منطقه فسیلی مراغه بهشت فسیل شناسان جهان
منطقه فسیلی مراغه بهشت فسیل شناسان جهان

[ad_1] منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل مهره داران ۷ تا ۱۲ میلیون ساله به بهشت فسیلی جهان شهرت دارد. به گزارش قلم پرس،از مراغه، منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل مهره‌داران ۷ تا ۱۲ میلیون ساله به بهشت فسیلی جهان شهرت دارد و نخستین فسیل‌ها از این منطقه ۱۷۰ سال […]

[ad_1]


منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل مهره داران ۷ تا ۱۲ میلیون ساله به بهشت فسیلی جهان شهرت دارد.

به گزارش قلم پرس،از مراغه، منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل مهره‌داران ۷ تا ۱۲ میلیون ساله به بهشت فسیلی جهان شهرت دارد و نخستین فسیل‌ها از این منطقه ۱۷۰ سال پیش توسط روس‌ها استخراج شد.

از زمان شناسایی این منطقه دیرینه‌شناسان بسیاری در آن کاوش‌های فسیلی انجام داده‌اند و در این کاوش‌ها فسیل‌های با ارزشی استخراج شده که امروز زینت‌بخش برخی موزه‌های دیرینه‌شناسی دنیاست.

منطقه فسیلی مراغه با شهرت و اعتبار جهانی این روزها تنها صاحب دو موزه کوچک فسیلی است. وجود ظرفیت بالای فسیلی در محدوده‌ای به وسعت ۴۰ هزار هکتار در مراغه، زمینه خوبی را برای ایجاد موزه‌های و مرکز تحقیقاتی فسیل فراهم کرده است.

برای احیای این منطقه از ۱۵ سال پیش ساخت مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی آغاز شده ولی با نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت نیمه تمام است.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه، در ۸ مرحله کاوش صورت گرفته از سال ۸۴ در منطقه فسیلی مراغه تاکنون ۲ هزار ۶۰۰ قطعه فسیلی به دست آمده است.

غلامرضا زارع افزود: منطقه مراغه ۷ تا ۱۲ میلیون سال قبل زیستگاه حیوانات وحشی مهره‌دار از جمله، فیل، زرافه، کرگدن، آهو، ببر دندان شمشیری و اسب‌های پا کوتاه و برخی انواع دایناسور بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عملیات ساخت مرکز تحقیقات فسیل از سال ۸۶ آغاز شده و هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سوم آبان از سوی انجمن دیرینه شناسی ایران روز ملی فسیل نامگذاری شده است.

انتهای پیام/۶۰۰۰۷/س


[ad_2]