فرهنگ‌سازی، عامل مهمی در پیشگیری از حوادث است
فرهنگ‌سازی، عامل مهمی در پیشگیری از حوادث است

به گزارش قلم پرس، محمد باقر هنربر صبح امروز در جریان برگزاری کارگاه کاربرد فناوری‌های نوین در مدیریت بحران اظهار کرد: استان ما جزو استان‌های مخاطره‌آمیز کشور است و از طرفی اخیرا شاهد حوادث غیرطبیعی مختلفی از جمله حادثه خیابان عباسی بودیم که انسان در آن دخالت داشته است. وی ادامه داد: از طرفی تصادفات […]

به گزارش قلم پرس، محمد باقر هنربر صبح امروز در جریان برگزاری کارگاه کاربرد فناوری‌های نوین در مدیریت بحران اظهار کرد: استان ما جزو استان‌های مخاطره‌آمیز کشور است و از طرفی اخیرا شاهد حوادث غیرطبیعی مختلفی از جمله حادثه خیابان عباسی بودیم که انسان در آن دخالت داشته است.

وی ادامه داد: از طرفی تصادفات جاده‌ای هم بیشتر شده است و در این خصوص لازم است تا برای کاهش آمار این حوادث، به موضوع اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی اهمیت بیشتری داده شود.

هنربر تاکید کرد: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، استفاده از مصالح استاندارد و پیش‌بینی، پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی جزو دستورالعمل های ابلاغی است که دستگاه ها مکلف به اجرای آن هستند.

وی افزود: عده ای از کارشناسان معتقدند که زلزله قابل پیش بینی است اما اگر قابل پیش‌بینی نیز نباشد، قابل پیشگیری است. برای مثال، پیش بینی شده که گسل شمال تبریز فعال می شود پس همه باید برای پیشگیری از مخاطرات آن آماده باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید تاب آوری جامعه را بالاتر ببریم، گفت: لازم است تا از صدور مجوز برای ساخت و ساز در مناطق پرخطر جلوگیری شود و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و فقط شهرداری درگیر این موضوع نباشد.

وی افزود: چنانچه زلزله ای در کشور رخ دهد، بالای هزار میلیارد هزینه به کشور تحمیل می‌شود اما با پیش بینی و پیشگیری، می‌توان با ۱۰۰ میلیارد از خسارت هزار میلیاردی آن جلوگیری کرد.

هنربر عنوان کرد: همه باید در کنار شهرداری و راه و شهرسازی باشند و زمین‌های بلااستفاده را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند تا ساکنان مناطق پرخطر حاشیه نشین به نقاط امن انتقال داده شوند.