طرح مانا، آموزش نوجوانان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی/ از مدگرایی تا نبود مهارت‌های همسرانه
طرح مانا، آموزش نوجوانان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی/ از مدگرایی تا نبود مهارت‌های همسرانه

[ad_1] پنجمین جلسه طرح ملی مشارکت اجتماعی بانوان با حضور تعدادی از خانم‌های خانه‌دار، نمایندگان مؤسسات مردم نهاد اجتماعی، همیاران داوطلب، خانم‌های کارآفرین و فعالان اجتماعی در بستان‌آباد برگزارشد. خبرگزاری فارس، معصومه درخشان-به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی پنجمین جلسه طرح ملی مشارکت اجتماعی بانوان با حضور تعدادی از خانم‌های خانه‌دار، نمایندگان مؤسسات مردم‌نهاد […]

[ad_1]


پنجمین جلسه طرح ملی مشارکت اجتماعی بانوان با حضور تعدادی از خانم‌های خانه‌دار، نمایندگان مؤسسات مردم نهاد اجتماعی، همیاران داوطلب، خانم‌های کارآفرین و فعالان اجتماعی در بستان‌
آباد برگزارشد.

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان-به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی پنجمین جلسه طرح ملی مشارکت اجتماعی بانوان با حضور تعدادی از خانم‌های خانه‌دار، نمایندگان مؤسسات مردم‌نهاد اجتماعی، همیاران داوطلب، خانم‌های کارآفرین و فعالان اجتماعی در بستان‌آباد برگزار شد.

شهلا مالک، کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی مجری طرح ملی ” مشارکت اجتماعی زنان” در بستان‌آباد در پنجمین جلسه اجرای این طرح به خبرنگاراندر تبریز اظهار داشت: طرح مشارکت اجتماعی زنان و طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان( مانا) دو طرح ملی هستند که زیر نظر سازمان بهزیستی کشور اجرا می‌شود.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین هدف مانا 

هدف از اجرای این طرح بکارگیری مشارکت زنان در سلامت و رشد جامعه، پیشگیری،  اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی خانواده‌ها در مورد آسیب‌های اجتماعی، برگزاری کارگاه‌های روانشناسی، فرزندپروری، فرزندآوری، مشاوره پیش از ازدواج، آموزش خانواده، پیشگیری از اعتیاد و یادگیری مهارت‌های لازم برای رشد فردی و خانواده است.

مدیرعامل مؤسسه  سلامت روان ” آوای مهر” بستان‌آباد ادامه داد: در کنار این مؤسسه پایگاه سلامت اجتماعی با عنوان حیات سبز نیز در راستای اهداف تعیین شده به عنوان تسهیل‌گر برای موسسه فعالیت می‌کنیم. به عنوان مثال پروژه کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق آسیب‌خیز اجرا می‌شود.

مدرس کارگاه‌های آموزش بهزیستی با اشاره به زمان برگزاری طرح مشارکت اجتماعی زنان افزود: این طرح یک طرح ملی بوده که در بازه زمانی اول تیرماه تا پایان مرداد همزمان با سراسر کشور در بستان‌آباد نیز اجرا می‌شود.

مالک درباره طرح ” مانا” متذکر شد:  طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ( مانا) از ۱۰ سال پیش با همکاری آموزش و پرورش و بهزیستی اجرا می‌شود ولی از چهار سال گذشته بهزیستی این طرح را به تنهایی اجرا می‌کند.

مدرس ازدواج و خانواده سازمان ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به چگونگی حضور خانم‌ها برای اجرای این طرح گفت: در ابتدا برای حضور و مشارکت بانوان فراخوان اعلام شده بود، بعد از اطلاع رسانی اولیه ۴۰ نفر از بانوان ۱۸ تا ۵۰ ساله ثبت‌نام کردند.

 طراحی نقشه اجتماعی منطقه آسیب‌خیز

شیوه اجرای طرح  در ابتدا خانم‌ها  به صورت ۶ نفره گروه بندی شده  و نامگذاری برای هر کدام از گروه‌ها صورت می‌گیرد. سپس نقشه اجتماعی در زمینه شهری و اجتماعی برای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند یا منطقه‌ای که آسیب‌خیز است طراحی می‌شود.

سپس با استفاده از تکنیک جدول ماتریس و تکنیک باردهی و درخت مشکلات هر کدام از خانم‌ها مشکلات اولویت‌دار را شناسایی می‌کنند. بعد از احصاء مشکلات راه‌حل‌های پیشنهادی توسط خانم‌ها ارائه  شده و در ادامه معایب و محاسن پیشنهادها و راه‌حل‌‍‌ها بررسی می‌شود.

خانم مالک ادامه داد: زمانی که پیشنهادها مطرح شد توانایی انجام کار و اینکه کدام ارگان یا نهاد حمایتی می‌تواند در حل مشکلات نوشته شده دخیل باشد شناسایی  شده و در مراسم اختتامیه برای حل مشکلات حمایت یابی می‌شود و خانم‌هایی که مشکلات را نوشته، بررسی کرده و برای حل آن پیشنهاد ارائه داده‌اند در مراسم اختتامیه از طرح و پروژه خود دفاع می‌کنند.

چرا تعدادی از خانم‌ها ورزش نمی‌کنند

مؤسس مرکز سلامت روان ” آوای مهر ” با اشاره به مشکلات نوشته شده توسط خانم‌ها در این جلسه یادآور شد: منفعل بودن بانوان در ورزش و عدم توجه به آن، مدگرایی، خشونت خانگی، نبود پل عابر پیاده بر روی رودخانه اوجان در راستای حقوق شهروندی، در زمینه آسیب‌های اجتماعی عدم ارتباط خوب والدین با نوجوانان و …از جمله مشکلات نوشته شده توسط خانم‌ها بود.

مثلا در زمینه ورزش اینکه چرا خانم‌ها به ورزش علاقه‌مند نیستند خانمی که این مشکل را نوشته است در روز اختتامیه این مشکل را با مدیران سازمان ورزش و جوانان مطرح کرده و از آنها می‌خواهد با ریشه‌یابی مشکل و با طرح‌های تشویقی خانم‌ها را نسبت به ورزش ترغیب کنند. 

همچنین می‌تواند برای این مشکل راه حل ارائه کند. مثلا یکی از دلائل عدم حضور بانوان در کلاس‌های ورزشی شهریه بالای باشگاه‌های ورزشی است، سازمان ورزش و جوانان می‌تواند با تعامل با باشگاه‌های ورزشی در سطح شهر برای حضور بانوان تخفیف اعمال کند.

مشارکت پایین خانم‌ها مهم‌ترین چالش برگزاری طرح

وی با بیان اینکه مشارکت خانم‌ها در اجرای این طرح پایین است، خاطرنشان کرد: متاسفانه مشارکت بانوان در اجرای این طرح پایین است و علل مختلفی می‌تواند داشته باشد از جمله اینکه تعدادی از بانوان فکر می‌کنند چون طرح و ایده‌ای ندارند کاری از دستشان بر نمی‌آید، بنابراین مشارکت نمی‌کنند، ممکن است تعدادی از خانم‌ها فکر کنند شرکت در این طرح هزینه بر است در حالی که هیچ هزینه‌ای ندارد و مهم‌تر از همه اینکه مشاهده می‌شود تعدادی از خانم‌ها انعطاف‌پذیری کمتری دارند مثلا از خانه بیرون نمی‌آیند و فکر می‌کنند نیازی به آموختن و دانستن ندارند.

مدرس  ازدواج و خانواده سازمان ورزش و جوانان بیان داشت: این طرح پیش از این در محل مؤسسه ” آوای مهر” برگزار می‌‌شد ولی اکنون دو جلسه است که در فضای باز برگزار می‌گردد. جلسه قبلی همزمان با هفته بهزیستی و در کنار  نمایشگاه توانمندی‌های مددجویان بهزیستی در محل پارک بستان‌آباد برگزار شد و امروز هم به مناسبت روز سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت‌های اجتماعی در فضای باز و در کنار درختان سیب مجموعه ” ائل ایستر” برگزار گردید.

مهارت‌افزایی درک متقابل را افزایش می‌دهد

در ادامه با خانم اقبال بهروزی یکی از خانم‌های فعال در زمینه مشارکت‌های اجتماعی هم صحبت می‌شوم. وی چهارمین جلسه‌ای است که در این طرح شرکت می‌کند.

این بانوی فعال اجتماعی برگزاری چنین طرح‌ها و جلساتی را برای نسل‌های آینده ضروری اعلام کرد و گفت: حضور دختران و بانوان در این جلسات باعث مهارت‌افزایی آنها می‌شود. حضور در جلسات آشنایی با مهارت‌های مختلف زندگی باعث درک متقابل افراد از همدیگر می‌شود.

همسران هوای همدیگر را داشته باشند

وی با ذکر مثالی در این زمینه ادامه داد: آشنایی با ویژگی‌های روحی، روانی خانم‌ها و آقایان می‌تواند افراد را در ارتباط با یکدیگر کمک کند. مثلا در ایام خاصی ممکن است خانم خانه به علت خستگی ناشی از کار یا بیماری نتواند ارتباط خوبی با اعضای خانواده برقرار کند، اگر همسر وی در این شرایط با حال روحی او آشنایی داشته باشد بدون اینکه در خانه مشاجره و ناراحتی پیش بیاید با او همکاری می‌کند تا حال روحی همسرش مساعد شود.

یا مورد دیگر اینکه اگر خانم و آقا در منزل به حقوق همدیگر احترام بگذارند به عنوان یک الگوی عملی، فرزندان هم از آنها یاد می‌گیرند. مثلا وقتی آقا با حالت خسته از سرکار به منزل می‌آید خانم نحوه استقبال از همسرش را بلد نباشد، قطعا اختلاف و ناراحتی ایجاد می‌شود.

در نقطه مقابل وقتی تعدادی از  آقایان به همسران خود می‌گویند از صبح تا شب در خانه کار خاصی نمی‌کنی این صحبت‌ها نشان می‌دهد این آقایان تمام زحمت‌هایی که یک خانم در خانه می‌کشد را نمی‌بینند و اهمیتی برایشان ندارد. در حالی که یک خانم وقت زیادی برای تمیز و مرتب کردن منزل، شستن ظروف، پخت و پز، شستن و اتو کردن لباس‌ها، سرو کله زدن با بچه‌ها و …سپری می‌کند و واقعا بی‌انصافی است که بگویند کار خاصی در خانه انجام نمی‌دهند و همین حرف‌ها آتش زیر خاکستر شده و اختلافات در خانواده به اوج می‌رسد.

متاسفانه مهارت‌های همسرانه آموزش داده نمی‌شود

 بهروزی خاطرنشان کرد: متاسفانه این مهارت‌ها در خانواده به دختران و پسران آموزش داده نمی‌شود. وقتی کار همسران به اختلاف و جدایی می‌رسد تازه به جلسات مشاوره رفته و می‌بینند ریشه مشاجره و اختلافات به همین نکات ریز باز می‌گردد.

وی ادامه داد: دختران و پسران ما باید قبل از ازدواج این مهارت را یاد بگیرند، نحوه ارتباط با همسر را آموزش ببینند تا در زندگی مشترک آسیب نبینند. 

والدین در زندگی فرزندان دخالت نکنند

بهروزی با اشاره به دخالت والدین در زندگی زوج‌های جوان افزود:گاهی اوقات والدین نیز در زندگی زوج‌های جوان آتش بیار معرکه شده و بر طبل اختلافات می‌کوبند. معمولا هر کدام از والدین بدون فهمیدن و پی بردن به اصل موضوع و ریشه اختلافات از دختر یا پسر خود طرفداری کرده و عروس یا داماد را متهم می‌کنند در حالی که اگر با مهارت‌های ارتباطی و خانوادگی آشنا شوند در زندگی فرزندان خود دخالت نمی‌کنند.

این طرح درک درستی از مشکلات ارائه می‌کند

خانم روح انگیز جودی یکی دیگر از بانوان شرکت‌کننده در طرح توانمندسازی و مشارکت اجتماعی بانوان است که به خبرنگاراندر تبریز تصریح کرد: در این جلسات مشکلات به صورت تخصصی بررسی می‌شود. اطلاع و آگاهی یافتن در مورد مشکلات فردی و  اجتماعی باعث توانمندسازی بانوان می‌شود.

وی که به همراه دخترش در این طرح شرکت می‌کند، ادامه داد: شرکت کردن در این نوع کارگاه‌ها باعث درک درستی از مشکلات شده و نحوه برخورد صحیح و حل مشکلات و تحمل مشکلات آسان‌تر می‌شود.

اعتیاد عامل تمام بدبختی‌های جامعه

لیلا پروین نیز یکی دیگر از بانوان حاضر در این جلسه که اعتیاد را عامل تمام بدبختی‌های یک جامعه عنوان کرد و گفت: پدر و مادر به عنوان الگوی فرزندان هستند، وقتی پدری جلوی پسرش سیگار می‌کشد چطور انتظار دارد پسرش همان کار را انجام ندهد. فرزندان به شدت از والدین تقلید می‌کنند.

وی ادامه داد: در بین همه مشکلات و آسیب‌هایی که در این جلسه مطرح شد اعتیاد شوهر بیشتر از هرچیزی ضربه روحی و جسمی به یک زن و کل جامعه وارد می‌کند و رفته‌رفته زندگی‌ها از بین می‌رود.

خانم پروین برگزاری چنین جلساتی با محوریت بانوان را در راستای آگاه‌سازی مفید و موثر دانست و گفت: خانم‌ها وقتی در این جلسات شرکت کرده و با مشکلات سایر خانواده‌ها نیز آشنا می‌شوند از تجربیات همدیگر استفاده کرده و تحمل و بردباری آنها در برابر مشکلات بیشتر می‌شود.

وی به دختران جوان توصیه کرد هنگام ازدواج کردن دقت و تحقیقات بیشتری در شناخت اخلاق و ویژگی‌های روحی، روانی و انتخاب فرد مورد نظر داشته باشند.  

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰/س


[ad_2]