فیلم «پوست» به دنبال تجربه جدید در سینمای ایران است/ضرورت ساخت شهرک سینمایی در تبریز
فیلم «پوست» به دنبال تجربه جدید در سینمای ایران است/ضرورت ساخت شهرک سینمایی در تبریز
فیلمساز جوان تبریزی با بیان اینکه در ساخت فیلم «پوست» از افسانه‌‌های بومی و محلی آذربایجان الهام گرفته‌شده، گفت: تولید یک فیلم به زبان ترکی در ایران چالش بسیار بزرگی است، چرا که در ابتدا مسیر خود را مشخص کرده‌ایم و ممکن است موفقیت این فیلم در اکران بسیار کم باشد.

به گزارش قلم پرس، بهرام ارک عصر امروز در نشست خبری فیلم «پوست» به مناسبت حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه فیلم «پوست» حاصل تدوین فیلم‌سازی‌های من و برادرم بهمن ارک بعد از فیلم «حیوان» است، اظهار داشت: بعضاً سینما به‌ صورت ژورنالیستی عمل می‌کند و به سینما به‌ صورت ژورنالیستی نگاه می‌کند، برخی فیلمسازها به فیلمسازی به‌ عنوان دغدغه و بیان نگرانی‌های اجتماعی نگاه می‌کنند که معمولاً در ایران‌ هم مطرح است.

وی افزود: نگاه ما به سینما متفاوت است، به سینما در قالب فضا و تجربه‌های جدید بصری نگاه می‌کنیم و پیگیر هستیم، در واقع به دنبال سینمایی هستیم که پیشرو بوده و راه‌ها و مسیرهای جدیدی را در گفتن داستان و شکل‌گیری مسائل بصری فیلم دنبال می‌کند که البته این موضوع با توجه به نبود شاخص‌های مشخص در سینما به خصوص در سینمای ایران تجربیات کمی وجود دارد آن‌ هم موفق نبوده، سخت است.

کارگردان فیلم «پوست» اضافه کرد: سینمایی که مردم عادت کرده و مخاطب خود را پیدا کرده، با سینمایی که هنوز دنیای خود را پیدا نکرده، مخاطبان متفاوتی دارد، در سینمای پیشرو به‌ نوعی از ابتدا تصمیم می‌گیرید جلوه نگاه سینمایی متفاوت با جلوه‌ای که در سینمای ایران تعریف‌ شده را دنبال کنید.

وی بیان کرد: برای رسیدن به سینمایی متفاوت و تجربه‌های بصری جدید به دنبال فیلم «پوست» رفتیم چرا که خصوصیت افسانه‌های محلی، خیالی و فانتزی ما را برای اجرا به چالش می‌کشد، برای مثال به تصویر کشیدن و چگونه نشان دادن اجنّه یک چالش است، به عبارتی وارد دنیایی می‌شوید که مختصات آن دنیا را زیاد نمی‌شناسید. برای ما سینما مهم است اینکه ما را به چالش بکشد، مهم است.

ارک در ادامه بابیان اینکه در ساخت فیلم «پوست» از افسانه‌های بومی و محلی آذربایجان الهام گرفته‌ شده، گفت: این فیلم از زبان یک عاشیق کهن‌سال روایت می‌شود که نقش آن را عاشیق “ولی عبدی” برعهده دارد و در داخل فیلم نیز حضور دارد و به‌نوعی شخصیت این نقش از افسانه “دده قورقود” که داستان‌های آذربایجان را روایت می‌کند, گرفته‌ شده است.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع با توجه به فعالیت دانشگاهی برادرم، بهمن ارک در حوزه نقاشی و ارائه پایان‌نامه در خصوص «محمد سیاه‌قلم» که نقاش عجایب و اجنه‌نگاری بود، تجربیات او نیز به فیلم اضافه شد و با توجه به افسانه‌ای بودن داستان به این سمت حرکت کردیم و در کنار این موضوع از ادبیات قهوه‌خانه‌ای نیز استفاده شد.

کارگردان فیلم «پوست»  خاطرنشان کرد: خیلی از واقعیت‌ها در زندگی هستند که عینی نیستند اما وجود دارند همچون خیر و شر، اجنه و این مسئله خرافی‌گری نیست، با توجه به این مسئله برخی روایت‌ها در خصوص اجنّه از زبان مادربزرگ‌ها شنیده‌ایم که در فیلم «پوست» تلاش کرده‌ایم از این روایت‌ها نیز استفاده کنیم.

وی بابیان اینکه زبان فیلم «پوست» با لهجه زبان ترکی رایج در تبریز است، گفت: تولید یک فیلم به زبان ترکی در ایران چالش بسیار بزرگی است، چرا که در ابتدا مسیر خود را مشخص کردیم، احتمالاً موفقیت این فیلم در اکران بسیار کم باشد، برای مثال فیلم «حیوان» به دلیل تولید به زبان ترکی و نداشتن بازیگران شاخص موفق نبوده و حتی هنر و تجربه این فیلم را اکران نکرد. در فیلم«اِو» نیز اکران کم بود و حتی هزینه صرف شده را تأمین نکرد.

ارک ادامه داد: فیلم «پوست» بسیار پرهزینه بوده و برای برگرداندن این هزینه‌ها بسیار با چالش روبه‌ رو هستیم و مسیر سختی پیش رو داریم، اما تلاش داریم این بستر را ایجاد کنیم که می‌توانیم فیلم‌هایی با زبان ترکی موفق را تولید کنیم، گاهی احساس می‌شود چون زبان فیلم ترکی است، اقبال عمومی زیادی خواهد داشت اما این‌گونه نیست در حالت معمولی مردم فیلم‌های اکران شده را نگاه نمی‌کنند، چه برسد به فیلم‌های این شکلی، اما برخی هستند که دلشان برای فرهنگ و هنر می‌تپد و برای تماشای فیلم‌ها می‌آیند و این‌ یک واقعیت است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تولید فیلم به زبان ترکی یک امتیاز مثبت به لحاظ فرهنگی بوده و در حوزه سینما به نقطه مثبت تبدیل نشده اما امیدوارم این نقطه امید ایجاد شود. اگر این اتفاق بیفتد دیگر لزومی ندارد هنرمندان شهر من برای بازی در فیلم‌های درجه ۲ آن‌ هم بدون لهجه فارسی به دیگر شهرها بروند و می‌توانند به زبان ترکی در همین شهر فعالیت کنند.

فیلمساز جوان تبریزی گفت: اگر امروز شهرک سینمایی در تبریز ساخته شود، علاوه بر مزیت‌های مثبت در حوزه هنری، اشتغال نیز ایجاد می‌شود همچنین افرادی که علاقمند به فعالیت‌های سینمایی هستند، می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. در حال حاضر در تبریز تعداد محدودی آموزشگاه فیلم و پردیس سینمایی وجود دارد، حال جوانانی که علاقه دارند، چکار باید بکنند؟

وی بیان کرد: امروز باید مسوولان شهر به خاطر نسل‌های آینده، حمایت کنند تا افراد مستعد بتوانند در حوزه فیلمسازی در این شهر کار کنند، مشخص نیست بتوانم فیلم بعدی را به همین زبان در این شهر کار کنیم. ما تلاش می‌کنیم بسترها را آماده کنیم و در این راه هزینه می‌پردازیم اما باید از این هنر حمایت شود.

ارک افزود: تا به امروز خودمان کار کردیم و هزینه‌ها را تأمین کرده‌ایم و انتظار هیچ حمایتی مادی از کسی را نداریم، هرچند در گذشته درخواست کردیم اما کسی هم کمک نکرد، همین‌ که به نیکی از ما یاد کنند، برایمان کافی است.

وی اضافه کرد: فیلم «پوست» در۹۰ دقیقه در شهرهای تبریز، اسکو و روستاهای میلان، عنصرود و باویل فیلمبرداری شده که به‌ طور کلی در دو بخش پیش‌تولید و فیلمبرداری کار شده است البته برخی مشکلات مالی و جوی وجود داشت که بالاخره پس از ۲ ماه به اتمام رسید.

کارگردان فیلم «پوست» با بیان اینکه بازیگرانی چون جواد قامتی، ناصر هاشمی و، محمود نظریان در «پوست» حضور دارند،‌اضافه کرد: شرایط کار تولید فیلم در تبریز سخت است، حتی به لحاظ جوی که در زمستان ‌هم متفاوت است، در سرمای شدیدی این فیلم کار شده و با توجه به این سختی شرایط، برخی از دوستان نتوانستند بمانند و رفتند.