مایک پمپئو:باید هزینه حضور قاسم سلیمانی در منطقه را بالا ببریم
مایک پمپئو:باید هزینه حضور قاسم سلیمانی در منطقه را بالا ببریم

وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی اساس و خصمانه واشنگتن علیه کشورمان گفت: قاسم سلیمانی در عراق و سوریه دردسر ایجاد می‌کند و ما باید برای مقابله با آنها هزینه را برای او و نیروهایش در منطقه بالا ببریم. به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، به نوشته نشریه نشنال، مایک پمپئو، […]

وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی اساس و خصمانه واشنگتن علیه کشورمان گفت: قاسم سلیمانی در عراق و سوریه دردسر ایجاد می‌کند و ما باید برای مقابله با آنها هزینه را برای او و نیروهایش در منطقه بالا ببریم.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، به نوشته نشریه نشنال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که در روزهای اخیر  به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای تقویت تحریم‌ها و جلب حمایت  برای یک اقدام مشترک علیه ایران  به  منطقه سفر کرده بود در گفت‌وگو با  این نشریه اماراتی  به تکرار ادعاهای خصمانه و واهی واشنگتن علیه کشورمان پرداخت.

پمپئو که برای اولین بار پس از انتصاب به عنوان  وزیر امور خارجه آمریکا به امارات متحده عربی رفته بود در این سفر درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران و لزوم یک اقدام بین المللی برای مقابله با این کشور رایزنی کرد. وی به نشریه نشنال گفت که هزینه حضور نیروهای پاسداران ایران و به  ویژه قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در منطقه باید افزایش یابد.

وی مدعی شد قاسم سلیمانی در حال دردسر ایجاد کردن در عراق و سوریه است و ما باید هزینه را برای او و نیروهایش، به ویژه برای شخص او در منطقه بالا ببریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه درباره عراق و تشکیل دولت جدید در این کشور مدعی شد : ما در حال همکاری نزدیک با عراقی‌ها هستیم تا اطمینان یابیم همچنان که آنها در مسیر ایجاد دولت  خود قرار دارند آنچه آمریکا برای عراقی‌ها می خواهد  یک عراق بادولت عراقی است نه اینکه تحت نفوذ ایران باشد بلکه متشکل از گروه‌های مختلف شامل کردها ، سنی‌ها و شیعه‌ها باشد. ما  می خواهیم که صدای همه در یک دولت ملی عراقی شنیده شود که به ایجاد عراقی قوی ، مستقل  و مستحکم به علاوه موفق از نظر اقتصادی منجر شود.

پمپئو همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راه‌هایی برای مقابله با ایران وجود دارد گفت: راه‌های زیادی است، اول اینکه یک مخالفت متحد بسیار اهمیت دارد. این یکی از دلایلی است که من اینجا حضور دارم. ما شرکای بزرگی در امارات داریم. ما شراکت بزرگی با سعودی‌ها و بحرینی ها داریم. بسیاری از کشورها در حال نشان دادن آن چیزی هستند که ما خواهانش هستیم؛ اینکه ایران به یک کشور نرمال‌تر تبدیل شود. ابزارهایی که استفاده می‌کنیم مختلف هستند. این ابزارها اغلب دیپلماتیک می باشند.

 وی ادامه داد: شما شاهد تلاش‌های آمریکا برای تحریم و استفاده از ابزارهای اقتصادی هستید. ما همچنین آماده‌ایم زمانی که ایران کارهایی شبیه پرتاب موشک انجام می‌دهد به طور نظامی از منطقه دفاع کنیم.

وزیر امور  خارجه آمریکا  در پاسخ به سوالی در باره تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز گفت: آمریکا به طور کاملا شفاف مشخص کرده است ما می‌خواهیم اطمینان یابیم که تمام خطوط دریانوردی کماکان باز هستند این سیاست همیشگی آمریکا بوده است و ما آماده ایم از این مسئله اطمینان یابیم.

پمپئو درباره خر وج آمریکا از برجام و اینکه ممکن است واشنگتن به توافق جدید با ایران دست یابد گفت که اگر چنین  احتمالی وجود داشته باشد قطعا توافق محدود به فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهد بود.

وی در ادامه مدعی شد:‌ اگر توافق دیگری وجود داشته باشد کاملا متفاوت خواهد بود.  چنین توافقی همیشگی  خواهد بود نه موقت . این توافق یک رژیم راستی آزمایی خواهد داشت که تضمین می دهد که تسلیحات هسته‌ای پنهان نشده است وبه طریق مخفیانه توسعه نمی باید مهم تر این که این توافق تنها درباره برنامه هسته‌ای نیست و شامل برنامه موشکی آنها و فعالیت مخرب منطقه‌ای‌شان خواهد بود. چنین توافقی یک تلاش جامع برای متقاعد کردن ایران به رفتاری است که ما از هر کشوری در جهان تقاضا می‌کنیم.

این مقام ارشد آمریکایی درباره بحران قطر و تقویت روابط دوحه با تهران گفت: پیام من و رئیس‌جمهور ترامپ به تمام منطقه خلیج( فارس) این است که آنها هر چه زودتر رایزنی‌ها را آغاز و این مناقشه را حل و فصل کنند . ما درک می کنیم که اختلاف‌نظرهایی وجود دارد اما  این مسئله را نیز می دانیم که این اختلافات به تقویت ایران منجر می ‌شود و به این کشور اجازه می دهد تا یک شکاف میان کشورهای حاشیه خلیج( فارس) ایجاد کند. بنابر این ما امیدواریم و آماده‌ایم که به حل این مسئله تا جایی که در توانمان است کمک کنیم.

پمپئو همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ادعای حضور ایران در سوریه گفت: ما در سوریه با طرف‌های متعددی شامل روس‌ها، بحث‌و رایزنی کرده‌ و به طور کاملا شفاف مشخص کرده‌ایم که حضور ایران در سوریه مناسب و قابل تحمل نیست. مابه سختی برای دستیابی به یک راه حل سیاسی تلاش می‌کنیم که نه تنها هدف آمریکا برای مقابله با داعش را محقق می‌کند بلکه ایران را به جایی هدایت خواهد کرد که بداند حضور آنها در سوریه هزینه دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها به این کشور ( سوریه ) دسترسی یابند و در آنجا نیروهای نظامی داشته باشند. ما به همراه متحدان‌مان می خواهیم یک برنامه جامع برای مقابله با این فعالیت‌ها پیاده کنیم.

به گزارش ایسنا  آمریکا و متحدانش به طور مکرر در ادعاهای بی اساس و نخ نمای خود تلاش کرده اند که ایران را برای تمامی مشکلات و ناآرامی‌های منطقه و به ویژه درگیری‌ها در عراق و سوریه مقصر جلوه دهند اما واقعیت این است که سیاست‌های مداخله جویانه و تفرقه‌افکنانه این کشورها با هدف تسلط و غارت منطقه  ریشه اصلی هر گونه تفرقه و در نتیجه جنگ در کشورهای منطقه شامل وسوریه و یمن است.

 مقامات ایران بارها در پاسخ به ادعاهای خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر حضور ایران در سوریه تاکید کرده‌اندکه حضور کشورمان در سوریه تنها به صورت مستشاری و بنا بر درخواست دولت مشر.وع دمشق با هدف مقابله با تروریسم در منطقه بوده است.

 همچنین مقامات روس شامل معاون وزیر امور خارجه این کشور گفته‌اند که حضور ایران در سوریه مشروع و با درخواست دولت این کشور و محدود به مقابله با تروریسم بوده است.