«نزار زاکا» به درخواست عون و با وساطت نصرالله آزاد شد + جزئیات
«نزار زاکا» به درخواست عون و با وساطت نصرالله آزاد شد + جزئیات
سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که جمهوری اسلامی رسما با آزادی «نزار زاکا» جاسوس آمریکایی-‌لبنانی به درخواست میشل عون رئیس‌جمهور لبنان و با وساطت دبیرکل حزب‌الله موافقت کرده بود.

به گزارش قلم پرس، «کیوان خسروی» سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران در خصوص آزادی «نزار زاکا» جاسوس لبنانی آمریکایی گفت که آزادی زاکا پس از درخواست میشل عون از رئیس‌جمهور ایران مبنی بر آزادی جاسوس مزبور صورت گرفت.

وی با بیان اینکه این اقدام صرفا بنا به درخواست میشل عون و وساطت سید حسن نصرالله انجام گرفت،‌افزود:‌ «هیچ کشور سومی در آزادی زکا نقش نداشت».

کیوان خسروی که با پایگاه خبری العهد گفت‌وگو می‌کرد، ‌اظهار داشت که ایران جاسوس لبنانی آمریکایی را «در چارچوب همکاری دو جانبه با لبنان، اظهار حسن نیت و تحکیم روابط دو کشور آزاد کرد».

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به وساطت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در آزادی زاکا گفت: «با توجه به نقش مهم و مؤثر میشل عون رئیس جمهور لبنان در حمایت از جریان مقاومت به این درخواست وی پاسخ مثبت داده شد».

آقای خسروی یادآور شد: «رفتاری که ایران طی مدت بازداشت نزار زاکا در تهران با وی داشت، کاملا بر اساس رعایت معیارهای قانونی و حقوقی و انسانی محکومان بود و حتی خدمات و تسهیلاتی که به او ارائه شد، بیشتر از خدماتی بود که به دیگر زندانیان ارائه می‌شود».

طبق مستندات در اختیار ایران، نزار زاکا با دستگاه اطلاعاتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی همکاری داشته که جاسوس نامبرده پس از بازداشت در ایران به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

«انیس نقاش» تحلیلگر برجسته لبنانی هم با اشاره به نقش و میانجی‌گری سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان برای آزادی نزار زاکا گفت که میشل عون برای آزادی زاکا به ایران درخواستی فرستاد که ایران در واکنش به آن، نظر دبیرکل حزب الله را در ارتباط با این درخواست جویا شد که سید حسن نصرالله هم با توجه به جایگاه میشل عون و احترام وی در محور مقاومت پیشنهاد موافقت با درخواست میشل عون را مطرح کرد.

نزار زاکا تبعه لبنانی (و دارای گرین کارت آمریکا) که در راستای برنامه آمریکایی‌ها برای نفوذ در لایه‌های مختلف وارد تهران شده بود، به اتهام جاسوسی در خاک جمهوری اسلامی ایران دستگیر و به مدت ۱۰ سال زندان محکوم شد.

 

نزار زکا کیست؟

«نزار زاکا» یک کارشناس فناوری اطلاعات با اصالتی لبنانی است که تحصیلات دبیرستانی و دانشگاهی خود را در آمریکا گذرانده است.

زاکا ۴ سال پیش و پس از حضور در تهران برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت شد و ۶ ماه پس از بازداشتش، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تأیید کرد نزار زاکا با تأیید وزارت خارجه ایالات متحده به ایران سفر کرده و از آمریکا برای پیشبرد اهدافش پول دریافت کرده بود.

دعوتنامه ایرانی برای جاسوس امریکایی

زاکا که ۲۴ شهریور ۹۴ به دعوت شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده برای شرکت در دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار با موضوع «کارآفرینی و اشتغالزایی» به ایران آمد.

مولاوردی آبان‌ماه ۹۴ و پس از دستگیری زاکا نسبت به انتشار عکس وی با این جاسوس دستگیر شده واکنش نشان داد و در کانال خود نوشت: «عکس پایین مربوط به پنل زنان، امنیت و توسعه است که با حضور مهمانان خارجی دومین همایش و نمایشگاه بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار و در حاشیه آن همایش برگزار شد.

 

معاون زنان رئیس جمهور معتقد بود که با استفاده از فرصت حضور وزیر امور زنان افغانستان، وزیر سابق مشاور امور زنان عراق، معاون وزیر زنان آذربایجان و رییس دپارتمان زنان دبیرخانه سازمان همکاری‌های اسلامی و وضعیت منطقه که در آتش جنگ و خشونت و افراطی گری می سوزد این پنل برگزار شد که از ایران هم اینجانب، معاون حقوقی رییس جمهور و نماینده کمیسیون حقوق بشر اسلامی به عنوان عضو پنل حضور داشتیم و دیگر مهمان خارجی همایش که تبعه‌ای از لبنان بنام نزار احمد زاکا بود در جمع حاضرین برنامه بود.

این درحالی است که نزار زاکا در تمام برنامه‌ها و میزگردهای همایش شرکت کرد و حتی از سخنرانان اصلی آن همایش بود.

 

پروژه اشغال سایبری ایران در پوشش سفر علمی

البته این سفر، اولین باری نبود که زاکا به ایران می‌آمد.وی سال ۸۹ در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ ایران شرکت کرده بود و در سال ۹۳ نیز همکاری زیادی با همایش هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات فارسی‌زبانان داشت.

اما پس از دستگیری این متهم امنیتی که به شاه‌مهره لبنانی- آمریکایی شهرت یافته بود، مشخص شد که وی مأموریتی ویژه در حوزه فناوری اطلاعات ایران داشته و به همین جهت نیز با امریکا مرتبط بوده‌است.

پوشش ظاهری و رسمی این تاجرِ دوتابعیتی آمریکایی-لبنانی، نایب رییس «اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات» (ویتسا) و دبیرکل «سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات» (اجمع) بود.

هدف نزار زاکا، غربی‌سازی خانواده‌های ایرانی

یکی از فعالیت‌های آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا که زاکا در آن فعال بود، در بخش پروژه توانمندسازی اقتصادی زنان با هدف غربی‌سازی خانواده‌هاست.

سردار سیاری جانشین اطلاعات وقت سپاه پاسداران در سخنانی در اسفندماه ۹۵، نزار زاکا را جاسوسی که با یک واسطه به اوباما وصل بود معرفی کرد و گفته بود این فرد بعد از دستگیری اعتراف کرد که ماموریت ویژه او پیگیریانحراف هدفمند در حوزه زنان و خانواده بوده است.

فعالیت سیاسی نزار زاکا

زاکا که از او به عنوان گنج پنهان ایالات متحده هم یاد می شود، دبیرکلی سازمان عربی اطلاعات و ارتباطات نیز بوده و در زمینه فضای سایبری نیز فعالیت‌های مختلفی انجام داده و در اسنادی که از ویکی لیکس منتشر شده، آمده است؛وی پیش از این حامی جریان آزاد ملی لبنان بوده، اما بعدها و در سال ۲۰۰۹ مسؤولیت ستاد انتخاباتی جریان ۱۴ مارس در منطقه زحله را به عهده گرفته است.

بنا براین گزارش، وی از افراد مورد اعتماد آمریکا محسوب می‌شده و سفارت آمریکا با وی در بیروت ارتباط نزدیکی داشته است.

نزار زاکا اقدامات مختلفی را در لبنان انجام داده و گاهی با جریان ۱۴ مارس نیز همراهی کرده و گاهی نیز به ظاهر به عنوان مخالف این جریان و سعد حریری گام برداشته است.

 

حکم محکومیت

نزار زاکا سرانجام در ۳۰ شهریور ۹۵ به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس و پرداخت ۴ میلیون و دویست هزار دلار جریمه محکوم شد و دادستان وقت تهران نیز ادعا کرد که جرم نزار جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا بوده‌است.

حتی همان زمان گفته شد که زاکا اعتراف کرده که ۸ میلیون یورو برای جذب ۱۵ ان جی او(سمن) را هزینه کرده و در اختیار داشته است.

بررسی ویژه برای آزادی شاه‌مهره لبنانی

حالا که از بازداشت وی حدود ۴ سال می‌گذرد، خبرهایی از آزادی وی در رسانه‌های لبنانی منتشر شد.این رسانه ها مدعی شدند که نزار زاکا در لیست عفو شدگان از سوی رهبر انقلاب قرار دارد؛ موضوعی که به سرعت از سوی مسؤولان قوه قضاییه تکذیب و اعلام شد که نه تنها نزار در لیست عفو ۶۹۱ نفره رهبری قرار ندارد بلکه به دلیل درخواست متهم و مقامات سیاسی لبنان، عفو و آزادی این فرد به صورت ویژه بررسی می‌شود.

همچنین سخنگوی قوه قضائیه در ۲۱ خردادماه و در چهارمین نشست خبری خود از تحویل این متهم به نمایندگان دولت لبنان خبر داده و گفته بود: امروز دادگاه با آزادی مشروط نزار زاکا موافقت کرد.

وی گفته بود: تقاضایی در این مورد برای ما واصل شده و اعلام کردند هم خود محکوم تقاضای آزادی داشته و هم رئیس جمهور لبنان مکاتبه ای را انجام داد و تقاضای مساعدت درباره این شهروند لبنانی را داشتند و برابر قانون، کسانی که تا ۱۰ سال حبس داشته باشند اگر حداقل یک سوم دوران مجازات را سپری کنند و در دوران مجازات از خود حسن رفتار نشان دهند و دادگاه هم تایید کند می توانند حکم به آزادی مشروط صادر کنند.

بنابراین دادگاه با آزادی مشروط نزار زاکا موافقت کرد و این متهم عصر امروز تحویل مقامات لبنان شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس