متن طرح تشکیل شورای کنترل هزینه‌ها و مقابله با تجمل‌گرایی در نهاد ریاست جمهوری
متن طرح تشکیل شورای کنترل هزینه‌ها و مقابله با تجمل‌گرایی در نهاد ریاست جمهوری

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح تشکیل شورای کنترل هزینه‌های غیر ضرور و مقابله با تجمل‌گرایی، در نهاد ریاست جمهوری، در مجلس تدوین شد. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس ضمن اعلام این خبر افزود: این طرح در قالب اصلاح قانون نظارت بر کاهش هزینه‌های غیر […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح تشکیل شورای کنترل هزینه‌های غیر ضرور و مقابله با تجمل‌گرایی، در نهاد ریاست جمهوری، در مجلس تدوین شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس ضمن اعلام این خبر افزود: این طرح در قالب اصلاح قانون نظارت بر کاهش هزینه‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی تدوین شده است.

متن کامل طرح اصلاح ماده (۱) قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی به شرح زیر است: 

عنوان طرح : 

طرح اصلاح ماده(۱) قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه های غیرضرور و جلوگیری از تجمل گرائی 

ماده واحده- ماده(۱) قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه های غیرضرور و جلوگیری از تجمل گرائی مصوب۱۳۷۰٫۹٫۲۷ به شرح زیر اصلاح میشود: 

«ماده۱ -در راستای کنترل هزینه‌های غیرضرور و حذف هر گونه تجملگرایی در دستگاههای اجرائی موضوع ماده(۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اطلاعات ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون شورای کنترل هزینه‌ها و جلوگیری از تجملگرایی و هزینه‌های غیرضرور با ترکیب، اختیارات و شرح وظایف و شروط زیر در نهاد ریاست جمهوری تشکیل میشود:  

الف- ترکیب شورا 

۱ -معاون اول رئیس جمهور (به عنوان رئیس شورا) 

۲ -وزیر امور اقتصادی و دارایی یا نماینده تام الاختیار وی (به عنوان دبیر شورا) 

۳ -رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یا نماینده تام الاختیار وی 

۴ -وزیر صنعت، معـدن و تجارت یا نماینده تام الاختیار وی 

۵ -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام الاختیار وی 

۶ -رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 

۷ -وزیر دادگستری 

۸ -وزیر ذیربط حسب مورد و به تشخیص و دعوت رئیس شورا

۹ -دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی( یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی) به عنوان ناظر به انتخاب مجلس شورای اسلامی.  

ب- وظایف شورا 

۱ -بررسی کلیه هزینه‌های هریک از دستگاههای اجرائی موضوع این ماده با حضور بالاترین مقام آن دستگاه یا نماینده تام الاختیار وی و تعیین مصادیق هزینه‌های ضرور و هزینه‌های غیرضرور، (ظرف مدت یکسال پس از تشکیل) 

۲ -بررسی و تأیید ضروری بودن هزینه‌های جدید پیشنهادی دستگاههای اجرائی 

۳ -تهیه آیین‌نامه حاوی تعیین مصادیق هزینه‌های ضروری و هزینه‌های غیرضرور دستگاههای اجرائی و پیشنهاد آن به هیأت وزیران جهت تصویب و ابلاغ به کلیه دستگاههای اجرائی 

۴ -تهیه و پیشنهاد لوایح اصلاحی جهت کاهش هزینه‌های جاری دستگاههای اجرائی به هیأت وزیران 

۵ -بررسی ضرورت برگزاری سمینارها، کنگره ها، بزرگداشت ها، گردهمایی‌های بین المللی توسط دستگاههای اجرائی و پیشنهاد آن جهت تصویب به هیأت وزیران و در مورد قوای مقننه و قضائیه با تأیید رئیس هر قوه امکان پذیر است. 

ج – دبیرخانه شورا در نهاد ریاست جمهوری مستقر میباشد. 

د- شورا میتواند جهت انجام وظایف محوله نسبت به تشکیل کمیته یا کمیته‌هایی مرکب از نمایندگان اعضای شورا اقدام نماید.  

و- جلسات شورا در سال اول تشکیل هر هفته یکبار و در سالهای بعد به صورت ماهانه تشکیل میشود.  

ز- دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور موظفند گزارش چگونگی اجراء و موارد تخلف از این قانون را هر سه ماه یکبار به رؤسای سه قوه و دبیرخانه شورا ارائه نمایند. 

ح- مسئولیت اجرای این ماده برعهده شخص رئیس جمهور است و در صورت اجرای ناقص آن یا استنکاف اجرای آن مشمول مجازات مذکور در ماده(۵۷۶ (قانون مجازات اسلامی میشود.» 

انتهای پیام/