مطالبه شفافیت از سوی مردم را باید به فال نیک گرفت
مطالبه شفافیت از سوی مردم را باید به فال نیک گرفت

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: مطالبه شفافیت از سوی مردم را باید به فال نیک گرفت. وی با بیان اینکه موضوع شفافیت چند سالی است که خوشبختانه مجدانه پیگیری می‌شود، افزود: شفافیت حق مسلمی است که به دلیل اعتمادی که اوایل […]

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: مطالبه شفافیت از سوی مردم را باید به فال نیک گرفت.

وی با بیان اینکه موضوع شفافیت چند سالی است که خوشبختانه مجدانه پیگیری می‌شود، افزود: شفافیت حق مسلمی است که به دلیل اعتمادی که اوایل انقلاب مردم به مسؤلان داشته اند تابحال مغفول مانده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: با گذشت زمان و متأسفانه خیانت برخی مسئولان در بیت المال و پرداختن به رانت و رانت بازی روز به روز خلاء آن بیش از پیش احساس می‌شود.

بوترابی همچنین خاطرنشان کرد: گذشته از این مطلب همه ما مسؤلین بنوعی با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم به اینجا رسیده ایم و حق آنها است که بدانند طی دوران مسؤلیت‌ دارایی ما چقدر شده، آیا از مقام خود سوء استفاده کرده ایم یا نه.

وی در همین راستا بیان کرد: شفافیت باید در مجلس، دولت، قوه قضائیه شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت و همه جا حاکم شود زیرا اگر شفافیت حاکم شود دیگر شخص زیر نظر مستقیم مردم است.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: شفافیت در هسته مرکزی منابع مالی کشور یعنی دولت باید باشد که تاکنون نبوده یعنی مردم بطور زنده جلسات و تصمیم گیری های هیئت وزیران را ببینند و قضاوت کنند. 

ابوترابی همچنین تصریح کرد: با این حال ما نمایندگان مردم نباید منتظر دولت بمانیم و باید از خودمان شروع کنیم؛ طبق سیره امیرالمؤمنین و سخنان رهبر معظم انقلاب هم شفافیت باید در همه امور بجز اسرار نظامی حاکم باشد البته ان هم در تصمیم سازی ها و نه اموال و دارایی‌هایشان
بنده هم به نوبه خود اموال خود را، هم به مردم هم به قوه قضائیه اعلام کرده ام و از مجلس دهم دنبال طرح شفافیت بوده ام.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس بیان کرد: با آن جو حاکم که حتی برخی نمایندگان به بنده خرده می‌گرفتند و از اینکه پیگیر بودم دست خودمان را برای مردم باز کنیم تعجب می‌کردند؛ یک روند غلطی که در مجلس و ساختار بودجه وجود دارد این است که نماینده ها عادت دارند با وزیران یا دیگر نهادها که باید مستقل و قاطع برخور و نظارت کنند  این کار را نمی‌کنند یا طرح استیضاح وزیری را امضاء می‌کنند و بعد با گرفتن امتیاز امضاء خود را پس می‌گیرند.

ابوترابی همچنین خاطرنشان کرد: این معضل شاید برای نمایندگان کلان شهرها ملموس نباشد زیرا عموما کلان شهرها بودجه عمرانی خود را هر ساله بصورت ثابت دارند، این وسط نمایندگان شهرستان‌ها هستند که طبق قانون نانوشته باید بدنبال گرفتن اعتبار برای عمران شهر باشند وظیفه‌ای که طبق قانون برعهده نماینده دولت و فرمانداری است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: در مطالعات شفافیت که من دنبال می‌کردم این پروسه مریض مانعی بزرگ بر سر راه بود که باید راه حلی برای آن پیدا می‌شد یعنی نماینده خیالش بابت بودجه عمرانی شهرش راحت باشد و با حرّیت کامل و تمرکز کامل به وظیفه تخصصی خود یعنی قانون گذاری و نظارت بپردازد.

ابوترابی همچنین تصریح کرد: این شد که از شش سال پیش بنده طرحی تدوین کردم با عنوان مدیریت جامع شهری و روستایی که یکی از مزایای آن این است که تماماً بودجه به شوراها و شهردار سپرده شده است البته آن هم با نظارت مستقیم مردم بر شورا. این باعث می‌شود بودجه هم در جایی که واقعاً نیاز شهر است خرج شود زیرا شهردار بیشتر مشرف به مسائل شهر است. با این روش نماینده دیگر لازم نیست بدنبال وزرا و تخلفات و پنهان کاری برای رأی خود برود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر هم اصلاح ساختار بودجه نویسی کشور است که توسط کمیسیون اقتصادی مجلس تدوین شده است، طرحی که در مجلس های قبل نهایتا ۵۰ امضاء داشت اکنون کلیات آن رأی آورده و جزئیات در کمسیون آیین نامه نگارش شده است که به احتمال زیاد در اواخر این ماه یا اوایل ماه آینده طبق روند کمسیون به صحن می‌آید و با رای بالا ان شاء الله تصویب می‌شود.

انتهای پیام/