فعال شدن بانک‌های ایران و روسیه برای مبادله ریال و روبل/ ایجاد خط کشتیرانی بین بندر انزلی و آستاراخان
فعال شدن بانک‌های ایران و روسیه برای مبادله ریال و روبل/ ایجاد خط کشتیرانی بین بندر انزلی و آستاراخان
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با انتقاد از کیفیت روابط بانکی دو کشور گفت: با توجه به تحریم های اخیر علیه روسیه، رعایت موازین تحریمی در قبال تجار ایرانی از سوی بانک های روس تعجب برانگیز است و توسعه روابط دو کشور نیازمند فعال شدن بانک های دو طرف در زمینه مبادله ریال و روبل است.

به گزارش قلم پرس از تبریز، یونس ژائله عصر یکشنبه در جریان دیدار مینیخانوف رئیس جمهور تاتارستان با عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی در هتل شهریار تبریز اظهار داشت:  با وجود تاریخ مشترک و بزرگ بین دو کشور ایران و روسیه، وضعیت و روابط اقتصادی متناسبی در خور و شأن با این تاریخ نداریم و حجم تجارت دو طرف در حد این دو کشور بزرگ نیست.

وی ادامه داد: در حوزه روابط اقتصادی ایران و روسیه ظاهراً تنها دوست داریم صحبت و تفاهم کنیم و این تفاهم ها را روی کاغذ بیاوریم اما در نهایت چیزی از این تفاهمنامه ها و قراردادها درنیاید و این در حالی است که با چنین رویکردی در واقع فرصتی طلایی را از مردم دو کشور می گیریم چرا که ایران با توجه به راه های دسترسی به خاورمیانه و شمال آفریقا فرصت ارزشمندی برای روسیه است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به تاریخ بیش از ۱۱۰ ساله این اتاق خاطر نشان شد: اتاق بازرگانی تبریز نقش مهمی در تاریخ بازرگانی جهان دارد و با استفاده از این ظرفیت ها می توانیم نقشه راه مشترکی را ترسیم کنیم چون با توجه به واردات ۲۰۰ میلیارد دلاری روسیه از اروپا در گذشته و خالی بودن این ظرفیت به واسطه شرایط تحریمی فعلی روسیه و متناسب با آن از دست رفتن بازارهای صادراتی این کشور، اتاق بازرگانی تبریز می تواند گروه های مشترک مناسبی را برای فعالیت و نقش آفرینی در صادرات جمهوری های روسیه از جمله  تاتارستان در منطقه ایجاد کنند.

وی کشاورزی را از جمله حوزه های علاقمندی فعالان تجاری و اقتصادی ایران و به ویژه آذربایجان شرقی دانسته و گفت: گلخانه ها و کشت فراسرزمینی از مهمترین ظرفیت ها و زمینه های علاقمندی فعالان استان است و تجار خوبی در واردات نهاده های دامی و روغن از روسیه داریم که می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

ژائله ادامه داد: از این ظرفیت ها می توان برای صادرات و حتی صادرات مجدد محصولات و کالاهای روس به کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران چون پاکستان و عراق با بیش از ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت استفاده کرد.

وی تحقق این امر را نیازمند ایجاد یک شرکت مشترک لجستیک دانسته و تأکید کرد: با ایجاد چنین شرکتی زمینه حمل و نقل و تردد خودروهای حامل کالاهای دو کشور در خاک یکدیگر تسهیل می شود و ایجاد خط کشتیرانی بین بندر انزلی ایران و بندر میخاچکالا و آستاراخان در روسیه می تواند در توسعه و تقویت چرخه حمل و نقل دو کشور مؤثر باشد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با انتقاد از کیفیت روابط بانکی دو کشور گفت: با توجه به تحریم های اخیر علیه روسیه، رعایت موازین تحریمی در قبال تجار ایرانی از سوی بانک های روس تعجب برانگیز است و توسعه روابط دو کشور نیازمند فعال شدن بانک های دو طرف در زمینه مبادله ریال و روپل است.

وی خاطر نشان شد: ظرفیت هایی مانند توان قطعه سازی تبریز می توانند کمک حال شرکت های بزرگ خودروسازی روسیه مانند کاماز باشند و تشکیل کارگروه مشترک جمهوری تاتارستان و استانداری آذربایجان شرقی و استفاده از کارشناسان کاربلد برای عملیاتی کردن این ظرفیت ها لازمه دسترسی به همه این اهداف است.

ژائله گفت: البته امیدواریم این تفکر که ایران فقط تهران است، نزد مسئولان و تجار روسی تعدیل و نگاهی ویژه به تبریز شود چون امروز هر کاری در حوزه تجارت و بازرگانی ایران در روسیه انجام می شود، توسط آذربایجانی ها و تبریزی ها صورت می گیرد.

انتهای پیام/