ظریف: اولویت ما اجرای برجام توسط غرب است
ظریف: اولویت ما اجرای برجام توسط غرب است

وزیر امور خارجه با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب نقش برجسته‌ای در سیاستگذاری خارجی کشور برعهده دارند، گفت: من ملتزم به دستورات ایشان بوده و تا زمانی که در این مسئولیت هستم، مهم‌ترین اصل برایم اجرای منویات مقام معظم رهبری خواهد بود. به گزارش قلم پرس به نقل از ایرنا ، محمدجواد ظریف صبح […]

وزیر امور خارجه با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب نقش برجسته‌ای در سیاستگذاری خارجی کشور برعهده دارند، گفت: من ملتزم به دستورات ایشان بوده و تا زمانی که در این مسئولیت هستم، مهم‌ترین اصل برایم اجرای منویات مقام معظم رهبری خواهد بود.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایرنا ، محمدجواد ظریف صبح شنبه در همایش فرآیند قانون‌گذاری – الزامات و راهکارها که با حضور منتخبین مجلس دهم برگزار شد، گفت: باور ما بر اساس قانون اساسی است. سیاست خارجی موضوعی فراجناحی و ملی است و دید ما نسبت به اقدامات در سیاست خارجی بر اساس ضرورت تعامل سازنده و عزتمند با جهان است.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: اصل این است که سیاست خارجی باید برای پیشبرد منافع ملی و اهداف نظام جمهوری اسلامی تدوین شود. به همین دلیل سکاندار سیاست خارجی شخص مقام معظم رهبری هستند و نقش برجسته ایشان در سیاست خارجی کاملا مشهود است.
وی ادامه داد: ما در سیاست خارجی خود را ملتزم به دستورات ایشان می‌دانیم و تا زمانی که در این مسئولیت باشم ، مهم‌ترین اصل برای ما اجرای منویات مقام معظم رهبری خواهد بود.
** تقدیر از نقش برجسته رییس مجلس نهم در سیاست خارجی

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه برای پیشبرد سیاست خارجه، همدلی و همفکری بین تمام قوا ضروری است، گفت: ما از نقش برجسته مجلس و رییس مجلس در پیشبرد اهداف سیاست خارجی در دوره نهم قدردانی می کنیم.
ظریف افزود: مجلس در کنار دولت این امکان را فراهم کرد که در سیاست خارجی خصوصا در موضوع برجام کار را پیش ببریم.
وی در ادامه خطاب به منتخبان مجلس دهم اظهار داشت: از شما تقاضا داریم یار و یاور ما در اجرای سیاست های خارجی باشید، ما هم به شما اطمینان می دهیم در همه حوزه های سیاست خارجی مردم و نمایندگان مجلس را محرم خود بدانیم و با آنان مشورت کنیم.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در جهان کنونی قدرت از روش های مختلف قابل استفاده واقع شده است. امروز حضور مردم برای ما قدرت آفریده و از طریق نمایندگان و دیپلماسی پارلمانی می توانیم دموکراسی و مردمسالاری دینی را در صحنه به منحصه ظهور برسانیم.
ظریف اضافه کرد: با همکاری مجلس شورای اسلامی در زمینه دیپلماسی پارلمانی، گروه های دوستی، حضور فعال مجلس در صحنه های بین المللی و بین المجالس می توان گام های اساسی برداشت و در این راستا می توان از تخصص و کارشناسان وزارت امور خارجه استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از دیدگاه های نمایندگان در پیشبرد اهداف از اصول اساسی ما است و در این همفکری باید چندین نکته را مد نظر قرار دهیم.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه همفکری ما برای ایجاد یک جبهه مستحکم جهت پیشبرد سیاست خارجی است، اضافه کرد: سیاست خارجی گرچه ممکن است محل تفاوت دیدگاه باشد اما چون در برابر خارجی ها حضور پیدا می کنیم، نیاز است با یک زبان محکم و استوار در برابر سیاست های زورمندانه و اشتباهات اساسی که بسیاری از قدرت ها منطقه ای انجام می دهند یکپارچه بایستیم و مقاومت کنیم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: زمانی که در صحنه بین الملل حاضر می شویم باید حمایت یکپارچه همه اقشار ملت از سیاست خارجه را داشته باشیم. باید بدانیم اگر در صحنه بین الملل نکات را مطرح می کنیم، آن نکات نباید دستاویز اختلافات داخلی باشد و باید با نگرش بین المللی به آن توجه کنیم.
وزیر امور خارجه گفت: اولویت جدی ما در روزها و ماه های آینده، تضمین اجرای صحیح برجام توسط غربی ها و سایر طرف های برجام است.
وی با اشاره به امنیت در منطقه پیرامونی و تضمین مقابله هماهنگ با خطر بسیار جدی افراط و تروریسم گفت: خطر تروریسم امروز تمام این منطقه را به خود مشغول کرده است و هر روز خبرهای نگران کننده ای می شنویم خبرهایی که اگر حکام منطقه به آن توجه کنند خواهند دید خود بیش از هر کسی در معرض این خطرها هستند.