موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور اصلاح شد/ ۱۴ مرداد ۹۶ آغاز فعالیت شوراهای پنجم
موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور اصلاح شد/ ۱۴ مرداد ۹۶ آغاز فعالیت شوراهای پنجم

نمایندگان مردم درخانه ملت جهت تأمین نظر شورای نگهبان موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را اصلاح کردند. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۵ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از […]

نمایندگان مردم درخانه ملت جهت تأمین نظر شورای نگهبان موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را اصلاح کردند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۵ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح موادی از آن موافقت کردند.

گفتنی است ماده ۳ قانون موضوع ماده (۱) به شرح زیر اصلاح شد:

ماده ۳- دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا ۴ سال می باشد که از ۱۴ مرداد ماه شروع و در ۱۳ مرداد ماه ۴ سال بعد خاتمه می‌یابد.

تبصره- دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۶ خاتمه یافته و دوره پنجم این شوراها از ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۶ آغاز می‌گردد.

بر اساس اصلاحات صورت گرفته در ماده مذکور نمایندگان با ۱۹۵ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در مجلس با آن موافقت کردند.

همچنین نمایندگان با ۱۵۱ رأی موافق، ۵۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس با حذف بند (ب) ماده (۱۹) قانون موضوع ماده (۵) طرح مذکور که در مورد خرید و فروش آرای برخی افراد بود، موافقت کردند.

گفتنی است ماده (۱۶) طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و وظایف شورای اسلامی کشور با نظر نمایندگان جهت بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد چرا که در تبصره (۳) این ماده نحوه رسیدگی به شکواییه داوطلبان مورد بحث بود.

همچنین تبصره (۸) ماده (۷۱ مکرر) موضوع ماده (۱۹) نیز به شرح زیر اصلاح شد که بر اساس آن در صورت تخلف هر یک از اعضای هیأت تحقیق و تفحص با تأیید جلسه مشترک اعضای هیأت و هیأت رئیسه شورا فرد متخلف به هیأت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای استان معرفی می‌گردد