می‌خواهم ترامپ را در حدس و گمان باقی بگذارم / تهدید علیه ایرانیان جواب نخواهد داد؛ از احترام بهره بگیرید
می‌خواهم ترامپ را در حدس و گمان باقی بگذارم / تهدید علیه ایرانیان جواب نخواهد داد؛ از احترام بهره بگیرید
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با شبکه ای‌بی‌سی نیوز تاکید کرد که اگر آمریکا به کمپین فشار حداکثری خود علیه ایران ادامه دهد با عواقب این کار روبرو خواهد شد. وی در این باره گفت: تنها احترام در مواجه با ایران جواب خواهد داد.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی اختصاصی با ای‌بی‌سی نیوز، با اشاره به این مسئله که تحریم‌های جدید آمریکا، “تروریسم اقتصادی” است، اظهار کرد که این تحریم‌ها تنها مردم ایران را هدف گرفته‌اند زیرا با اینکه غذا و دارو در میان اقلام تحریمی آمریکا قرار نگرفته‌اند اما مبادلات مالی مرتبط با آنها تحت تحریم آمریکاست.

وی با انتقاد از اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا، بیان کرد: اگر هدف ترامپ اعمال فشار بر روی شهروندان عادی ایران است، دارد به هدفش دست می‌یابد اما به هیچ عنوان نمی‌تواند اهداف سیاسی خود را با فشار آوردن بر روی ایرانیان محقق سازد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رد پیشنهاد دونالد ترامپ برای مذاکره اظهار کرد: به احتمال زیاد چنین اتفاقی رخ نخواهد دارد چراکه مذاکره به منزله تداوم سیر فشارهاست.

وی در ادامه اظهار کرد که تجارب تجاری رئیس‌جمهور آمریکا همانطور که در کتاب “ترامپ: هنر مذاکره‌گری” آمده است، در مقابل ایرانیان جواب نخواهد داد.

ظریف در این باره متذکر شد: این کار در مقابل ایران جواب نخواهد داد. ممکن است که چنین روشی در کوتاه مدت در مقابل سایر کشورها جواب دهد اما چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت بر روی ایران تأثیری نخواهد گذاشت. تنها احترام در مواجه با ایران جواب خواهد.

محمدجواد ظریف با انتقاد از طرح رئیس‌جمهور آمریکا برای تهدید ایران اظهار کرد: من قبلاً نیز گفته‌ام، تهدید علیه ایرانیان جواب نخواهد داد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. از احترام بهره بگیرید، شاید جواب دهد.

ظریف با رد ادعای تهدید ایرانیان علیه منطقه و با اشاره به این نکته که حضور ناو جنگی آمریکایی در منطقه یک عامل بی‌ثبات‌کننده محسوب می‌شود، عنوان کرد: ما به دلیل خاصی آن‌جا را خلیج فارس می‌نامیم. این خلیج درست در کنار ما قرار دارد. ما حق دفاع از خودمان را داریم. فرض کنید که ایران به سواحل فلوریدا و یا کالیفرنیا بیاید. چه حسی خواهید داشت؟ چگونه با این مسئله کنار خواهید آمد؟ آمریکا کشتی هسته‌ای به آب‌ها و مجاورت ما فرستاده است.

ظریف با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی به بازی دونالد ترامپ ملحق نخواهد شد، عنوان کرد: می‌خواهم ترامپ را در حدس و گمان باقی بگذارم چراکه خودش دوست دارد که سایر جهان را در شبهه اقدامات آتی ایالات متحده باقی بگذارد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین اظهار کرد که اگر آمریکا تحریم‌های اقتصادی خود علیه ایران را افزایش دهد، با عواقبش مواجه خواهد شد. وی گفت: اگر آمریکا با اعمال جنگ اقتصادی و یا با وارد شدن به تروریسم اقتصادی علیه ایران، برای مردم ایران رنج و دردسر ایجاد کند، با عواقبش مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: برای ما، جنگ اقتصادی با جنگ نظامی تفاوتی ندارد. آمریکا با ما وارد جنگ شده و جنگ برای همراهانمان دردناک است. از دیدگاه ما، در یک جنگ هیچ‌کس پیروز نخواهد شد. در جنگ همه بازنده‌اند تنها زیان یک طرف از زیان طرف دیگر بیشتر خواهد بود.

ظریف در انتها در پاسخ به این سوال که آیا منظورش از “عواقب برای آمریکا” ارتباطی با تهدیدات آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه “همه گزینه‌های نظامی بر روی میز است” دارد یا خیر، گفت: هنگامی که می‌گوئیم تمام گزینه‌ها بر روی میز است یعنی زمانی که اقدام نظامی قانونی باشد. این مسئله حداقل ۱۰۰ سال است که منسوخ شده. منظور من این بوده که ما به دفاع از خود می‌پردازیم. دفاع از خود مجاز است. رئیس‌جمهور ترامپ گفته که وارد جنگ اقتصادی با ایران شده است و وظیفه ما این است که در مقابل جنگ اقتصادی، از ملت‌مان دفاع کنیم.