مسعود پزشکیان: محدود کردن، شکاف‌ها را عمیق‌تر می‌کند
مسعود پزشکیان: محدود کردن، شکاف‌ها را عمیق‌تر می‌کند

نایب رییس مجلس، در واکنش به اعمال محدودیت‌های جدید برای «سیدمحمد خاتمی» گفت: با محدود کردن افراد باعث عمیق‌تر شدن شکاف در جامعه می‌شویم و با نفی واقعیت‌ها نمی‌توانیم با عدالت رفتار کنیم. به گزارش قلم پرس به نقل از انصاف نیوز ،مسعود پزشکیان گفت: امروز در کشور پیش از هرچیزی به وحدت، انسجام و […]

نایب رییس مجلس، در واکنش به اعمال محدودیت‌های جدید برای «سیدمحمد خاتمی» گفت: با محدود کردن افراد باعث عمیق‌تر شدن شکاف در جامعه می‌شویم و با نفی واقعیت‌ها نمی‌توانیم با عدالت رفتار کنیم.

به گزارش قلم پرس به نقل از انصاف نیوز ،مسعود پزشکیان گفت: امروز در کشور پیش از هرچیزی به وحدت، انسجام و آرامش نیاز داریم؛ هر حرکتی که باعث شود این انسجام و آرامش از بین برود و یا شکاف اختلاف عمیق‌تر شود به نفع مملکت، ولایت و حکومت اسلامی نیست و برعکس به نفع دشمن است؛ این هم از نظر کتابی، سنتی و قرآنی است و هم علمی و کارشناسی.

مسعود پزشکیان با بیان این‌که تمام دعوای پیامبران بر این بود که زیر پرچم توحید و «لا اله الا الله» موضع گیری کنند، فضای لازم برای این کار را تحمل و پذیرش مخالف دانست و با اشاره به رفتار پیامبران گفت: زمانی که خداوند حضرت موسی را برای مبارزه با فرعون فرستاد او می‌گوید «رب اشرح لی صدری»، به معنی این که خدایا سینه‌ام را باز کن، بدین معنی که صبرم را زیاد کن و همچنین خداوند به رسول اکرم (ص) می‌فرماید «الم نشرح لک صدرک»، به این معنی که سینه‌ی تو را باز کردیم، یعنی به تو تحمل و شکیبایی زیادی دادیم.

پزشکیان افزود: ما تحمل نداریم و یکدیگر را پس می‌زنیم و این به نفع جامعه نیست؛ همه اشتباه دارند و کسی بی نقص نیست و هنر این است که مزیت‌ها را بگیریم و عیب‌های یکدیگر را کم کنیم و این هنر نیست که از عیب‌های هم نگذریم و در جهت عمیق‌تر شدن شکاف‌ها در جامعه تلاش کنیم.

او در ادامه گفت: شخصی که دو دوره رییس جمهور شده است و عده‌ای طرفدار او هستند و چه بخواهیم و چه نخواهیم، مقبولیت دارد را محدود می‌کنیم، در حالی که این امر، عقده‌ها و گره‌ها را در جامعه باز و عمیق‌تر می‌کند، که به نفع مملکت نیست و از این شکاف، بیشتر دشمن سود می‌برد تا دوست، و در این میان عده‌ای که هیچ‌کدام از ما را نمی‌خواهند آتش‌بیار معرکه می‌شوند و قضیه را بدتر می‌کنند.

وی با اشاره به بحران منطقه و حضور و جنجال آفرینی‌های ترامپ و همچنین کشتاری که مسلمانان نسبت به هم دارند، گفت: انصاف نیست کسی که از بیرون نگاه می‌کند ببیند ما تحمل یکدیگر و تحمل مسوولینی که کشور را اداره کرده‌اند نداشته باشیم.

نایب رییس اول مجلس گفت: چند روز پیش شنیدم که یک رسانه‌ای را به خاطر این که عکس نخست وزیرهای کشور را زده بود، نخست وزیرهای کشور را زده بود، چون دو تا از اینها به نظر جایی فتنه‌گرند، کل رسانه را بستند! آیا می‌شود تاریخ را به این دلیل کتمان کرد؟! ما واقعیت را باید واقع ببینیم و نظر خود را بگوییم، مردم قضاوت خواهند کرد. ولی اگر بخواهیم مدام در حال کتمان باشیم و واقعیت‌ها را نبینیم، چطور می‌خواهیم مردم ما را قبول کنند؟ ما خودمان کتمان می‌کنیم واقعیت‌های موجود را؛ حالا فتنه‌گر بوده؟ منحرف بوده؟ بالاخره در این مملکت نخست‌وزیر بوده است. ما وقتی که می‌خواهیم سیر انقلاب و سیر حکومت را بگوییم، باید این اسم‌ها را ببریم. می‌شود یک قسمتی از تاریخ را به‌خاطر این‌که ما خوشمان نمی‌آید نبینیم و آن را کتمان کنیم؟ ما داریم این کار را می‌کنیم یا حداقل آدم احساس می‌کند که این اتفاق دارد می‌افتد. کسی که از بیرون به ما نگاه می‌کند چه می‌گوید؟

پزشکیان در ادامه گفت: جوانی که ایثار و آزادگی‌های ابتدای انقلاب و افرادی که برای آزادگی و انقلاب، زندگی خود را گذاشته بودند را ندیده و رفتار ما را می‌بیند، چه قضاوتی می‌کند؟ وقتی می‌بینند که از حضور شخصی که عده‌ای او را قبول دارند، در محافل و مجالس ممانعت می‌شود و تحمل شنیدن حرف‌های او را ندارند، چه فکر می‌کنند؟

وی در باره‌ی تلاش‌ها برای حل این موضوع گفت: من از روند، خبر ندارم و با شنیدن این خبر، متأسف شدم و اصلا نمی‌توانم بپذیرم که چرا ما این‌چنین برخوردهایی داریم و حتی اگر شخصی مستحق چنین رفتاری است با توجه به اینکه رسانه‌ها و تریبون‌ها در دست آنهاست، پس شفاف سازی کنند؛ اگر مبنا دارند، علم دارند و مستند دارند شفاف سازی کنند و مردم هم قضاوت می‌کنند.

نایب رییس مجلس با بیان اینکه قضاوت و عدالت در شیعه از اصول است، گفت: در عدالت نمی‌شود تقلید کرد؛ یعنی ما اول باید بپذیریم که خدا عادل است تا متوجه شویم که کارهای ما عادلانه است یا خیر. چرا ما می‌ترسیم که بگوییم «به این دلیل فلان کار را کرده‌ایم و این عدالت است»؟ شما که مبنا دارید، مستند دارید، خب بیایید بگویید، مردم هم قضاوت می‌کنند.

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره‌ی اینکه برای رفع این موضوع چه تلاشی کرده است، گفت: ما در کار قوه قضاییه دخالت نمی‌کنیم ولی گلایه و سؤال خود را با افرادی که با مجلس در ارتباط هستند در میان گذاشته‌ایم و نظر خود را صریح می‌گوییم و این به گوش افرادی که این روند را در پیش گرفته‌اند می‌رسد.

نایب رئیس مجلس در پایان گفت: مهم این است که با شفافیت و بر اساس عدالت و انصاف عمل کنیم. ما به مسجد کوفه رفته بودیم، در وسط حیا یک سنگی گذاشته بودند و می‌گفتند که این سنگ محل قضاوت است. من هر چقدر فکر کردم که «جلوی آفتاب، این سنگ، محل قضاوت»، یعنی چه؟ برایم سؤال بود که چرا امام علی (ع) در فضای باز و زیر آفتاب قضاوت می‌کرده است. این سؤال همراه من بود تا بعداً متوجه شدم این کار را انجام می‌داده، برای اینکه قضاوت باید در فضای آزاد باشد، همه ببینند، همه بشنوند؛ شفاف باشد، تا نگویند که مثلاً در اتاق بسته تصمیم گرفته‌اند و حکم دادند؛ حضرت علی که امام همه‌ی ما است، هر قضاوتی را در جلوی دید مردم، در جایی که بستر باز است انجام می‌داده است و این است که حضرت علی (ع) یک قاضی عادل است که آدم نسبت به ایشان عشق می‌ورزد و با تمام وجود قبولش دارد، برای این است که آدم احساس می‌کند که امامی که ما به او اعتقاد داریم، امامی بود که بر اساس عدالت و انصاف با همه برخورد می‌کرد. آیا اکنون ما می‌توانیم بگوییم کاری که کرده‌ایم بر این اساس است؟ آیا جامعه نسبت به این روند، این قضاوت را دارد؟ حتی اگر کار ما درست باشد، روندی که ذهنیت جامعه را به ضدیت با آن وامی‌دارد، نیاز به تأمل دارد؛ فکری کنیم، صبری کنیم، نگاهی کنیم؛ کاری نکنیم که آن چیزی که به دنبالش هستیم، که حکومت را حفظ کنیم و انقلاب را حفظ کنیم، این خودش باعث شود که انقلاب و حکومت سست شود.