میدان کهن تبریز احیا می‌شود /بهره‌برداری از خط یک اولویت اصلی سازمان قطار شهری تبریز
میدان کهن تبریز احیا می‌شود /بهره‌برداری از خط یک اولویت اصلی سازمان قطار شهری تبریز
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه، بهره‌برداری از خط یک را اولویت اول این سازمان در سال جاری دانست و گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم امسال قطار را به پایانه لاله برسانیم و ازاین‌رو به‌صورت شبانه‌روزی عملیات عمرانی در مترو تبریز در حال انجام است.

به گزارش قلم پرس، مصطفی مولوی فرد در نشست مطبوعاتی که با محوریت گزارش عملکرد یک‌ساله برگزار شد، اظهار کرد: خط یک قطار شهری تبریز شامل سه فاز است، زمانی که سازمان را تحویل گرفتیم؛ در فاز یک نواقصی ازجمله نبودِ پله‌برقی، دستگاه‌های مخابراتی، سیگینالینگ و بعضی از دستگاه‌های دیگر وجود داشت، ما در طول یک سال تلاش کردیم که در فاز یک نواقص مربوط به پله‌برقی را مرتفع کنیم و بیش از ۹۰ درصد تأسیسات و دستگاه‌های مخابراتی و اطفای حریق و دستگاه‌های دیگر عملیاتی شد .

وی ادامه داد: ایستگاه ۷ ، ۸ و ۹ دارای نواقصِ بسیاری بود که در دستور کار ما قرار گرفت ازاین‌رو ورودی ضلع جنوبی ایستگاه هفت، طی ماه‌های گذشته مورد افتتاح قرار گرفت و ایستگاه ۸(آبرسان) به مدار بهره‌برداری و استفاده شهروندان پیوست ایستگاه ۹(میدان قطب) آماده مسافرگیری است.

وی ادامه داد: در فاز ۳ شاهد تعطیلی ایستگاه ۱۲(واقع در میدان کهن تبریز) بودیم که خوشبختانه عملیات عمرانی مربوط به ورودی شمالی ایستگاه ۱۲ به اتمام رسیده است و با توجه به تحریم‌های موجود تلاش می‌شود تا با جایگزین کردن آسانسور به‌جای پله‌برقی این ایستگاه را نیز به اتمام برسد.

مولوی در رابطه با دیگر ایستگاه‌های خط یک گفت: در خصوص ایستگاه ۱۴(گازران)، قسمتی از تملک هنوز مانده بود ازاین‌رو عملیات عمرانی را در این ایستگاه نیز آغاز کردیم، ایستگاه‌های ۱۳(قونقا)، ۱۵ ( لاله) و ۱۶( میدان امام حسین لاله) چندین سال بود که خلع ید شده بود و در مرحله خاک‌برداری قرار داشت. در این خصوص ضمن برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار در عرض ۹ ماه ایستگاه‌ها عملیاتی شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه، سرعت بخشی به ریل‌گذاری در مجموعه خط یک قطار شهری تبریز را قابل‌توجه دانست و گفت: از ایستگاه ۱۱(میدان ساعت) تا آخرین ایستگاه و پایانه لاله ریل‌گذاری به طول ۱۲۰ متر انجام‌شده است و این‌یک رکورد در بحث ریل‌گذاری است.

مولوی با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در خط دو قطار شهری تبریز اظهار کرد: باوجود تمام مشکلات خط دو تعطیل نشده است، اولویت در خط دو، حفاری تونل است و نمی‌خواهیم مسیر را سوراخ سوراخ کرده و مزاحمت‌های عدیده‌ای برای مردم ایجاد کنیم.

وی از ادامه حفاری توسط TBM دوم در مجموعه خط دو خبر داد و گفت: تا به امروز حدود ۵ هزار و ۲۵۰ متر حفاری از طرف غرب انجام‌شده است و این روند ادامه‌دار خواهد بود و پیش‌بینی می شود تا پایان سال ۹۹ حفاری در این خط ادامه داشته باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه از تغییر کریدور خط ۳ به‌عنوان یکی از اقدامات برجسته سازمان قطار شهری در امر صرفه‌جویی در هزینه یادکرد و افزود: تغییر کریدور در خط ۳ قطار شهری تبریز اقدامی بود که با حمایت از اعضای شورا و شهردار کلان‌شهر تبریز عملیاتی شد به‌طوری‌که این کریدور از ۱۵ کیلومتر به حدود ۸ کیلومتر کاهش یافت اما باوجوداین کاهش ما ظرفیت پذیرش مسافر را کاهش نخواهد داشت و صرفه‌جویی حدود ۳ هزار میلیارد تومانی را در این پروژه شاهد خواهیم بود و دستورات لازم نیز از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برای شروع این اقدام گرفته‌شده است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به مسائل مربوط به پدافند غیرعامل درمجموع قطار شهری افزود: با توجه به تغییراتی که در کریدور خط ۳ انجام شد بیمارستان عالی‌نسب به شبکه ریلی وصل می شود و این مهم باید به‌عنوان یکی از مسائل اساسی در پدافند غیرعامل موردتوجه قرار گیرد چراکه در زمان بحران اتصال بیمارستان‌ها به مراکز شهر و حمل‌ونقل عمومی می‌تواند موردتوجه باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای هر کیلومتر مترو ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، گفت: خط ۴ متروی تبریز در مرحله طراحی قرار دارد و بر اساس بررسی های صورت گرفته از سیستم جایگزین به جای مترو تا میدان آذربایجان پیشنهاد شده است.

احیای مسیر تاریخی قونقا

احیای مسیر قونقا در طول یک سال گذشته یکی از دغدغه‌های ما بود به‌طوری‌که مطالعات مسیر راه‌آهن تا قونقا به‌عنوان یک پروژه ویژه بررسی شد و مطالعات جایگزینی یک سیستم جدید و قطار پاک و ارزان‌تر از مترو در دستور کار قرارگرفته است تا بتوانیم مسیر تاریخی قونقا را احیا کنیم

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه، همکاری شورای شهر و شهردار کلان‌شهر تبریز در تحقق برنامه‌های سازمان قطار شهری را قابل‌توجه دانست و گفت: خوشبختانه در طول یک سال گذشته شاهد بیشترین همکاری شورای محترم شهر در