طرح جهش تولید در ۲ میلیون هکتار دیمزارهای کشور /دولت به ۲۲ درصد گندم کاران بدهکار است
طرح جهش تولید در ۲ میلیون هکتار دیمزارهای کشور /دولت به ۲۲ درصد گندم کاران بدهکار است

به گزارش قلم پرس از مراغه، جواد وفابخش در حاشیه بازدید از مزارع طرح جهش تولید در دیمزارهای شهرستان های مراغه و هشترود در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در نظام کشت دیم سیستم زراعی و طبیعی شکننده است، اظهار داشت: این روش نیاز به تفکر و ایده هایی دارد که در شرایط اقلیمی […]

به گزارش قلم پرس از مراغه، جواد وفابخش در حاشیه بازدید از مزارع طرح جهش تولید در دیمزارهای شهرستان های مراغه و هشترود در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در نظام کشت دیم سیستم زراعی و طبیعی شکننده است، اظهار داشت: این روش نیاز به تفکر و ایده هایی دارد که در شرایط اقلیمی و آب و هوایی مختلف بتواند گیاه را سرپا نگه داشته و منجر به تولید محصول شود.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده در طول پنج سال گذشته و نتایجی که تحقیقات موسسه های علمی بین المللی بدست آمده گفت: خوشبختانه این اتفاقات باعث افزایش تولید در بخش دیم کشور شده و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام در توسعه این تحقیقات، طرح عملی با تغییر و توسعه ارقام، ایجاد تنوع گیاهی، کشاورزی حفاظتی و استفاده از محلول پاشی باعث افزایش در تولید محصولات دیم شده است.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اجرای این طرح برای اولین بار و به صورت پایلوت در کشور ، نتایج بدست آمده با توجه به خشکسالی موجود را بسیار موفقیت آمیز دانست و گفت: در سال های آینده با توسعه ارقام بیشتر و بهتر و بهزراعی می توان توان تولید محصولات دیم را در منطقه افزایش داد و به شرایط بسیار ارزنده ای دست یافت.

وفابخش گفت: خوشبختانه نتایج این طرح نشان می دهد که ابزارهای لازم برای تولید و توسعه وجود دارد و با پشتکار و اراده و مسئولیت پذیری کشاورزان و آموزش های کارشناسان میزان تولید می تواند به آنچه مد نظر است برسد.

وی به بیمه کشاورزان تاکید کرد و افزود: خسارت وارد شده به کشاورزان در این طرح، توسط بیمه کشاورزی جبران خواهد شد و این اطمینان به کشاورزان داده می شود که در طرح جهش تولید در دیمزارها، می توانند با کشت انواع محصولات دیم مانند محصولات علوفه ای و روغنی زنجیره ارزش برای خودشان ایجاد کنند که این زنجیره باعث توسعه و تولید بیشتر در منطقه خواهد شد.

وفابخش با بیان اینکه کم آبی مشکل بزرگی است که در خیلی استان ها وجود دارد، گفت:  باید از پتانسیل کشت دیم در استان آدربایجان شرقی استفاده شود چرا که این استان شرایط مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی دیم بدون نیاز به آب می باشد و بازدیدهای انجام شده از استان ها جهت صحت سنجی اقدامات انجام شده در این راستا می باشد.

وی در ارتباط با توسعه طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: این طرح در سال اول شامل ۶۵۰ هزار هکتار بوده و در سال آینده به بیش از دو میلیون هکتار خواهد رسید و تعداد گیاهان که در این طرح تحقیق، تولید و توسعه می یابند زیاد بوده که اصلی ترین آنها شامل گندم، جو، گیاهان دارویی، حبوبات و دانه های روغنی و گلرنگ می باشد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با خرید گندم گفت: میزان خرید گندم حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده که حدود ۷۸ درصد وجه آن به کشاورزان از طریق شرکت بازرگانی دولتی پرداخت شده است.

وفابخش با تاکید بر پیش بینی و پیشگیری از آسیب های طبیعی گفت: باید در شرایط خشکسالی و ترسالی برنامه ریزی هایی وجود داشته باشد که این موضوع به عنوان یک نظام اساسی در کشاورزی ایران وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/۶۰۰۰۷