتمام جدی برای این امر دارد.