قانون ممنوعیت ماهواره باید اصلاح شود/ درمورد چگونگی استفاده از ماهواره فرهنگسازی شود
قانون ممنوعیت ماهواره باید اصلاح شود/ درمورد چگونگی استفاده از ماهواره فرهنگسازی شود

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه نباید قانون‌گذاری به نحوی باشد که تَمرّد از قانون را در جامعه باب کند، ابراز امیدواری کرد با اصلاح قانون ممنوعیت ماهواره، مردم بتوانند از امکانات مفید این تکنولوژی استفاده کنند. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا عارف درباره نحوه اصلاح قانون […]

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه نباید قانون‌گذاری به نحوی باشد که تَمرّد از قانون را در جامعه باب کند، ابراز امیدواری کرد با اصلاح قانون ممنوعیت ماهواره، مردم بتوانند از امکانات مفید این تکنولوژی استفاده کنند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا عارف درباره نحوه اصلاح قانون ماهواره و اینکه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید به این موضوع وورد کند یا مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی هر دو می‌توانند به این مهم ورود داشته باشند اما روال این است که اگر یکی از این دو نهاد به قانون‌گذاری موضوعی ورود کرد، دیگری وارد نشود؛ البته با توجه به جنبه‌های فرهنگی قانون ماهواره، اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن ورود پیدا کند، مناسب‌تر خواهد بود اما مجلس نیز این حق را دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای اصلاح این قانون قاعدتا دولت باید لایحه بیاورد، ادامه داد: کمیسیون فرهنگی مجلس نیز باید به این مسئله ورود کند که جمع‌بندی این کمیسیون می‌تواند در قالب طرح از سوی مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور اصلاح قانون پیگیری شود.

نباید قانونی وضع شود که تمرد از آن باب شود

وی درباره قانون ممنوعیت ماهواره گفت: از زمانی که این قانون در قالب طرح در مجلس تصویب شد بحث‌هایی پیرامون آن مبنی بر اینکه “آیا این قانون ضمانت اجرای دارد یا خیر؟”، وجود داشت و با توجه به آینده فناوری‌ها، بنده در این باره به طور خصوصی به دوستان تذکر دادم که قانونی وضع نشود که نسبت به مرّ قانون بی‌حرمتی شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی من این بود که روزی فرا می‌رسد که دیگر نیازی به آنتن‌های بشقابی نیست و اکنون آن روز رسیده است؛ این پیش‌بینی امروز کاملا محسوس شده و مردم به دلایل متعدد از قانون ممنوعیت ماهواره تمرد می‌کنند.

لزوم تحلیل عملکرد و وضعیت اجرای قانون ممنوعیت ماهواره در کل کشور

عارف با تأکید براینکه نباید قانون‌گذاری به نحوی باشد که تَمرّد از قانون را در جامعه باب کند، گفت: یکی از علل تمرد از قانون مذکور به قانونگذار مربوط می‌شود؛ چراکه اگر قانون‌گذار قانون جامع با توجه به شرایط زمانی و امکانات وضع کند، قاعدتا اجرای آن ساده‌تر است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی همچنین به کمیسیون فرهنگی پیشنهاد کرد: عملکرد و وضعیت اجرای این قانون را در شهرها و استان‌های مختلف را تحلیل کنند و با چاره‌اندیشی، مانع تمرد از قانون شوند.

به ماهواره احساس نیاز دارم اما از قانون تمرد نمی‌کنم

عارف درباره اینکه شخصا از ماهواره استفاده می‌کند یا خیر، گفت: به دلیل اینکه استفاده از ماهواره هنوز غیرقانونی است، از قانون تبعیت میکنم. من اگرچه مخالف  ممنوعیت ماهواره هستم، اما به شدت به استفاده از آن احساس نیاز می‌کنم؛ به عنوان مثال زمانی که دانشجویانم سوالاتی را بر اساس برخی برنامه‌های ماهواره‌ای می‌پرسند، ناراحت می‌شوم که چرا به‌روز در جریان کانال‌ها و اطلاعات نیستم.

وی گفت: با این حال نمی‌خواهم از قانون نیز تمرد کنم و معتقدم “اجرای قانون بد بهتر از عدم اجرای قانون است.”

درمورد چگونگی استفاده از ماهواره فرهنگسازی شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان گفت: ان‌شاالله با اصلاح این قانون مردم بتوانند از امکانات مفید ماهواره استفاده کنند، البته باید برای یادگیری چگونگی استفاده از آن فرهنگسازی شود تا جوانان بدانند چگونه از آن استفاده کنند./