مسکو: تفاهم ایران و آژانس بستری برای احیای برجام است
مسکو: تفاهم ایران و آژانس بستری برای احیای برجام است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) ضمن استقبال از تمدید یک ماهه تفاهم ماه فوریه (اسفند ماه ۹۹) ایران و آژانس تأکید کرد که این اقدام بستری را برای تداوم مذاکرات به منظور احیای برجام فراهم می‌آورد. بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، زاخارووا با صدور […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) ضمن استقبال از تمدید یک ماهه تفاهم ماه فوریه (اسفند ماه ۹۹) ایران و آژانس تأکید کرد که این اقدام بستری را برای تداوم مذاکرات به منظور احیای برجام فراهم می‌آورد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، زاخارووا با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که تمدید تفاهم ایران و آژانس، فضای سیاسی را برای مذاکرات فشرده درباره برجام فراهم آورده است.

وی در این خصوص گفت که مسکو از تمدید «تفاهم موقت فنی» بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که فضای سیاسی برای تداوم مذاکرات فشرده در خصوص اجرای برجام ایجاد فراهم می‌آورد، استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص ادامه داد: «ما از حصول این توافقات استقبال می‌کنیم. ما بر این باوریم که این توافقات فضای سیاسی برای تداوم مذاکرات فشرده با هدف تضمین اجرای پایدار و کامل برجام برای حل مسئله هسته‌ای ایران به وجود می‌آورد».

زاخارووا در ادامه با استقبال از تداوم همکاری ایران و آژانس گفت: «همکاری نزدیک بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در زمینه راستی‌آزمایی یک عامل ثبات‌بخش مهم محسوب می‌شود و تضمینی برای پیش‌بینی و شفافیت برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تضمینی برای عدم وجود خطر اشاعه مرتبط با آن است».

وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به آغاز دور جدیدی از مذاکرات «وین» برای احیای برجام که قرار است امروز (سه‌شنبه) از سرگرفته شود، ابراز امیدواری کرد: «روسیه امیدوار است که در دور جدید مذاکرات برای احیای برجام، در خصوص اقدامات متقابل آمریکا و ایران پیشرفت‌هایی حاصل شود».

این بیانیه می‌افزاید: «اقدامات ایالات متحده و ایران باید هماهنگ و مطابق با متن توافق هسته‌ای ایران باشد».

تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای ادامه ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس حداکثر تا یک ماه دیگر، دیروز (دوشنبه) از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.

براساس این تصمیم، داده‌های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی‌شود. داده‌های یک ماه پیش روی نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند و در رابطه با حذف یا انتقال داده‌ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوم اسفند ماه سال گذشته و پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. سازمان انرژی اتمی، آژانس را مطلع کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد و یک تفاهم فنی دوجانبه موقت نیز حاصل شد.

براساس ضمیمه فنی تفاهم مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران برای مدت تا سه ماه اجازه داد تا دوربین‌های نصب شده در ۸ تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ و به کار خود ادامه دهد و همچنین در این مدت سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ کند.

انتهای پیام/