مهرعلیزاده: ۱ میلیون در ماه به خانواده‌های پنج دهک پایین جامعه پرداخت می‌کنم
مهرعلیزاده: ۱ میلیون در ماه به خانواده‌های پنج دهک پایین جامعه پرداخت می‌کنم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محسن مهرعیلزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مورد برنامه‌‌های خود سخن گفت. محور سخنان مهرعلیزاده در این برنامه: – این خیلی بد است که دل مردم را خوش کنیم که می‌خواهیم یارانه به آن‌ها بدهیم. امروز وعده‌هایی که برخی نامزدها در […]

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محسن مهرعیلزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مورد برنامه‌‌های خود سخن گفت.

محور سخنان مهرعلیزاده در این برنامه:

– این خیلی بد است که دل مردم را خوش کنیم که می‌خواهیم یارانه به آن‌ها بدهیم. امروز وعده‌هایی که برخی نامزدها در مورد یارانه‌ها می‌دهند٬ باید منابع آن مشخص شود. ما نباید فرهنگ نیازمند نگه داشتن مردم به دولت را حفظ کنیم و توسعه دهیم.

– متاسفانه قانون هدفمندی یارانه ها به صورت کامل اجرا نشد، با توجه به گذشت یازده سال از مبلغ یارانه ها  واریز یارانه تبدیل به یک منت شده است.

– در استان‌های محروم برخی خانواده ها با همین یارانه ۴۵ هزار تومان زندگی میکنند؛ من به‌عنوان مسئول دولت خودم را مکلف به رسیدگی به این وضعیت می‌دانم.

– زمانی که پرداخت یارانه شروع شد، یازده دلار ارزش داشت و اندازه چهار وعده  غذایی بود الان شاید به یک وعده هم نرسد.

– مردم ایران خیلی بلندمرتبه تر از این هستند که وعده افزایش یارانه به آنها بدهیم. ما نباید فرهنگ نیازمند نگه داشتن مردم به دولت را همچنان حفظ کنیم و توسعه دهیم، بلکه باید با راهکارهایی نظیر افزایش شغل مردم این مشکل را برطرف کنیم.

– بر اساس محاسباتی که انجام دادم می‌توانیم یارانه پرداختی به ۵ دهک پایین جامعه را ۵ برابر کنیم.

– حداقل باید ۱ میلیون در ماه بتوانم در ماه برای پنج دهک پایین جامعه پرداخت کنم. سه دهک اول باید حذف شوند.

– باید از فعالیت‌های نامولد، مالیات بیشتری بگیریم و کسانی که مولد هستند از تشویق هایی برخوردار شوند. بخش عمده‌ای از مالیات را حقوق بگیران و کاسبی های جزء می‌دهند. ما اگر سیستم صحیح متصل به هم داشته باشیم فرار مالیاتی کمتر می‌تواند اتفاق بیفتد.

– اگر عدالت مالیاتی داشته باشیم کاسبی های کوچک می‌توانند تا چند سال مالیات ندهند.

– اگر ریشه رانت را از بین ببریم می توانیم عوارض آن را جلوگیری کنیم. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومان است تولید کننده طعم شیرین اختلاف قیمت زیر زبانش می رود به سمت دلالی می رود.

– گوشت در قیمت جهانی سه یورو است حتی به قیمت آزاد یورو زیر ۹۰ تومان می شود اما قیمت  گوشت در ایران بیشتر است.

– اسم دولتم را دولت زندگی و دولت سوم اصلاحات گذاشته‌ام.

– دیدید در دولت آقای خاتمی در طول آن هشت سال نرخ ارز از ۵۰۰ تومان ماکسیمم به ۸۱۰ تومان رسید. در حالی که در دولت بعدی سه برابر شد و در دولت های بعدی ۳/۵ برابر شد. 

– در دولت من نرخ تورم در سه و چهار ماه اول تثبیت می شود اما در ماه‌های بعدی کم کم پائین می‌آید.

– من عملگرا هستم و با درک صحیح می گویم، مسأله بورس یک بازار امنی برای سرمایه گذاری و یک محمل خوبی برای جذب نقدینگی و هدایت نقدینگی به سمت تولید است. 

– یکی از روش هایی که از تورم جلوگیری می کند همین بورس است اما در جایی که باید مداخله دولت را داشته باشیم، ارگان های غیر مسئول وارد اقتصاد می شوند و بعد برای اینکه به رانت برسند وارد این بازارها می شوند.

– ما بایستی حداکثر کردن تولید و کار را مهم قرار دهیم. سهامداران عمده سه تا چهار برابر ارزش سهامشان پول بدست آوردند. مداخله قدرت های صاحب پول بورس را خراب کردند. مداخله دولت در بورس فقط در زمان شکست بازار باید اتفاق بیفتد.

– برای مبارزه با فساد باید فرصت های رانتی را از بین ببریم، شفاف و روشن باید همه چیز به مردم گفته شود. یک بروکراسی قجری در کشور داریم و یک عده را خودی می دانیم و اطلاعات در یک رده ای می آید و می رود.

– خود رانت اطلاعات یکی از بدترین رانت ها است. خود اطلاعات یک رانت است. یک سازمان شفافیت اطلاعات را باید درست کنیم. امنیتی ها کار امنیتی و نظامی ها کار نظامی خود را کنند، کار اقتصادی باید شفاف باشد.

– سازمان شفافیت اطلاعات مکلف است در یک شبکه ای این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد. مردم که پشت چراغ قرمز هستند هر لحظه بر روی تابلوی LED باید ببینند امروز درآمد نفتی ما چقدر است، ارز ۴۲۰۰ تومانی که در دولت بنده اختصاص آن تمام می شود چقدر پرداخت شده، نرخ ها چقدر است.

– اگر از یک سامانه ملی با رویکرد افشای اطلاعات کلان اقتصادی در دسترس عموم استفاده کنیم خود دولت و بنده رییس دولت هم نمی توانم چیزی را قایم کنم. مردم بهترین ناظر هستند.

– اگر ریشه رانت را از بین ببریم میتوانیم جلوی عوارض آنی را بگیریم؛ وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی آمد، حتی تولیدکنندگانی که برای واردات مواد اولیه  از این ارز استفاده کردند طعم شیرین این ارز را احساس کردند و با تعطیل کردن تولید خودبه سمت دلالی روی آوردند. ما چرا باید دلار دولتی مردم را به واردکنندگان بدهیم اما مردم باز هم اجناس را با قیمت گران بخرند.

– اعطای کمک‌های ریالی و کنترل قیمت‌ها راه حل جایگزین تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی است. معتقدم اگر صنوف و نهادهای مردمی مرتبط را مسئول کنترل قیمت ها کنند بهتر به نتیجه می‌رسیم و دولت می‌تواند در برخی موارد خودش یارانه‌هایی اعمال کند.

– تسهیلات ارزان جهت در اختیار قراردادن مسکن ارزان را در برنامه داریم. بنظر من مسکن مهر طرح بدی نبود و می‌توان با طرف کردن مشکلات آن، طرح را در کوتاه مدت ادامه داد. در دراز مدت نیز می‌توان به بخش خصوصی اجازه داد تا جهت ساخت مسکن ارزان زیر نظر دولت فعالیت کنند.

– اینکه یکی پراید سوار می‌شود و دیگری سفره را می‌تکاند درست نیست؛ اجازه دهید کار را به اهلش بسپاریم. بعد از ۴۲ سال مردم هنوز پای انقلاب‌شان ایستاده‌اند و توقعاتی دارند؛ امکانات کشور هم خیلی زیاد است.

–  بس کنید این حابت عوام فریبی و نخبه کشی را؛ از آن طرف اسرائیل می‌آید در تهران دانشمند ما آقای فخری زاده عزیز را ترور می‌کند و آمریکا در عراق قاسم سلیمانی عزیز را شهید می‌کند؛ ما هم از این طرف داریم نخبگان و بزرگان خود را شهید می‌کنیم و از بین می‌بریم؛ باید سعی کنیم با مردم رو راست و صاف باشیم و از بی برنامگی پرهیز کنیم.

انتهای پیام/