لزوم تسریع در تجهیز و راه‌اندازی موزه مطبوعات در خانه حریری تبریز/ راه‌اندازی موزه مطبوعات همزمان با ۱۷ مرداد روز خبرنگار
لزوم تسریع در تجهیز و راه‌اندازی موزه مطبوعات در خانه حریری تبریز/ راه‌اندازی موزه مطبوعات همزمان با ۱۷ مرداد روز خبرنگار

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پیشینه ارزشمند و تاریخی کلانشهر تبریز در زمینه مطبوعات و صنعت چاپ، گفت: موزه مطبوعات و چاپ آذربایجان بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان آماده افتتاح است و در آینده ای نزدیک پس از اقدامات لازم همچون زیباسازی محیط و نورپردازی افتتاح خواهد شد. […]

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پیشینه ارزشمند و تاریخی کلانشهر تبریز در زمینه مطبوعات و صنعت چاپ، گفت: موزه مطبوعات و چاپ آذربایجان بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان آماده افتتاح است و در آینده ای نزدیک پس از اقدامات لازم همچون زیباسازی محیط و نورپردازی افتتاح خواهد شد.

به گزارش قلم پرس از تبریز، سعید شبستری در دیدار با هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان شرقی، اظهار داشت: با آغاز به کار این موزه، برگ زرین دیگری به تاریخ ارزشمند استان افزوده می شود و امیدواریم با افزایش هماهنگی بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و همچنین انجمن صنفی روزنامه نگاران شاهد ارتقای روزافزون تبریز در تمام حوزه های اجتماعی و فرهنگی شویم.

وی ادامه داد: استانداری نیز آماده همکاری با میراث فرهنگی و انجمن صنفی روزنامه نگاران برای پیشبرد فعالیت های موزه مطبوعات است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ایجاد ۱۰ موزه در تبریز در آستانه رویداد مهم تبریز ۱۳۹۷، بر ضرورت تجهیز سریع و آغاز به کار موزه مطبوعات آذربایجان تاکید کرد.

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این نشست گفت: با همکاری های خوبی که بین این اداره کل و انجمن صنفی روزنامه نگاران داریم به یکی از قول های خود مبنی بر تاسیس موزه مطبوعات عمل کردیم.

وی افزود: در ماه های اخیر، بر اساس توافقات اولیه با انجمن صنفی روزنامه نگاران استان، محل خانه حریرچی به عنوان محل موزه مطبوعات استان درنظر گرفته شد و بر همین اساس نیز پس از انجام مکاتبات و پیگیری های لازم، موزه مطبوعات استان در همین خانه تاریخی آغاز به کار خواهد کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم انجمن صنفی روزنامه نگاران استان، محتوای لازم برای تجهیز کامل این موزه را نیز فراهم کرده و گنجینه ارزشمند دیگری در تبریز ایجاد کند.

به گفته وی، اقامات لازم برای ایجاد موزه نگارگری و موزه نقاشی نیز در خانه حریرچی از سوی این اداره کل در حال انجام است.

گفتنی است همزمان با آغاز به کار موزه مطبوعات در تبریز، جلد اول کتاب هشت جلدی “تاریخ مطبوعات آذربایجان” تالیف محمد عزیزی راد نیز رونمایی می شود.

براساس این گزارش، پس از کش و قوس‌های فراوان در سال ۹۲ تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان امضا شد و در آن سازمان قول خود مبنی بر تاسیس موزه مطبوعات استان در خانه تاریخی را مکتوب کرد.

پس از رفتن رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی استان از ساختمان رشدیه و آغاز فعالیت فرزین حق‌پرست به عنوان مدیرکل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان، در تمام جلسات رسانه‌ای نه چندان پر تعداد وی، صحبت موزه مطبوعات از سوی اهالی رسانه مطرح شد و مدیرکل وقت هم قول مساعد داد و زمان‌بندی‌هایی را برای آغاز به کار موزه اعلام کرد.

خبری که پوشش گسترده‌ای در رسانه‌های شهر داشت و اهالی رسانه و پژوهشگران شهر را به افتتاح موزه در پایان سال ۹۴ امیدوار کرد.

در مدت مدیرکلی وی، تکمیل نشدن مرمت خانه حریری، بزرگ بودن آن خانه تاریخی برای تبدیل شدن به موزه، نبود مدارک موزه‌ای به اندازه پر کردن فضای موزه‌ای خانه حریری و دلایل مشابه به عنوان علت‌های عدم افتتاح موزه اعلام شد؛ در حالی که هم از سوی اهالی رسانه شهر و هم از طرف سازمان اسناد شمال‌غرب اعلام آمادگی لازم برای اهدای اسناد مختلفی در این رابطه صورت گرفته بود.

فرزین حق‌پرست هم ساختمان رشدیه را ترک کرد بدون اینکه اهالی رسانه شهر اولین‌های ایران، جامه تحقق را بر تن رویای قدیمی‌شان ببینند.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی بیست و دوم اردیبهشت در مراسم معارفه خود راه‌اندازی موزه مطبوعات را از برنامه‌های مهم خود اعلام کرد.

امروز در بازدید مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی به همراه هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران در بازدید از خانه حریری تبریز بر راه‌اندازی موزه مطبوعات تبریز در خانه حریری تبریز بعد از تجهیز در روز خبرنگار( ۱۷ مرداد ) امسال تاکید کرد.

گزارش فارس حاکی است، خانه حریری مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی، پلاک ۱۳۲ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.