ضرورت تخصیص حقآبه‌های سدها و رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه
ضرورت تخصیص حقآبه‌های سدها و رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه
عضو هیأت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد ضرورت تخصیص حقآبه‌های سدها و رودخانه‌ها به محیط زیست و دریاچه ارومیه، گفت: اگر حق طبیعت داده نشود، طبیعت حق خود را خواهد گرفت که فرونشست زمین یکی از نشانه‌های همین امر است که خطرات جدی برای طبیعت و آیندگان دارد.

به گزارش قلم پرس، علی‌اکبر علیزاده برمی در حاشیه بازدید هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه از طرح‌های احیا در آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه آبخیزداری برای حفظ منابع آب بسیار ضرورت دارد، اظهار داشت: ما از این ضرورت غفلت کردیم، چراکه هرچقدر آب را به زیرزمین ببریم در حفظ منابع آب و سفره‌های زیرزمینی موفق‌تر خواهیم بود.

وی، اصلاح الگوی کشت را در کنترل و مدیریت منابع و مصارف آب بسیار موثر دانست و افزود: اگر مدیریتی در این حوزه صورت نگیرد و شاهد افزایش مصرف آب و توسعه بی‌رویه کشاورزی باشیم، مجددا با کم آبی جدی مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه باید نخبگان، علما، مسؤولان و مردم به صورت یکدل و یک جهت در راستای صرفه‌جویی و مصرف درست آب تلاش کنیم، تصریح کرد: رسانه‌ها در کنار نقد سازنده کمک کنند تا موج مطالبه برای اقدام موثر در این حوزه شکل گیرد و مردم به سمت مصرفِ به‌اندازه و درست آب سوق یابند.

علیزاده در ادامه با تاکید بر اینکه باید راهکارهای پیشنهادی برای احیای دریاچه ارومیه، کِشت جایگزین و جلوگیری از توسعه بی‌رویه کشاورزی باید به سرعت در بهبود معیشت مردم ملموس شود، ابراز داشت: در غیر اینصورت مردم همراهی نخواهند کرد.

وی در مورد ضرورت تخصیص حقآبه‌های سدها و رودخانه‌ها به محیط زیست و دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: اگر حق طبیعت داده نشود، طبیعت حق خود را خواهد گرفت که فرونشست زمین یکی از نشانه‌های همین امر است که خطرات جدی برای طبیعت و آیندگان دارد.

انتهای پیام/