ضرورت آسیب‌شناسی و تدوین راهبردهای جدید در احیای دریاچه ارومیه
ضرورت آسیب‌شناسی و تدوین راهبردهای جدید در احیای دریاچه ارومیه
عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه، با انتقاد از اینکه در کشور، آبخیزداری اولویت کمتری دارد ولی اهمیت آن در حفاظت از منابع آب، غیر قابل انکار است، گفت: در ایران، ۱۲۲ میلیون هکتار اراضی، نیاز به آبخیزداری دارد که حدود ۳۰ میلیون هکتار آبخیزداری شده و ظرفیت ۹۰ میلیون هکتار هنوز بلا استفاده باقی مانده است چراکه باید برای کاهش تبخیر بی رویه، بخشی از آبهای سطحی را به آب‌های زیرزمینی انتقال دهیم.

به گزارش قلم پرس، پرویز اوسطی صبح امروز در حاشیه بازدید هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه از طرح های احیا در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به عنوان ثروت طبیعی ایران است و خشکیدن آن، خطرات طوفان‌های نمکی را در پی دارد، اظهار داشت: باور داریم که بارش‌های اَبَرحوضه دریاچه ارومیه، توان احیای دریاچه را دارد که باید مسیرهای آبی به سمت دریاچه اصلاح و لایروبی شده تا این آبها به بستر دریاچه سرازیر شوند.

وی با انتقاد از اینکه گفتمان واحدی در احیای دریاچه ارومیه بین مردم و مسئولان وجود ندارد، افزود: در روند احیای دریاچه، باید ابتدا مباحث فرهنگی و اجتماعی مطالعه می‌شد، سپس مطالعات علمی، عملیاتی و نهایتا نظارت محقق شود تا با یک گفتمان و راهبرد واحد نسبت به احیای دریاچه اقدام کنیم.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر ضرورت بررسی مجدد روندهای اجرایی در احیای دریاچه، گفت: معتقدم که روند فعلی نیازمند آسیب شناسی و تدوین راهبردهای جدید و به روز است.

وی با بیان اینکه مردم باید نتایج اقدامات این ستاد را به صورت ملموس درک کنند، ابراز داشت: طرح های نیمه تمام هیچگاه اهداف ما را محقق نخواهند کرد، به عنوان مثال در بخش آب کشور بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری کرده‌ایم ولی در نهایت به دلیل عدم تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان نهایی، پروژه نیمه تمام باقی مانده و مردم شیرینی و حلاوت آن را درک نمی کنند.

اوسطی، تجربه انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه را یکی از الگوهای موفق در طرح های انتقال آب برشمرد و گفت: سد کانی‌سیب و تونل انتقال، منافع بالادست و پایین دست سد و تونل را تامین می کند که این الگو باید در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه، با تاکید بر اینکه در کشور به نهضت آبخیزداری و درختکاری نیاز داریم، خاطر نشان کرد: ترکیه و عربستان برای توسعه درختکاری «دیم» در شرایط کمبود آب و جلوگیری از گسترش ریزگردها اقدام کرده اند که ایران هم باید از این تجربه بهره گیرد.

وی با انتقاد از اینکه در کشور، آبخیزداری اولویت کمتری دارد ولی اهمیت آن در حفاظت از منابع آب، غیر قابل انکار است، تصریح کرد: در ایران، ۱۲۲ میلیون هکتار اراضی، نیاز به آبخیزداری دارد که حدود ۳۰ میلیون هکتار آبخیزداری شده و ظرفیت ۹۰ میلیون هکتار هنوز بلا استفاده باقی مانده است چراکه باید برای کاهش تبخیر بی رویه، بخشی از آبهای سطحی را به آب‌های زیرزمینی انتقال دهیم.

اوسطی ادامه داد: دولت باید در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان الگو در ۵۶ هزار هکتار اراضی حوضه آبریز دریاچه، آبخیزداری کرده و از منابع آبی این حوضه حفاظت کند که یک پروژه جدی، قابل دسترس و الگو است.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی خواستار توجه به اصلاح الگوی کشت و ترویج کشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شد و گفت: ضمن اینکه با این اقدام مصرف آب در این حوضه مدیریت می شود، بر اساس تجربه موفق دنیا، باید پالایشگاه‌های کشاورزی هم راه اندازی کنیم تا محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی را با ارزش افزوده مناسبی به فروش رسانده و از خام فروشی جلوگیری شود.