موفقیت خود را مدیون مادرم هستم
موفقیت خود را مدیون مادرم هستم
جعفر ستارمیانه در زمره یکی از موفق‌ترین مدیران با تجربه است که تمام موفقیت‌های خود را مدیون تلاش و فداکاری مادرش می‌داند.

به گزارش قلم پرس؛ مجموعه ای را تصور کنید که در راستای کمک به اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، نه‌ تنها گام‌های اساسی برداشته بلکه افزایش ظرفیت اشتغال‌زایی و اختصاص دادن بخشی از درآمد این مجموعه به امور خیریه را از مهم‌ترین اهداف خود برمی‌شمارد؛ همین بهانه‌ای شد تا گپ و گفتی متفاوت و البته آموزنده با یکی از مدیران موفق ایرانی داشته باشیم.

لطفاً خودتان را برای خوانندگان قلم پرس معرفی کنید .

بنده جعفر ستارمیانه متولد سال ۱۳۵۴ هستم؛ با توجه به وضعیت اقتصادی و مالی ضعیف و فوت پدرم در سه سالگی و از طرف دیگر مواجه بودن با شرایط سخت اقتصادی، مادرم علاوه بر سرپرستی و مهر و محبت مادری، نقش پدری را نیز بر دوش گرفته بود.

مادرم یک مادر نمونه ممتاز بود

شروع شرایط جنگی در سال ۱۳۵۹ و … شرایط سخت مالی و اقتصادی در آن زمان که حتی خانواده‌های سطح متوسط را نیز با مشکل روبرو ساخته بود خانواده سطح ضعیف ما را به صورت مضاعف دچار مشکل کرده بود و از سویی تعطیلی و عدم کارکرد مغازه ‌مان و کم سن و سال بودن تمام اعضای خانواده، مادرم را با مشکلات جدی مواجه کرده بود اما مادرم با ایثار و فداکاری‌های مخصوص، تکیه‌گاهی برای فرزندانش بود.

از دوران تحصیلی خود برای ما بگویید .

الطاف الهی و زحمات مادرم باعث شد که بنده حقیر از بدو ورود به مدرسه در تمام مقاطع تحصیلی ام اعم از دبستان، راهنمایی شاگرد اول کلاس خودمان و هم چنین به خاطر معدل بالا شاگرد اول مدرسه نیز می‌شدم و حتی در مسابقات علمی مدرسه نیز حایز رتبه ممتاز می‌شدم . من در شرایط سخت اقتصادی که حتی هزینه‌های تحصیل لوازم التحریر و غیره را به سختی و با صرفه جویی تأمین می‌کردم تحت الطاف خاص خداوند و زحمات مادر مهربانم شاگرد ممتاز می‌شدم؛ این صحبت‌ها را از بابت تعریف و خودنمایی ذکر نمی‌کنم بلکه از بابت توصیه به تمام دانش آموزانی می‌گویم که همه امکانات را دارند ولی تنبلی می‌کنند و اظهار ضعف و عجز از سختی درس و ناتوانی از خواندن درس می‌کنند ذکر می‌کنم.

بعد از اتمام تحصیلات دبیرستان، در دانشگاه سراسری تبریز از رشته مهندسی برق الکترونیک قبول شدم و باز هم بخاطر وضعیت اقتصادی و مالی خانواده به موازات تحصیلات دانشگاهی در یکی از کارخانجات مشغول به کار شدم؛ در دهه ۹۰ موفق به ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و فارغ التحصیل ممتاز شدم.

و در کنار تحصیلات دانشگاهی، تجربه علمی صنعت سیم و کابل سازی، مدیریت دفتری و سیستم PM را دریافت کردم  و از آن زمان فکرم معطوف به مواد اولیه و ساخت سیم و کابل مسی ماند.

در چه حیطه‌ای فعالیت می‌کنید ؟

از دهه ۸۰ ضمن رویکرد به صنعت ماشین افزار CNC که مرتبط با رشته تحصیلی من بود با رویکردی به بازار مسی به عنوان مواد اولیه هم، چندین رشته تحصیلی را علاقه مند و مورد مطالعه قرار دادم. از دهه ۹۰ تا کنون با توفیق همکاری در پست مدیریت کارخانه‌ای که تمرکز خود را بر شینه و باسبارهای مسی انجام دادم  و با راه اندازی و تقویت مجموعه مس ستاری با تمرکز بر مطالعات بازار و بررسی ظرفیت ها و کشش و تقاضای مصرف کنندگان و بازار کارخانجات تابلوسازی برق، گام های مهم و اساسی را در بحث تأمین و توزیع شینه و باسبار مسی برداشتم و با سه رویکرد کیفیت برتر، قیمت رقابتی و تحویل فوری .

اگر بخواهید چالش اصلی فعاابت خود را در زمانی که شروع به آن کردید برای ما بگویید چه چیزهایی هستند؟

با اعتقاد و باور به توکل به خداوند متعال با کمترین امکانات آستین ها را بالا زده و با تلاش پشتکار و جدیت گام های عملی را برداشتم؛ از نظر روانشناسی مدیریت، با دیدن موانع و مشکلات مایوس نشده و بلکه دنبال راه کارها و حل مشکلات بودم و همواره این را در ذهن خود می‌پروراندم خدایی که بنده حقیر را در شرایط سخت ، شاگرد ممتاز کلاس و  مدرسه میکرد پس حالا هم در بحث حرکت اقتصادی و شغلی تنهایم نمی‌گذارد.

خصوصیات یک مدیر موفق چیست ؟

استعانت از خداوند متعال و ائمه اطهار

علم بهتر است یا ثروت ؟

به نظرم دو مقوله جدا از هم نیستند؛ علم می‌تواند تولید ثروت کند و ثروت هم در جهت تجاری سازی ایده‌های علمی و دانش بنیان مفید واقع گردد.

الگوی شما چه کسی بود ؟

افراد تحصیل‌کرده موفق، دانش آموزان ممتاز، معلمان دلسوز، فرهیخته و مهندسان موفق عرصه صنعت؛ البته باید بگویم  تمامی موفقیت های خود  را مدیون زحمات طاقت فرسای مادر مرحومم که واقعاً یک مادر نمونه بودند می‌دانم.

حرف پایانی .

خوشحالم که با اینکه یک مجموعه کوچک هستیم توانسته‌ایم به عنوان یک تأمین کننده کوچک در راستای کمک به اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، گام‌های کوچکی برداریم.

  • نویسنده : احمد رضایی