مشکلات ناشی از تعیین مهریه‌های سنگین بار مالی به دولت تحمیل می‌کند
مشکلات ناشی از تعیین مهریه‌های سنگین بار مالی به دولت تحمیل می‌کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تعیین مهریه سنگین را همچون شمشیر دولبه‌ای دانست که هم زنان را در پی عدم دریافت آن متضرر می‌کند و هم مردان را روانه زندان می‌کند. به گزارش قلم پرس، زهرا ساعی در رابطه با پیشنهاد طرح همسان‌سازی درآمد و مهریه که از سوی رئیس ستاد دیه به کمیسیون اجتماعی پیشنهاد […]

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تعیین مهریه سنگین را همچون شمشیر دولبه‌ای دانست که هم زنان را در پی عدم دریافت آن متضرر می‌کند و هم مردان را روانه زندان می‌کند.

به گزارش قلم پرس، زهرا ساعی در رابطه با پیشنهاد طرح همسان‌سازی درآمد و مهریه که از سوی رئیس ستاد دیه به کمیسیون اجتماعی پیشنهاد شده است گفت: به تازگی تعداد زندانیان مهریه تا حدود ۴۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است، و این در حالی است که پیش از این تعداد آنها ۲۵۰۰ نفر بود، بنابراین افزایش چشمگیری داشته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: افزایش نرخ سکه و تلاطم موجود در این بازار باعث شده افرادی که برای پرداخت مهریه به دادگاه احضار شده‌اند، نتوانند دیون خود را پرداخت کنند.

بررسی ابعاد حقوقی و اجتماعی مهریه در مجلس

ساعی با یادآوری اینکه کمیسیون قضایی حقوقی از بُعد حقوقی و کمیسیون اجتماعی از بُعد اجتماعی به بررسی این موضوع پرداخته‌اند، خاطرنشان کرد: دریافت مهریه حق خانم‌ها بوده که از زمان عقد برگردن همسران آنها است و بسته به نوع ثبت آن عندالمطالبه یا عندالاستطاعه است، اما موضوع دیگری که در رابطه با مهریه وجود دارد، ضرورت توجه به فرهنگسازی است که باید بیشتر روی آن کار شود.

وی تصریح کرد: تعیین مهریه سنگین نه تنها برای آقایان مشکل ایجاد می‌کند، بلکه خانم‌ها نیز در پی نبود توانایی مالی در همسرانشان برای پرداخت مهریه متضرر می‌شوند، بنابراین تعیین مهریه سنگین، ثمره‌ای برای آنها ندارد، از سوی دیگر موضوع مهریه ماهانه تعداد زیادی از جوانان را روانه زندان می‌کند.

فرهنگ تعیین مهریه نیاز به اصلاح دارد

ساعی در تشریح نحوه فرهنگسازی برای تعدیل نحوه تعیین مهریه‌ها یادآورشد: خانواده‌ها باید متناسب با دارایی جوانان اقدام به تعیین مهریه کنند و این موضوع باید در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه شود، ضمن اینکه مهریه‌ای که تعیین می‌شود همان زمان عقد پرداخت شود تا بعد از آن با تغییر نرخ سکه به یک چالش مهم در زندگی مشترک افراد تبدیل نشود.

وی افزود: بی‌تردید تعیین مهریه‌های سنگین هم خانواده خانم‌ها را که نمی‌توانند آن را دریافت کنند با مشکل مواجه کرده و هم خانواده آقایان را به دلیل تعیین مجازات حبس با مشکل جدی مواجه می‌کند که در نهایت آسیب‌های اجتماعی متعددی را هم به همراه دارد.

عضو فراکسیون زنان مجلس، بیان کرد: هم‌اکنون مجلس به دنبال تدوین طرحی است که مهریه متناسب با دارایی‌های مرد قابل پرداخت باشد، اما فرهنگسازی در این زمینه از اهمیت بیشتری برخوردار است، به گونه‌ای که نوسانات بازار سکه موجب تزلزل بنیان خانواده‌ها نشود.

شکایت مهریه همزمان به خانواده‌ها، دولت و دستگاه قضایی لطمه می‌زند

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: مشکلات ناشی از تعیین مهریه‌های سنگین هم بار مالی به دولت تحمیل می‌کند، چرا که افزایش تعداد زندانیان نیاز به تخصیص اعتبارات بیشتری به این بخش دارد، همچنین موجب افزایش تعداد پرونده‌ها در دستگاه قضایی شده و یک چرخه معیوبی را ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: آنچه مسلم است اسلام با هدف تحکیم خانواده‌ها و تامین امنیت خانم‌ها مهریه را قرار داده است، اما متاسفانه در شرایط کنونی به یک مشکل اجتماعی تبدیل شده است./