مسوولان آستانه تحمل نقدپذیری خود را تقویت کنند/ شکایت از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران فضای خوبی در افکار عمومی ایجاد نمی‌کند
مسوولان آستانه تحمل نقدپذیری خود را تقویت کنند/ شکایت از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران فضای خوبی در افکار عمومی ایجاد نمی‌کند

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مسوولان آستانه تحمل نقدپذیری خود را تقویت کنند، گفت:شکایت از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران فضای خوبی در افکار عمومی ایجاد نمی‌کند. به گزارش قلم پرس، وحید زینالی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص وظایف رسانه‌ها اظهار کرو: رهبر انقلاب چندی پیش برای مطبوعات سه وظیفه […]

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مسوولان آستانه تحمل نقدپذیری خود را تقویت کنند، گفت:شکایت از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران فضای خوبی در افکار عمومی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش قلم پرس، وحید زینالی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص وظایف رسانه‌ها اظهار کرو: رهبر انقلاب چندی پیش برای مطبوعات سه وظیفه عمده  نقد و نظارت، اطلاع‌رسانی صادقانه و شفاف همچنین طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه را قائل شده و فرمودند، “معتقدم که آزادی قلم و بیان حقِ‌ مسلم مردم و مطبوعات است”.

وی تاکید داشت: رسالت رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران پرداختن به نقادی با رعایت اصول تعریف شده ژورنالیستی و رعایت اخلاق حرفه‌ای است و این، مسوولان هستند که باید آستانه تحمل نقدپذیری خود را بالا ببرند.

زینالی با طرح این ادعا که آستانه تحمل برخی مسوولان آذربایجان‌شرقی در مقایسه با مسوولان استان‌های دیگر بسیار پائین است، گفت: ضرورت دارد برای تسریع در امر توسعه استان، مدیران محلی نسبت به انتقادات مواضع بهتری بگیرند.

وی با بیان اینکه شکایت از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران فضای خوبی در افکار عمومی ایجاد نمی‌کند، افزود: سوال اساسی اصحاب رسانه این است که چرا دستگاه‌های اداری از ظرفیت ارائه جوابیه در مواردی که مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، استفاده نمی‌کنند.

این فعال رسانه‌ای آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: اتخاذ و تدوام رویه غیرموثر شکایت از روزنامه‌نگاران منتقد توسط برخی دستگاه‌های اداری، برخوردی غیرمنصفانه با این قشر زحمتکش است که فاصله بین مسوولان و رسانه‌ها را بیشتر می‌کند.

زینالی در ادامه گفت: نقد در رسانه‌ها باید منصفانه، سازنده و همراه با ارائه راهکار باشد، فرق زیادی بین نقد منصفانه و تخریب وجود دارد، آنچه که امروز رسانه‌های آذربایجان‌شرقی نیازمند آن هستند، جاده‌ای دو طرفه‌ای است تا فضای نقد و گفتمان در یک سو و وظیفه اطلاع‌رسانی در سوی دیگر آن جریان داشته باشد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها صدای مردم هستند؛ افزود: مدیران باید آستانه تحمل خود را در خصوص انتقادات رسانه‌ها بالا ببرند و به کوچکترین انتقاد،واکنش منفی نشان ندهند چرا که انتقاد سازنده رسانه‌ها همواره موجب پویایی نهادهای اجرایی شده و فساد را از مدیران دور می‌کند.

عضو هیات منصفه مطبوعات آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: رسانه‌های منتقد بیشترین کمک را به مدیران می‌کنند و شایسته نیست مورد عتاب و خطاب قرار گیرند.

وی تصریح کرد: مدیران و مسوولان باید به رسانه‌ها به عنوان ابزار توسعه و نه ابزار تقابل، نگاه کنند که در این صورت اهداف توسعه‌ای در جامعه و کل ساختارهای آن قابل دستیابی است.

زینالی هشدار داد: تداوم سخت‌گیری‌ها نسبت به انتقادهای رسانه‌ای در آذربایجان‌شرقی، نشریات را به آگهی‌نامه‌ها و بولتن‌های ادارات تبدیل خواهد کرد که با اصل استقلال و آزادی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران منافات دارد.

زینالی با اشاره به اینکه دکتر اسماعیل جبارزاده،معاون سیاسی وزارت کشور و استاندار سابق آذربایجان‌شرقی در مراسم روز خبرنگار سال ۹۵ در جمع خبرنگاران اظهار داشته بود، “هیچ یک از مدیران دولتی حق شکایت از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان را ندارند و در صورت مشاهده موارد این چنینی، با مدیر متخلف برخورد می‌کنم”، گفت: با توجه به شناختی که از دکتر خدابخش استاندار آذربایجان‌شرقی سراغ داریم حتما ایشان نیز همان رویه را پیش خواهند گرفت.

وی به سخنان استاندار آذربایجان‌شرقی در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در استان با وی اشاره کرد و افزود: دکتر خدابخش در  این دیدار با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه همچنین بحث نقد و انتقاد بیان کرد که نقد سازنده در جامعه باید باشد چرا که بدون نقد تکامل ایجاد نمی‌شود، هدف رسانه تنها مجیزگویی یا تعریف و توصیف نیست، اگر این‌گونه باشد که دیگر نیازی به رسانه نبوده و روابط عمومی‌ها می‌توانند یک‌طرفه این کار را انجام بدهند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری و تلاش اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان شرقی و اداره کل ارشاد استان، بیشتر شکایت‌ها تنها در مرحله شکایت مانده و پس گرفته شده است.

عضو هیات منصفه مطبوعات آذربایجان‌شرقی گفت: به غیر از دو مورد پرونده در سال ۹۶ که آن هم مربوط به سال ۹۵ مربوط می‌شد، پرونده‌ای در دادگاه مطبوعات در استان مطرح نشده است.