ضرورت ایجاد موزه مطبوعات تبریز / مسؤولان به وعده‌های خود عمل کنند
ضرورت ایجاد موزه مطبوعات تبریز / مسؤولان به وعده‌های خود عمل کنند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بر ضرورت ایجاد موزه مطبوعات تبریز در خاستگاه روزنامه‌نگاری ایران تاکید کرد و گفت: مسؤولان به وعده‌های خود در این زمینه عمل کنند. محمداسماعیل سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، درخصوص ضرورت ایجاد موزه مطبوعات در تبریز، اظهار داشت: ایجاد موزه مطبوعات برای شهر […]

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بر ضرورت ایجاد موزه مطبوعات تبریز در خاستگاه روزنامه‌نگاری ایران تاکید کرد و گفت: مسؤولان به وعده‌های خود در این زمینه عمل کنند.

محمداسماعیل سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، درخصوص ضرورت ایجاد موزه مطبوعات در تبریز، اظهار داشت: ایجاد موزه مطبوعات برای شهر تبریز که جزو شهرهایی است که اولین چاپخانه در آن تشکیل‌ شده و اولین نشریات در آن شکل‌ گرفته، ضروری است.

وی با بیان اینکه امروز اسنادی در این خصوص وجود دارند که توسط افراد مختلف نگهداری می‌شوند، خاطرنشان کرد: این اسناد باید جمع‌آوری شود، در غیر این صورت به‌مرور از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: اسناد و مدارک موجود از ابتدای تاریخ ورود چاپخانه و مطبوعات به تبریز باید جمع‌آوری و در موزه مختص مطبوعات به نمایش گذاشته شود تا همه از آن بازدید کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به‌ضرورت این مسئله از مسؤولان می‌خواهیم در آستانه روز مطبوعات و خبرنگار این مسئله را پیگیری کنند و البته ما نیز به‌عنوان نمایندگان استان این امر را با توجه به اینکه در کمیسیون فرهنگی هستیم، پیگیری می‌کنیم.

پس از کش و قوس‌های فراوان در سال ۹۲ تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان امضا شد و در آن سازمان قول خود مبنی بر تاسیس موزه مطبوعات استان در خانه تاریخی را مکتوب کرد.

پس از رفتن تراب محمدی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی استان از ساختمان رشدیه و آغاز فعالیت فرزین حق‌پرست به عنوان مدیرکل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان، در تمام جلسات رسانه‌ای نه چندان پر تعداد وی، صحبت موزه مطبوعات از سوی اهالی رسانه مطرح شد و مدیرکل وقت هم قول مساعد داد و زمان‌بندی‌هایی را برای آغاز به کار موزه اعلام کرد.

خبری که پوشش گسترده‌ای در رسانه‌های شهر داشت و اهالی رسانه و پژوهشگران شهر را به افتتاح موزه در پایان سال ۹۴ امیدوار کرد.

در مدت مدیرکلی وی، تکمیل نشدن مرمت خانه حریری، بزرگ بودن آن خانه تاریخی برای تبدیل شدن به موزه، نبود مدارک موزه‌ای به اندازه پر کردن فضای موزه‌ای خانه حریری و دلایل مشابه به عنوان علت‌های عدم افتتاح موزه اعلام شد؛ در حالی که هم از سوی اهالی رسانه شهر و هم از طرف سازمان اسناد شمال‌غرب اعلام آمادگی لازم برای اهدای اسناد مختلفی در این رابطه صورت گرفته بود.

فرزین حق‌پرست هم ساختمان رشدیه را ترک کرد بدون اینکه اهالی رسانه شهر اولین‌های ایران، جامه تحقق را بر تن رویای قدیمی‌شان ببینند.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی بیست و دوم اردیبهشت در مراسم معارفه خود راه‌اندازی موزه مطبوعات را از برنامه‌های مهم خود اعلام کرد.

در آستانه ۱۷ مرداد روز خبرنگار قرار گرفته‌ایم و باید منتظر ماند و دید این وعده به کجا می‌انجامد.