لحاظ کردن امتیاز منفی برای قضاتی که آراء آن‌ها در دیوان زیاد نقض شود
لحاظ کردن امتیاز منفی برای قضاتی که آراء آن‌ها در دیوان زیاد نقض شود

خبرگزاری میزان – حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در نشستی با مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری یکی از وظایف مهم دستگاه قضا را صدور آراء متقن و مستدل عنوان کرد و گفت: خط مشی قوه قضاییه در دوره جدید حفظ کرامت انسانی شهروندان و رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌ها […]

خبرگزاری میزان – حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در نشستی با مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری یکی از وظایف مهم دستگاه قضا را صدور آراء متقن و مستدل عنوان کرد و گفت: خط مشی قوه قضاییه در دوره جدید حفظ کرامت انسانی شهروندان و رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌ها و نهایتاً صدور آراء متقن است.

وی با اشاره به ضرورت دیدار‌های مستقیم مسئولان حوزه‌های قضایی با مردم و پاسخگویی به مطالبات آن‌ها تصریح کرد: عملکرد ما نباید به گونه‌ای باشد که مردم از مراجعه به دادگستری ناامید شوند؛ حتی زمانی که کاری از دست ما ساخته نیست باید به مردم راهکار نشان دهیم و تا حد ممکن آن‌ها را راهنمایی و ارشاد کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور بیان کرد: اگر هدفتان خدمت است این امر را به نحو مطلوب و با جلب رضایتمندی مردم انجام دهید، گاهی می‌توان تنها با یک پیام و یا تلفن کار مردم را انجام داد و از خرج تراشی و تحمیل هزینه به آن‌ها جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم تصریح کرد: باید به وقت مردم اهمیت داد و شخصیت آن‌ها را ارج نهاد؛ هرکسی که به دادگستری مراجعه می‌کند برای خودش زندگی و جایگاه اجتماعی دارد و نباید شخصیت و عزت افراد سرکوب شود.

رئیس دیوان عالی با اشاره به بازرسی‌های انجام شده طی دو سال اخیر گفت: این بازرسی‌ها نشان داد، می‎شود روند دادرسی‌ها را در مراجع سریعتر کرد و هم دقت نظر در صدور احکام قضایی را بالا برد؛ گاهاً ممکن است یک پرونده به دلیل اعتراض‌های مکرر از سوی طرفین دعوا پس از دادگاه بدوی، به دادگاه تجدید نظر و سپس از طریق درخواست اعمال ماده ۴۷۷ مورد بررسی قرار گیرد حال آنکه اگر از ابتدای رسیدگی رأی محکمی صادر و اجرا شود پرونده در همان مرحله مختومه و بقیه این مراحل حذف خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم نقض آراء محاکم در دیوان عالی کشور را موجب لحاظ شدن امتیاز منفی برای قضات رسیدگی کننده عنوان کرد و گفت: قضاتی که آراء آن‌ها در دیوان زیاد نقض شود، برایشان امتیاز منفی لحاظ می‎شود و این امر در ارتقاء رتبه و کسب درجات بالاتر برای آن‌ها تأثیر خواهد داشت.

وی در سخنان خود توضیحاتی پیرامون نحوه تنظیم پرونده‌های فرجامی و مرتبط با دادگاه کیفری، ضمیمه کردن گزارشی جامع از تمامی زوایای پرونده‌ها ارائه داد.

رئیس دیوان عالی کشور در ارتباط با توجه به امور زندانیان و جلوگیری از در زندان ماندن افراد تصریح کرد: برای موضوعاتی مانند بدهی و یا پرداخت مهریه تا جایی که امکان دارد باید از بازداشت افراد خودداری کرد؛ اما اگر این موضوع موجبات سوء استفاده و تضییع حقوق مالباختگان را فراهم کند باید فرد خاطی بازداشت و با جدیت بای وی برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در بخشی از سخنان خود به موضوع انتخابات اشاره و اظهار کرد: در برهه کنونی که دشمنان نظام و انقلاب سعی در ضربه زدن به اعتماد مردم دارند حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب بسیار مهم است.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان گفت: همه ما باید زمینه حضور مقتدرانه و هوشمندانه مردم را در عرصه انتخابات فراهم آوریم تا در سایه این مشارکت همگانی فردی ارزشمند و انقلابی برای ریاست جمهوری انتخاب شود.

انتهای پیام/