مالک شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز دستگیر شد
مالک شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز دستگیر شد

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی از دستگیری مالک شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز به دلیل تخلفات متعدد و بی‌توجهی به تذکرات کمسیون کارگری و شورای تامین شهرستان تبریز خبر داد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، سعید شبستری خیابانی، اظهار داشت: دو سال است هم از طریق شورای تامین شهرستان تبریز و هم […]

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی از دستگیری مالک شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز به دلیل تخلفات متعدد و بی‌توجهی به تذکرات کمسیون کارگری و شورای تامین شهرستان تبریز خبر داد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، سعید شبستری خیابانی، اظهار داشت: دو سال است هم از طریق شورای تامین شهرستان تبریز و هم کمسیون کارگری استان تذکرات و توصیه های لازم را در جهت بهبود وضعیت شرکت بلبرینگ سازی به مالک این شرکت ارائه می‌دهیم، اما متاسفانه این فرد هیچ گاه تذکرات ما را جدی نگرفت.

وی افزود: ما بارها هشدار دادیم باید هر چه‌ زودتر مسائل و مشکلات کارخانه حل، بدهی‌های کارگران پرداخت و کارخانه به معنای واقعی فعال شود که گوش شنوایی نبود و تا به امروز هم زیر فشار شورای تامین شهرستان و کمسیون کارگری استان توانسته است سرپا باشد.

شبستری با بیان اینکه بلبرینگ‌سازی در گذشته از برندهای مطرح استان و کشور به شمار می رفت، اضافه کرد: متاسفانه در روزهای اخیر کنترل کارخانه به طور کامل از دست مدیرعامل خارج شده و این فرد هیچ کاری نمی‌توانست انجام دهد که در نهایت به دنبال مصوبه شورای تامین شهرستان تبریز این مالک متخلف با همکاری دستگاه قضائی و نیروی انتظامی دستگیر شد.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: ما همچنان موضوع را از طریق کمسیون کارگری شورای امنیت کشور پیگیری می‌کنیم و در آخرین جلسه این کمسیون دلائل و مستندات کافی مبنی بر نبود اهلیت، صلاحیت و توانمندی لازم در مالک شرکت را ارائه و درخواست کردیم شرکت بلبرینگ سازی توسط کمیته حمایت از صنایع اداره شود تا بتوانیم مجددا کارخانه را فعال کنیم.

وی اذعان داشت: زمانی بلبرینگ‌های شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز حرف اول را در کشور می‌زد و و حتی محصولات مشابه خارجی هم توان رقابت با این تولیدات با کیفیت را نداشتند اما امروز شاهد هستیم کیفیت بلبرینگ‌های تولیدی به شدت تنزل یافته است.

این مسؤول با بیان اینکه از دیگر تخلفات مدیرعامل شرکت این بود که بلبرینگ‌های چینی وارد می‌کرد و با برند بلبرینگ‌های تبریز به بازار عرضه می‌کرد که این اقدام این فرد در واقع خیانت به جان و مال مردم محسوب می‌شود؛ ادامه داد: فرد مذکور همچنین شرکت دیگری با استفاده از نام شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز خریداری کرده و بدهی زیادی هم بالا آورده بود.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: ما همه موارد را با همکاری دستگاه قضائی، نیروی انتظامی و اداره اطلاعات پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم حقوق کارگران را بدهیم و مجددا کارخانه را وارد چرخه تولید کنیم.

گزارش فارس حاکی است، تعدادی از کارگران و بازنشسته کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز در روزهای گذشته‌ مقابل کارخانه تجمع کرده‌اند.

این کارگران نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه مزد و حق بیمه (مرداد، شهریور و مهر) سال ۹۵ و عدم و معترض هستند.

همچنین جمعی از بازنشستگان این کارخانه که تعداد آنها در حدود ۳۰ نفر است و به تدریج از سال ۹۲  بازنشست شده‌اند به دلیل دریافت نکردن سنوات پایان کار در تجمع امروز حضور دارند.

این کارگران مدعی هستند، با وجود آنکه تاکنون چند نوبت مشکلات آنها در جلسات کمیسیون کارگری مطرح شده است اما هنوز گام موثری در جهت تامین خواسته‌های صنفی آنها برداشته نشده است.

شرکت بلبرینگ ایران (IBC) در هشتم آبان ماه ۱۳۴۸ با مشارکت شرکت SKF سوئد، تأسیس شده است. این شرکت، بلبرینگ و رولر برینگ‌های مخروطی را براساس مشخصات ارائه شده توسط ISO (سازمان استاندارد جهانی) تولید می‌کند. کارخانه شرکت با مساحت بیش از ۱۴ هکتار در شهر تبریز واقع شده و بالغ بر ۶/۳ میلیون عدد از بلبرینگ و رولر برینگ‌ مخروطی و همچنین بالغ بر ۱۲ میلیون عدد انواع ساچمه و رولرهای مخروطی در سایزهای مختلف تولید می‌کند. این کارخانه با پیشرفته‌ترین تکنیک‌های تولید با بهترین مشخصات کیفی و نظام کنترل کیفی بسیار قوی و دقیق تجهیز شده است و تمام تولیدات آن و دقت چرخشی برینگ‌های IBC مطابق استانداردهای جهانی است.