نخستین موزه تخصصی صدا در کشور فعالیت خود را در تبریز آغاز حواهد کرد
نخستین موزه تخصصی صدا در کشور فعالیت خود را در تبریز آغاز حواهد کرد

موزه «صدا تبریز» به‌عنوان نخستین موزه تخصصی صدا در کشور جهت بازسازی، حفظ و صیانت از موسیقی فاخر آذربایجان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی، نخستین موزه صدا با هدف حفظ گنجینه‌های هنری، شناسایی و شناساندن جایگاه والای فرهنگ ایران […]

موزه «صدا تبریز» به‌عنوان نخستین موزه تخصصی صدا در کشور جهت بازسازی، حفظ و صیانت از موسیقی فاخر آذربایجان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی، نخستین موزه صدا با هدف حفظ گنجینه‌های هنری، شناسایی و شناساندن جایگاه والای فرهنگ ایران و آذربایجان، پژوهش، آموزش و تقویت بنیان‌های فرهنگی در مقابل فرهنگ‌های مهاجم، در خانه تاریخی امیر پرویز با کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور و به‌صورت مشارکتی راه‌اندازی می‌شود.

حسین ساجدی پژوهشگر، موسیقیدان، رئیس خانه موسیقی تبریز و مولف کتاب‌های«تاملی در قلمرو موسیقی» و «هم‌آوازان» است که به همت و تلاش سه دهه‌ او، موزه «صدا تبریز» از انواع سازهای زهی مضرابی، زهی آرشه‌ای، کوبه‌ای، بادی، کلاویه‌دار و در بخش موسیقی ملی و بومی سازهای مشترک بین اقوام ایرانی و ملل مختلف تشکیل یافته است.

حسین ساجدی با بیان اینکه موزه «صدای تبریز» مامنی برای تسلی دل‌های بی‌قرار موسیقی آذربایجان خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه موسیقی آذربایجان، بالاخص تبریز پیشینه‌ای غنی و وسیعی دارد، همواره جای خالی موزه‌ای مرتبط با این هنر جهت حفظ و صیانت از این میراث ماندگار دیده می‌شد، از این رو ما معتقدیم که این موزه می‌تواند روح بی‌بدیل نغمه‌سازان و نغمه‌سرایان آذربایجان را جانی تازه بخشیده و محفل انسی را برای هم‌فکری و هم‌نوازی برای هنردوستان فراهم سازد.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی آذربایجان‌شرقی، افزود: موزه «صدای تبریز» را می‌توان حنجره‌ای برای طنین‌اندازی افکار هنری موسیقی دانان، اساتید، پژوهشگران و جوانان هنردوست آذربایجانی تلقی کرد، چراکه در این محفل فرصتی برای هم اندیشی، پژوهش و حتی بررسی تخصصی سازهای آذری فراهم خواهد شد تا با نگارش ایده‌ها و روش‌های نوین در عرصه موسیقی آذربایجان، بتوانیم دیدی فراخ تر و جدیدتری را از این هنر اصیل و ماندگار برای انتقال به نسل‌های  آینده به ارمغان برسانیم.

ساجدی با بیان اینکه برپایی موزه صدا در راستای تحقق اهداف پژوهشی و آموزشی این هنر بی‌بدیل نیز نقشی موثر و قابل توجه‌ای خواهد داشت، اظهار کرد: در تلاشیم تا در این مجموعه بخش‌های پژوهشی و آموزشی را در حوزه موسیقی با برپایی کارگاه‌های آموزشی و احداث کتابخانه تخصصی موسیقی تقویت سازیم، ما معتقدیم، موزه صدا می‌تواند فضایی مناسب جهت معرفی آیین‌های ملی و بومی باشد و زمینه‌ای مناسب را برای بهره‌مندی و سودمندی پژوهشگران، هنرجویان و دانشجویان حوزه موسیقی ایران و آذربایجان، فراهم سازد.

مجموعه‌دار تبریزی در ارتباط با اقلام موجود در این موزه، عنوان کرد: موزه «صدا تبریز»  بالغ بر ۳۰۰ قلم اشیای مرتبط با صدا را در خود جای خواهد داد، علاوه بر اشیای موجود، بخش «آرشیو صوتی» را می‌توان یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های این موزه دانست. در این آرشیو اذان موذن‌ها، مجموعه‌های صوتی قاریان، تعزیه‌خوانان، چاوش‌خوانان، پرده‌خوانان، منقبت‌خوانان، شبیه‌خوانان مناسبت‌های ملی و مذهبی، آواز خوانان قدیمی همچون اقبال، سیداحمدخان و آثار ارزشمند موسیقی‌‌های فاخر نگهداری و در دسترس پژوهشگران و دانش پژوهان این رشته و سایر علاقمندان برای کسب دانش کافی و جامع، قرار خواهد گرفت.

ساجدی گفت: در این موزه آلاتی مرتبط با صدا نیز همچون کوبه‌درها، دارالحکومه و کاروانسراهای قدیمی و زنگوله‌هایی از دوره صفویه تاکنون، در کنار اشیایی همچون رادیو، گرام، گرامافون‌های هندلی، صفحه‌های موسیقی، رادیوهای لامپی قدیمی، دستگاه‌های نمایش اسلاید، آپارات، دستگاه ریل، آخرین نسل تلویزیون‌های سیاه و سفید ، ضبط صوت‌های قدیمی و …. به نمایش گذاشته می‌شوند.

خانه تاریخی امیر پرویز واقع در خیابان تربیت به همت معاونت میراث فرهنگی استان مرمت و بازسازی شده و  به‌عنوان موزه صدا مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.